Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
Since the nineties urban mobility has been one of the main concerns of gender geographies. Indeed, some geographers say that mobility on the one hand expresses a clear link between social and territorial phenomena and on the other, is one of the everyday experiences that most affect the quality of u...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | publishedVersion Artículo |
Lenguaje: | Español Español |
Publicado: |
Revista Transporte y Territorio
2017
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/3606 http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/3273 |
Aporte de: |
id |
I28-R156filodigital-3273 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-156 |
collection |
FILO Digital - Repositorio de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA) |
language |
Español Español |
topic |
mobility transport gender insecurity sexual violence movilidad transporte género inseguridad violencia sexual |
spellingShingle |
mobility transport gender insecurity sexual violence movilidad transporte género inseguridad violencia sexual Soto Villagrán, Paula Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México |
topic_facet |
mobility transport gender insecurity sexual violence movilidad transporte género inseguridad violencia sexual |
description |
Since the nineties urban mobility has been one of the main concerns of gender geographies. Indeed, some geographers say that mobility on the one hand expresses a clear link between social and territorial phenomena and on the other, is one of the everyday experiences that most affect the quality of urban life (Hanson, 2010). This has revealed that the processes of urban mobility are heterogeneous and unequal, to the extent that both the urban structure, as well as individual behavior and perception of urban spaces is in different ways influenced by sociocultural factors such as gender, age, type of activity among others. In this context, this paper explores one hand travel experiences of women in the Mexico City Metro and the role of insecurity and violence in their travel through the city. It also analyzes some effects it has had to implement women-only cars in urban mobility of users of this service. |
format |
publishedVersion Artículo Artículo |
author |
Soto Villagrán, Paula |
author_facet |
Soto Villagrán, Paula |
author_sort |
Soto Villagrán, Paula |
title |
Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México |
title_short |
Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México |
title_full |
Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México |
title_fullStr |
Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México |
title_full_unstemmed |
Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México |
title_sort |
diferencias de género en la movilidad urbana. las experiencias de viaje de mujeres en el metro de la ciudad de méxico |
publisher |
Revista Transporte y Territorio |
publishDate |
2017 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/3606 http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/3273 |
work_keys_str_mv |
AT sotovillagranpaula diferenciasdegeneroenlamovilidadurbanalasexperienciasdeviajedemujeresenelmetrodelaciudaddemexico |
bdutipo_str |
Repositorios |
_version_ |
1764820520439644162 |