Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho
This article examines the contribution of feminist theory to legal education, showing how its inclusion allows a critical analysis of structural inequalities in society. Gender studies provide essential theoretical tools to challenge the androcentric models that have historically dominated the legal...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7855 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7855.dir/7855.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_7855 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_78552025-05-06 This article examines the contribution of feminist theory to legal education, showing how its inclusion allows a critical analysis of structural inequalities in society. Gender studies provide essential theoretical tools to challenge the androcentric models that have historically dominated the legal field. This perspective is key to revealing how the law has perpetuated these inequalities and to promoting more inclusive education. The importance of integrating these contents into legal training is highlighted, not only to address gender inequality but also to adopt an intersectional approach that considers various forms of oppression. This approach broadens the understanding of reality and challenges the supposed neutrality of law, encouraging deeper and contextualized analysis, with the aim of training professionals committed to social justice and human rights, capable of using law as a tool for transformation and equity Fil: Bonsignore, Julieta. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Trabajo y Género. Buenos Aires, Argentina Fil: Bonsignore, Julieta. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Elementos del Derecho del Trabajo. Buenos Aires, Argentina Jurisdiccion internacional Bonsignore, Julieta 2024 Este artículo examina la contribución de la teoría feminista a la enseñanza del Derecho, y muestra cómo su inclusión permite un análisis crítico de las desigualdades estructurales en la sociedad. Los estudios de género ofrecen herramientas teóricas esenciales para desafiar los modelos androcéntricos que han dominado históricamente el campo jurídico. Esta visión es clave para evidenciar cómo el Derecho ha perpetuado dichas desigualdades y para promover una educación más inclusiva. Se resalta la importancia de integrar estos contenidos en la formación jurídica, no solo para abordar la desigualdad de género, sino también para incorporar un enfoque interseccional que considere diversas formas de opresión. Este planteamiento amplía la comprensión de la realidad y cuestiona la aparente neutralidad del Derecho, a la vez que impulsa un análisis más profundo y contextualizado, con el objetivo de formar profesionales comprometidos con la justicia social y los derechos humanos, capaces de utilizar el Derecho como una herramienta de transformación e igualdad application/pdf 2362-423X (en linea) Pedagogia feminista Enseñanza del derecho Estudios de genero Interseccionalidad Derechos humanos Justicia social Universidades Feminist pedagogy Legal education Gender studies Intersectionality Human rights Social justice Universities spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente. Revista del Centro para el Desarrollo Docente a.12, no. 15 (Primavera) Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7855 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7855.dir/7855.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Pedagogia feminista Enseñanza del derecho Estudios de genero Interseccionalidad Derechos humanos Justicia social Universidades Feminist pedagogy Legal education Gender studies Intersectionality Human rights Social justice Universities |
spellingShingle |
Pedagogia feminista Enseñanza del derecho Estudios de genero Interseccionalidad Derechos humanos Justicia social Universidades Feminist pedagogy Legal education Gender studies Intersectionality Human rights Social justice Universities Bonsignore, Julieta Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
topic_facet |
Pedagogia feminista Enseñanza del derecho Estudios de genero Interseccionalidad Derechos humanos Justicia social Universidades Feminist pedagogy Legal education Gender studies Intersectionality Human rights Social justice Universities |
description |
This article examines the contribution of feminist theory to legal education, showing how its inclusion allows a critical analysis of structural inequalities in society. Gender studies provide essential theoretical tools to challenge the androcentric models that have historically dominated the legal field. This perspective is key to revealing how the law has perpetuated these inequalities and to promoting more inclusive education. The importance of integrating these contents into legal training is highlighted, not only to address gender inequality but also to adopt an intersectional approach that considers various forms of oppression. This approach broadens the understanding of reality and challenges the supposed neutrality of law, encouraging deeper and contextualized analysis, with the aim of training professionals committed to social justice and human rights, capable of using law as a tool for transformation and equity |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Bonsignore, Julieta |
author_facet |
Bonsignore, Julieta |
author_sort |
Bonsignore, Julieta |
title |
Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
title_short |
Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
title_full |
Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
title_fullStr |
Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
title_full_unstemmed |
Contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
title_sort |
contribución de la teoría feminista a la enseñanza del derecho |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente |
publishDate |
2024 |
url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7855 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7855.dir/7855.PDF |
work_keys_str_mv |
AT bonsignorejulieta contribuciondelateoriafeministaalaensenanzadelderecho |
_version_ |
1831984196644503552 |