Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye

The aim of this article is to observe the onstage operations that make "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" an unspecific piece, and particularly, in which manner the text operates autonomously and becomes an object of exposition in the representation. "GAZ: Pleidooi van een gedoem...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cepernic, Catalina
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2021
Materias:
GAS
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251
Aporte de:
id I28-R267-article-10251
record_format ojs
spelling I28-R267-article-102512023-10-02T14:21:40Z Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye El texto en escena: operaciones en la puesta de "GAS/GAZ" de Tom Lanoye Cepernic, Catalina Lanoye unspecificity GAS/GAZ GAS object of exposition dramatic text postdramatic scene polyglossia Lanoye inespecificidad objeto de exposición texto dramático escena posdramática poliglosia GAS/GAZ The aim of this article is to observe the onstage operations that make "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" an unspecific piece, and particularly, in which manner the text operates autonomously and becomes an object of exposition in the representation. "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" is a play written by Tom Lanoye, belgian dramatist, and consists of a monologue in which the mother of a man responsible for a terrorist attack carries out a sort of plea in self-defense but also in defense of her son. The play was translated to Spanish by Micaela van Muylem and enacted by Compañía Teatro Magdalena (Santiago de Chile) in 2017. Este artículo tiene como objetivo observar las operaciones en la escena que convierten a "GAS/GAZ Alegato de una madre condenada" en una obra inespecífica y, particularmente, de qué forma el texto opera de manera autónoma y se configura como objeto de exposición en la puesta. "GAS/GAZ" es una obra escrita por Tom Lanoye, dramaturgo belga, y se trata de un monólogo en el que la madre del responsable de un atentado terrorista lleva a cabo una suerte de alegato en defensa tanto propia como de su hijo. La traducción al español de esta obra fue realizada por Micaela van Muylem y llevada a escena por la Compañía Teatro Magdalena (Santiago de Chile) en 2017. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2021-05-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251 10.34096/tdf.n33.10251 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 33 (2021) 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251/9141 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251/9161 Derechos de autor 2021 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-267
container_title_str telondefondo
language Español
format Artículo revista
topic Lanoye
unspecificity
GAS/GAZ
GAS
object of exposition
dramatic text
postdramatic scene
polyglossia
Lanoye
inespecificidad
objeto de exposición
texto dramático
escena posdramática
poliglosia
GAS/GAZ
spellingShingle Lanoye
unspecificity
GAS/GAZ
GAS
object of exposition
dramatic text
postdramatic scene
polyglossia
Lanoye
inespecificidad
objeto de exposición
texto dramático
escena posdramática
poliglosia
GAS/GAZ
Cepernic, Catalina
Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
topic_facet Lanoye
unspecificity
GAS/GAZ
GAS
object of exposition
dramatic text
postdramatic scene
polyglossia
Lanoye
inespecificidad
objeto de exposición
texto dramático
escena posdramática
poliglosia
GAS/GAZ
author Cepernic, Catalina
author_facet Cepernic, Catalina
author_sort Cepernic, Catalina
title Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_short Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_full Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_fullStr Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_full_unstemmed Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_sort text on stage: operations in the staging of "gaz" by tom lanoye
description The aim of this article is to observe the onstage operations that make "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" an unspecific piece, and particularly, in which manner the text operates autonomously and becomes an object of exposition in the representation. "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" is a play written by Tom Lanoye, belgian dramatist, and consists of a monologue in which the mother of a man responsible for a terrorist attack carries out a sort of plea in self-defense but also in defense of her son. The play was translated to Spanish by Micaela van Muylem and enacted by Compañía Teatro Magdalena (Santiago de Chile) in 2017.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2021
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251
work_keys_str_mv AT ceperniccatalina textonstageoperationsinthestagingofgazbytomlanoye
AT ceperniccatalina eltextoenescenaoperacionesenlapuestadegasgazdetomlanoye
first_indexed 2023-06-27T21:36:05Z
last_indexed 2023-11-08T21:11:53Z
_version_ 1782031752191016960