Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos

In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an exam...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Martínez Astorino, Pablo
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: 2017
Materias:
Acceso en línea:https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10590/pr.10590.pdf
Aporte de:
id I19-R125-Jpr10590
record_format dspace
institution Universidad Nacional de La Plata
institution_str I-19
repository_str R-125
collection Memoria Académica - FaHCE (UNLP)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Literatura
Literatura antigua
Literatura griega
Ovidio
Roma
Poética
Historia
spellingShingle Literatura
Literatura antigua
Literatura griega
Ovidio
Roma
Poética
Historia
Martínez Astorino, Pablo
Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
topic_facet Literatura
Literatura antigua
Literatura griega
Ovidio
Roma
Poética
Historia
description In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid's times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the "new" Augustus.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Martínez Astorino, Pablo
author_facet Martínez Astorino, Pablo
author_sort Martínez Astorino, Pablo
title Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
title_short Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
title_full Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
title_fullStr Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
title_full_unstemmed Dos modos del artificio. La construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
title_sort dos modos del artificio. la construcción poética de la historia en el pasaje de rómulo de las metamorfosis a la luz de los fastos
publishDate 2017
url https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10590/pr.10590.pdf
work_keys_str_mv AT martinezastorinopablo dosmodosdelartificiolaconstruccionpoeticadelahistoriaenelpasajederomulodelasmetamorfosisalaluzdelosfastos
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820498426888192