La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000)
Until the beginning of the '90s in Argentina, editors were only trained through an instructor,\nwith direct learning in the practical field of the discipline. This professional "training", outside\nthe academic sphere, was put into discussion by different forces. The relationship betw...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Otros Autores: | |
| Formato: | Tesis de maestría acceptedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=masterdoc&cl=CL1&d=HWA_7821 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/masterdoc/index/assoc/HWA_7821.dir/7821.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_7821 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_78212025-03-27 Until the beginning of the '90s in Argentina, editors were only trained through an instructor,\nwith direct learning in the practical field of the discipline. This professional "training", outside\nthe academic sphere, was put into discussion by different forces. The relationship between\nthem caused a breaking point in the training of editors and as a result, a university career was\ncreated, which meant a milestone on the road to professionalizing the disciplinary field.\nThe objective of this work was to identify and analyze the forces and motivations that gave\nrise to the creation of the career and the conjugation and dynamics, characterized by the\nhybridization of traditions and training referents, which occurred within the academic unit that\nhoused her. This purpose led to describe the formation of the Argentine publishing field and\nthe movements that accompanied its professionalization process, of which the entry to the\nhigher education for the training of editors and the organization of practical knowledge\norganized in a specific way in a higher education.\nFor the methodology of this work, secondary and primary sources were used, specified in\ninterviews with actors in the publishing sector and participants in the process of creating the\ncareer and surveys to graduates Fil: Dato, Hebe. Universidad de Buenos Aires. Secretaría de Asuntos Académicos. Buenos Aires, Argentina Feldman, Daniel Dato, Hebe 2023-12-04 Hasta el principio de la década de los 90 en Argentina los editores solamente se formaban a\ntravés de un instructor, con aprendizaje directo en el campo práctico de la disciplina. Esta\nformación de "oficio", fuera del ámbito académico, se puso en discusión por diferentes\nfuerzas. La relación entre ellas originó un punto de quiebre en la capacitación de los editores\ny, como resultado, se creó una carrera universitaria, lo cual significó un hito en el camino\nhacia la profesionalización del campo disciplinar.\nEl objetivo del presente trabajo fue identificar y analizar las fuerzas y motivaciones que dieron\nlugar a la creación de la carrera y la particular conjugación y dinámica, caracterizada por la\nhibridación de tradiciones y referentes de formación, que se produjo en el interior de la unidad\nacadémica que la albergó. Este propósito condujo a describir la conformación del campo\neditorial argentino y los movimientos que acompañaron su proceso de profesionalización, del\nque forma parte el ingreso al nivel superior para la formación de los editores y la organización\nde saberes prácticos organizados de una manera específica en un currículum universitario.\nPara la metodología de este trabajo se utilizaron fuentes secundarias y primarias concretadas\nen entrevistas a actores del sector editorial y participantes del proceso de creación de la\ncarrera, y encuestas a graduados application/pdf Profesionalización Formación Oficios Edición Tecnicatura en Edición Universidad de Buenos Aires Professionalization Training Trade Edition spa Universidad de Buenos Aires info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Educación Magister de la Universidad de Buenos Aires en Docencia Universitaria La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) info:eu-repo/semantics/masterThesis info:ar-repo/semantics/tesis de maestría info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=masterdoc&cl=CL1&d=HWA_7821 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/masterdoc/index/assoc/HWA_7821.dir/7821.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Profesionalización Formación Oficios Edición Tecnicatura en Edición Universidad de Buenos Aires Professionalization Training Trade Edition Educación |
| spellingShingle |
Profesionalización Formación Oficios Edición Tecnicatura en Edición Universidad de Buenos Aires Professionalization Training Trade Edition Educación Dato, Hebe La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) |
| topic_facet |
Profesionalización Formación Oficios Edición Tecnicatura en Edición Universidad de Buenos Aires Professionalization Training Trade Edition Educación |
| description |
Until the beginning of the '90s in Argentina, editors were only trained through an instructor,\nwith direct learning in the practical field of the discipline. This professional "training", outside\nthe academic sphere, was put into discussion by different forces. The relationship between\nthem caused a breaking point in the training of editors and as a result, a university career was\ncreated, which meant a milestone on the road to professionalizing the disciplinary field.\nThe objective of this work was to identify and analyze the forces and motivations that gave\nrise to the creation of the career and the conjugation and dynamics, characterized by the\nhybridization of traditions and training referents, which occurred within the academic unit that\nhoused her. This purpose led to describe the formation of the Argentine publishing field and\nthe movements that accompanied its professionalization process, of which the entry to the\nhigher education for the training of editors and the organization of practical knowledge\norganized in a specific way in a higher education.\nFor the methodology of this work, secondary and primary sources were used, specified in\ninterviews with actors in the publishing sector and participants in the process of creating the\ncareer and surveys to graduates |
| author2 |
Feldman, Daniel |
| author_facet |
Feldman, Daniel Dato, Hebe |
| format |
Tesis de maestría Tesis de maestría acceptedVersion |
| author |
Dato, Hebe |
| author_sort |
Dato, Hebe |
| title |
La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) |
| title_short |
La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) |
| title_full |
La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) |
| title_fullStr |
La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) |
| title_full_unstemmed |
La profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de Técnico en Edición (1991-2000) |
| title_sort |
la profesionalización de un oficio : el caso de la carrera de técnico en edición (1991-2000) |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires |
| publishDate |
2023 |
| url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=masterdoc&cl=CL1&d=HWA_7821 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/masterdoc/index/assoc/HWA_7821.dir/7821.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT datohebe laprofesionalizaciondeunoficioelcasodelacarreradetecnicoenedicion19912000 |
| _version_ |
1831984300242763776 |