Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México

Since the nineties urban mobility has been one of the main concerns of gender geographies. Indeed, some geographers say that mobility on the one hand expresses a clear link between social and territorial phenomena and on the other, is one of the everyday experiences that most affect the quality of u...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Soto Villagrán, Paula
Formato: publishedVersion Artículo
Lenguaje:Español
Español
Publicado: Revista Transporte y Territorio 2017
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/3606
http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/3273
Aporte de:
id I28-R156filodigital-3273
record_format dspace
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-156
collection FILO Digital - Repositorio de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA)
language Español
Español
topic mobility
transport
gender
insecurity
sexual violence
movilidad
transporte
género
inseguridad
violencia sexual
spellingShingle mobility
transport
gender
insecurity
sexual violence
movilidad
transporte
género
inseguridad
violencia sexual
Soto Villagrán, Paula
Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
topic_facet mobility
transport
gender
insecurity
sexual violence
movilidad
transporte
género
inseguridad
violencia sexual
description Since the nineties urban mobility has been one of the main concerns of gender geographies. Indeed, some geographers say that mobility on the one hand expresses a clear link between social and territorial phenomena and on the other, is one of the everyday experiences that most affect the quality of urban life (Hanson, 2010). This has revealed that the processes of urban mobility are heterogeneous and unequal, to the extent that both the urban structure, as well as individual behavior and perception of urban spaces is in different ways influenced by sociocultural factors such as gender, age, type of activity among others. In this context, this paper explores one hand travel experiences of women in the Mexico City Metro and the role of insecurity and violence in their travel through the city. It also analyzes some effects it has had to implement women-only cars in urban mobility of users of this service. 
format publishedVersion
Artículo
Artículo
author Soto Villagrán, Paula
author_facet Soto Villagrán, Paula
author_sort Soto Villagrán, Paula
title Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
title_short Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
title_full Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
title_fullStr Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
title_full_unstemmed Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México
title_sort diferencias de género en la movilidad urbana. las experiencias de viaje de mujeres en el metro de la ciudad de méxico
publisher Revista Transporte y Territorio
publishDate 2017
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/3606
http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/3273
work_keys_str_mv AT sotovillagranpaula diferenciasdegeneroenlamovilidadurbanalasexperienciasdeviajedemujeresenelmetrodelaciudaddemexico
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820520439644162