El teatro y el tiempo no mimético

From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical an...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Lage, Susana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2013
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667
Aporte de:
id I28-R267-article-6667
record_format ojs
spelling I28-R267-article-66672023-06-27T21:30:43Z El teatro y el tiempo no mimético El teatro y el tiempo no mimético Lage, Susana minimal theatre theatrical time referentiality mimesis simulacrum teatro minimalista tiempo teatral referencialidad mimesis simulacro From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical and metatheatrical inquiry that highlights the following recurrent and ambiguous question: what is time in theatre? Trans avant-garde theatre seems to embody that “present nonexistence and ineluctable necessity” of Artaud’s theatrical legacy, in an attempt to locate itself at the limit of representation. Desde Beckett, en tanto autor bisagra entre la vanguardia y la transvanguardia, hasta el llamado teatro minimalista de las últimas décadas, el teatro pone en debate, por acción paródica, esa cualidad teatral de “Dios de la muerte” que rechazaba Artaud. Se convierte en indagación crítica y metateatral que parece poner en escena, en realidad, la recurrente y ambigua pregunta de qué es el tiempo en el teatro. El teatro de transvanguardia parece encarnar esa “inexistencia presente e ineluctable necesidad” del legado teatral de Artaud, en su intento por ubicarse en el límite de la representación. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2013-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667 10.34096/tdf.n17.6667 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 17 (2013); 01-09 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667/5883
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-267
container_title_str telondefondo
language Español
format Artículo revista
topic minimal theatre
theatrical time
referentiality
mimesis
simulacrum
teatro minimalista
tiempo teatral
referencialidad
mimesis
simulacro
spellingShingle minimal theatre
theatrical time
referentiality
mimesis
simulacrum
teatro minimalista
tiempo teatral
referencialidad
mimesis
simulacro
Lage, Susana
El teatro y el tiempo no mimético
topic_facet minimal theatre
theatrical time
referentiality
mimesis
simulacrum
teatro minimalista
tiempo teatral
referencialidad
mimesis
simulacro
author Lage, Susana
author_facet Lage, Susana
author_sort Lage, Susana
title El teatro y el tiempo no mimético
title_short El teatro y el tiempo no mimético
title_full El teatro y el tiempo no mimético
title_fullStr El teatro y el tiempo no mimético
title_full_unstemmed El teatro y el tiempo no mimético
title_sort el teatro y el tiempo no mimético
description From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical and metatheatrical inquiry that highlights the following recurrent and ambiguous question: what is time in theatre? Trans avant-garde theatre seems to embody that “present nonexistence and ineluctable necessity” of Artaud’s theatrical legacy, in an attempt to locate itself at the limit of representation.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2013
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667
work_keys_str_mv AT lagesusana elteatroyeltiemponomimetico
first_indexed 2023-06-27T21:34:30Z
last_indexed 2023-06-27T21:34:30Z
_version_ 1769893182010556416