El teatro y el tiempo no mimético
From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical an...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2013
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667 |
Aporte de: |
id |
I28-R267-article-6667 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I28-R267-article-66672023-06-27T21:30:43Z El teatro y el tiempo no mimético El teatro y el tiempo no mimético Lage, Susana minimal theatre theatrical time referentiality mimesis simulacrum teatro minimalista tiempo teatral referencialidad mimesis simulacro From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical and metatheatrical inquiry that highlights the following recurrent and ambiguous question: what is time in theatre? Trans avant-garde theatre seems to embody that “present nonexistence and ineluctable necessity” of Artaud’s theatrical legacy, in an attempt to locate itself at the limit of representation. Desde Beckett, en tanto autor bisagra entre la vanguardia y la transvanguardia, hasta el llamado teatro minimalista de las últimas décadas, el teatro pone en debate, por acción paródica, esa cualidad teatral de “Dios de la muerte” que rechazaba Artaud. Se convierte en indagación crítica y metateatral que parece poner en escena, en realidad, la recurrente y ambigua pregunta de qué es el tiempo en el teatro. El teatro de transvanguardia parece encarnar esa “inexistencia presente e ineluctable necesidad” del legado teatral de Artaud, en su intento por ubicarse en el límite de la representación. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2013-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667 10.34096/tdf.n17.6667 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 17 (2013); 01-09 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667/5883 |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-267 |
container_title_str |
telondefondo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
minimal theatre theatrical time referentiality mimesis simulacrum teatro minimalista tiempo teatral referencialidad mimesis simulacro |
spellingShingle |
minimal theatre theatrical time referentiality mimesis simulacrum teatro minimalista tiempo teatral referencialidad mimesis simulacro Lage, Susana El teatro y el tiempo no mimético |
topic_facet |
minimal theatre theatrical time referentiality mimesis simulacrum teatro minimalista tiempo teatral referencialidad mimesis simulacro |
author |
Lage, Susana |
author_facet |
Lage, Susana |
author_sort |
Lage, Susana |
title |
El teatro y el tiempo no mimético |
title_short |
El teatro y el tiempo no mimético |
title_full |
El teatro y el tiempo no mimético |
title_fullStr |
El teatro y el tiempo no mimético |
title_full_unstemmed |
El teatro y el tiempo no mimético |
title_sort |
el teatro y el tiempo no mimético |
description |
From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical and metatheatrical inquiry that highlights the following recurrent and ambiguous question: what is time in theatre? Trans avant-garde theatre seems to embody that “present nonexistence and ineluctable necessity” of Artaud’s theatrical legacy, in an attempt to locate itself at the limit of representation. |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2013 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6667 |
work_keys_str_mv |
AT lagesusana elteatroyeltiemponomimetico |
first_indexed |
2023-06-27T21:34:30Z |
last_indexed |
2023-06-27T21:34:30Z |
_version_ |
1769893182010556416 |