Memoria Social e imagen

Until the invention of the writing the orality was the privileged support of the social memory. The arrival of the writing allowed to register the prints of this collective memory more sistematically. The picture and the film with posteriority, they facilitated to also feed this social memory with a...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Guarini, Carmen
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA 2002
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4620
Aporte de:
id I28-R246-article-4620
record_format ojs
spelling I28-R246-article-46202023-06-27T20:56:27Z Memoria Social e imagen Guarini, Carmen social memory image social aesthetic social protest Memoria social imagen estética social demandas sociales Until the invention of the writing the orality was the privileged support of the social memory. The arrival of the writing allowed to register the prints of this collective memory more sistematically. The picture and the film with posteriority, they facilitated to also feed this social memory with audiovisual elements. This social memory that is certainly historical, goes being also conformed for aesthetic social diverse. We come analyzing for certain time of what way a local particular expression of the social protest (the “escrache”) it goes generating and modifying a particular political aesthetics, that begins to work as paradigm in the language and the action, and it puts at the same time in linking expressions of the day-to-dayness, institutions and concepts. Hasta la invención de la escritura la oralidad era el soporte privilegiado de la memoria social. La llegada de la escritura permitió registrar las huellas de esta memoria colectiva de manera mas sitemática y relativamente precisa. La fotografía y el registro filmico con posterioridad, posibilitaron alimentar esta memoria social también con elementos audiovisuales Esta memoria social que es desde luego histórica, va siendo conformada también por estéticas sociales diversas. Venimos analizando desde hace cierto tiempo de qué modo una expresión particular local de la protesta social (“el escrache”) va generando y modificando una estética política particular, que empieza a funcionar como paradigma en el lenguaje y la acción, y pone al mismo tiempo en vinculación gestos de la cotidianeidad, instituciones y conceptos. Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA 2002-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4620 10.34096/cas.i15.4620 Cuadernos de antropología social; Núm. 15 (2002): Procesos de transformación y precarización social 1850-275X 0327-3776 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4620/4118
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-246
container_title_str Cuadernos de Antropología Social
language Español
format Artículo revista
topic social memory
image
social aesthetic
social protest
Memoria social
imagen
estética social
demandas sociales
spellingShingle social memory
image
social aesthetic
social protest
Memoria social
imagen
estética social
demandas sociales
Guarini, Carmen
Memoria Social e imagen
topic_facet social memory
image
social aesthetic
social protest
Memoria social
imagen
estética social
demandas sociales
author Guarini, Carmen
author_facet Guarini, Carmen
author_sort Guarini, Carmen
title Memoria Social e imagen
title_short Memoria Social e imagen
title_full Memoria Social e imagen
title_fullStr Memoria Social e imagen
title_full_unstemmed Memoria Social e imagen
title_sort memoria social e imagen
description Until the invention of the writing the orality was the privileged support of the social memory. The arrival of the writing allowed to register the prints of this collective memory more sistematically. The picture and the film with posteriority, they facilitated to also feed this social memory with audiovisual elements. This social memory that is certainly historical, goes being also conformed for aesthetic social diverse. We come analyzing for certain time of what way a local particular expression of the social protest (the “escrache”) it goes generating and modifying a particular political aesthetics, that begins to work as paradigm in the language and the action, and it puts at the same time in linking expressions of the day-to-dayness, institutions and concepts.
publisher Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
publishDate 2002
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4620
work_keys_str_mv AT guarinicarmen memoriasocialeimagen
first_indexed 2023-06-27T20:59:24Z
last_indexed 2023-06-27T20:59:24Z
_version_ 1769890974089084928