Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
In this paper we will present some advances of a current investigation about the relationship between families and schools concerning the formative experiences of children. The specific aim is to introduce some reflections that arise from our field work, in order to contribute to the debate about th...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
2005
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434 |
Aporte de: |
id |
I28-R246-article-4434 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I28-R246-article-44342023-06-27T20:56:12Z Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños Cerletti, Laura Families Children Schooling Educated person Responsibilities Familias Niños Escolarización Persona educada Responsabilidades In this paper we will present some advances of a current investigation about the relationship between families and schools concerning the formative experiences of children. The specific aim is to introduce some reflections that arise from our field work, in order to contribute to the debate about the construction of childhood, focusing on the disputes in relation to schooling and/or the education of children. We will first briefly introduce the research project on which this work is based, and the main characteristics of the field where it is being carried out. Then we will specify some key concepts to approach the topic. Next, we will present practices and representations (of mothers, grand-mothers) ethnographically registered, which give account of certain tensions around the education and the schooling processes of children. Thus, we will introduce the discussion about the process of construction of the “educated person” and the different meanings it takes, along with the disputes concerning the responsibilities and demands we have registered. En este trabajo presentaremos algunos avances de una investigación en curso sobre la relación entre familias y escuelas en torno a las experiencias formativas de los niños. El objetivo específico es introducir reflexiones surgidas a partir del trabajo de campo realizado para aportar al debate sobre la construcción de la niñez, tomando como eje las tensiones en relación a la educación y/o escolarización de los niños. Primero introduciremos sintéticamente el proyecto en el cual se basa el presente trabajo, y las características principales del campo en el que se desarrolla. Luego se especificarán algunos conceptos centrales para abordar la problemática. A continuación presentaremos prácticas y representaciones (de madres, abuelas) registradas etnográficamente, que dan cuenta de ciertas tensiones en torno a la educación y escolarización de los niños. Así, introduciremos la discusión sobre el proceso de producción de la persona educada y diferentes sentidos que adquiere, junto con las disputas en torno a las responsabilidades y demandas registradas. Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA 2005-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434 10.34096/cas.i22.4434 Cuadernos de antropología social; Núm. 22 (2005) 1850-275X 0327-3776 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434/3937 |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-246 |
container_title_str |
Cuadernos de Antropología Social |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Families Children Schooling Educated person Responsibilities Familias Niños Escolarización Persona educada Responsabilidades |
spellingShingle |
Families Children Schooling Educated person Responsibilities Familias Niños Escolarización Persona educada Responsabilidades Cerletti, Laura Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
topic_facet |
Families Children Schooling Educated person Responsibilities Familias Niños Escolarización Persona educada Responsabilidades |
author |
Cerletti, Laura |
author_facet |
Cerletti, Laura |
author_sort |
Cerletti, Laura |
title |
Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
title_short |
Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
title_full |
Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
title_fullStr |
Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
title_full_unstemmed |
Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
title_sort |
familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños |
description |
In this paper we will present some advances of a current investigation about the relationship between families and schools concerning the formative experiences of children. The specific aim is to introduce some reflections that arise from our field work, in order to contribute to the debate about the construction of childhood, focusing on the disputes in relation to schooling and/or the education of children. We will first briefly introduce the research project on which this work is based, and the main characteristics of the field where it is being carried out. Then we will specify some key concepts to approach the topic. Next, we will present practices and representations (of mothers, grand-mothers) ethnographically registered, which give account of certain tensions around the education and the schooling processes of children. Thus, we will introduce the discussion about the process of construction of the “educated person” and the different meanings it takes, along with the disputes concerning the responsibilities and demands we have registered. |
publisher |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA |
publishDate |
2005 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434 |
work_keys_str_mv |
AT cerlettilaura familiasyeducacionpracticasyrepresentacionesentornoalaescolarizaciondelosninos |
first_indexed |
2023-06-27T20:59:09Z |
last_indexed |
2023-06-27T20:59:09Z |
_version_ |
1769890958230421504 |