Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022
This work describes a project developed by FaCENA and the Municipality of YatayTi Calle in the province of Corrientes, Argentina. The project aimed to create a RuralDigital Point to improve digital literacy in rural communities with little access todigital platforms. The project was structured in th...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura - Universidad Nacional del Nordeste
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7691 |
Aporte de: |
id |
I48-R154-article-7691 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I48-R154-article-76912024-09-04T13:41:35Z Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 Irrazabal, E. Romera, L. Lezcano, A. Carruthers, J. A. Punto digital rural Alfabetización digital Gestión de calidad ISO 9001 Mejora continua Rural digital point Digital literacy Quality management ISO 9001 Continuous improvement This work describes a project developed by FaCENA and the Municipality of YatayTi Calle in the province of Corrientes, Argentina. The project aimed to create a RuralDigital Point to improve digital literacy in rural communities with little access todigital platforms. The project was structured in three phases: the design of a qualityand operational manual, the construction of a web application and the launch ofthe Rural Digital Point in Yatay Ti Calle as a pilot test. Practices based on the ISO9001 standard were adopted to ensure the quality of the service and as a mechanism for replication and improvement of other possible Rural Digital Points in the rest ofthe province. The operational manual included general and specific procedures toguarantee an effective quality management system as indicated by regulations. Theproject also planned an annual quality plan and conducted internal and external auditsfor continuous improvement. The main result was the creation of a documentary andtechnological system replicable for other rural locations, improving communicationand transparency between citizens and public administration. El trabajo describe un proyecto desarrollado por la FaCENA y la Municipalidad de Yatay Ti Calle en la provincia de Corrientes, Argentina. El proyecto tuvo como objetivo crear un Punto Digital Rural para mejorar la alfabetización digital en comunidades rurales con escaso acceso a plataformas digitales. El proyecto se estructuró en tres fases: el diseño de un manual de calidad y operativo, la construcción de una aplicación web y la puesta en marcha del Punto Digital Rural en Yatay Ti Calle como prueba piloto. Se adoptaron prácticas basadas en la normativa ISO 9001 para asegurar la calidad del servicio y como mecanismo de replicación y mejora de otros posibles Puntos Digitales Rurales en el resto de la provincia. El manual operativo incluyó procedimientos generales y específicos para garantizar un sistema de gestión de calidad eficaz tal y como lo indica la normativa. El proyecto también planificó un plan anual de calidad y realizó auditorías internas y externas para la mejora continua. El principal resultado fue la creación de un sistema documental y tecnológico replicable para otras localidades rurales, mejorando la comunicación y transparencia entre ciudadanos y administración pública. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura - Universidad Nacional del Nordeste 2024-09-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7691 10.30972/eitt.917691 Extensionismo, Innovación y Transferencia Tecnológica; Vol. 9 Núm. 1 (2024); 41-50 2422-6424 spa https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7691/7252 |
institution |
Universidad Nacional del Nordeste |
institution_str |
I-48 |
repository_str |
R-154 |
container_title_str |
Revistas UNNE - Universidad Nacional del Noroeste (UNNE) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Punto digital rural Alfabetización digital Gestión de calidad ISO 9001 Mejora continua Rural digital point Digital literacy Quality management ISO 9001 Continuous improvement |
spellingShingle |
Punto digital rural Alfabetización digital Gestión de calidad ISO 9001 Mejora continua Rural digital point Digital literacy Quality management ISO 9001 Continuous improvement Irrazabal, E. Romera, L. Lezcano, A. Carruthers, J. A. Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 |
topic_facet |
Punto digital rural Alfabetización digital Gestión de calidad ISO 9001 Mejora continua Rural digital point Digital literacy Quality management ISO 9001 Continuous improvement |
author |
Irrazabal, E. Romera, L. Lezcano, A. Carruthers, J. A. |
author_facet |
Irrazabal, E. Romera, L. Lezcano, A. Carruthers, J. A. |
author_sort |
Irrazabal, E. |
title |
Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 |
title_short |
Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 |
title_full |
Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 |
title_fullStr |
Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 |
title_full_unstemmed |
Centro de Integración Tecnológica y Digital en Entornos Rurales: Resultados de la convocatoria a Proyectos Federales de Innovación 2022 |
title_sort |
centro de integración tecnológica y digital en entornos rurales: resultados de la convocatoria a proyectos federales de innovación 2022 |
description |
This work describes a project developed by FaCENA and the Municipality of YatayTi Calle in the province of Corrientes, Argentina. The project aimed to create a RuralDigital Point to improve digital literacy in rural communities with little access todigital platforms. The project was structured in three phases: the design of a qualityand operational manual, the construction of a web application and the launch ofthe Rural Digital Point in Yatay Ti Calle as a pilot test. Practices based on the ISO9001 standard were adopted to ensure the quality of the service and as a mechanism for replication and improvement of other possible Rural Digital Points in the rest ofthe province. The operational manual included general and specific procedures toguarantee an effective quality management system as indicated by regulations. Theproject also planned an annual quality plan and conducted internal and external auditsfor continuous improvement. The main result was the creation of a documentary andtechnological system replicable for other rural locations, improving communicationand transparency between citizens and public administration. |
publisher |
Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura - Universidad Nacional del Nordeste |
publishDate |
2024 |
url |
https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7691 |
work_keys_str_mv |
AT irrazabale centrodeintegraciontecnologicaydigitalenentornosruralesresultadosdelaconvocatoriaaproyectosfederalesdeinnovacion2022 AT romeral centrodeintegraciontecnologicaydigitalenentornosruralesresultadosdelaconvocatoriaaproyectosfederalesdeinnovacion2022 AT lezcanoa centrodeintegraciontecnologicaydigitalenentornosruralesresultadosdelaconvocatoriaaproyectosfederalesdeinnovacion2022 AT carruthersja centrodeintegraciontecnologicaydigitalenentornosruralesresultadosdelaconvocatoriaaproyectosfederalesdeinnovacion2022 |
first_indexed |
2025-05-17T05:11:30Z |
last_indexed |
2025-05-17T05:11:30Z |
_version_ |
1832343244297469952 |