Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional
The aim of this paper is at presenting a short summary of the theoretical development of the concept of intersectionality, and thinking about its application for teaching Constitutional Law. First, I described some of the theories and academic and activist traditions that inspired Kimberlé Crenshaw&...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/36/apuntes-para-introducir-la-interseccionalidad.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6890 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6890.dir/6890.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_6890 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_68902022-11-18 The aim of this paper is at presenting a short summary of the theoretical development of the concept of intersectionality, and thinking about its application for teaching Constitutional Law. First, I described some of the theories and academic and activist traditions that inspired Kimberlé Crenshaw's work on intersectionality. Then, I analyzed the concept of intersectionality, and compared it to other ways of thinking about discrimination and inequality that are rooted in different oppression vectors. In the second part of the paper, I returned to some ways of conceptualizing intersectionality that I find useful for the practice and research of the Law; inspired in the works by Laura Clérico and Martín Aldao, I appraised intersectionality as an adequate tool and methodology to enforce Article 75 (23) of the Argentine Constitution Fil: Fernández Meijide, Camila. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Teoría General del Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Fernández Meijide, Camila. CONICET. Buenos Aires, Argentina Argentina Fernández Meijide, Camila 2020 El objetivo de este artículo es presentar un breve recorrido del desarrollo teórico del concepto de interseccionalidad y sus usos para la enseñanza del Derecho Constitucional. En la primera parte, describo algunas de las teorías y tradiciones de académicas y activistas feministas afroamericanas y chicanas estadounidenses sobre las que se asienta el trabajo de la autora que acuñó el concepto de interseccionalidad, Kimberlé Crenshaw. Además, analizo el concepto y lo vinculo con otras formas actuales de pensar la discriminación y la desigualdad, que se basan en distintos vectores de opresión. En la segunda parte del trabajo, retomo algunas maneras de conceptualizar la interseccionalidad, que son útiles para la práctica y la investigación en Derecho; asimismo, inspirada en trabajos de Clérico y Aldao,1 ensayo la posibilidad de considerarla una herramienta o metodología adecuada para responder al mandato constituyente del art. 75, inc. 23 de la Constitución Nacional application/pdf 1667-4154 (papel) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/36/apuntes-para-introducir-la-interseccionalidad.pdf Derecho Constitucional Educación legal Interseccionalidad Feminismo Enseñanza del derecho Metodologia de la investigacion Discriminacion Perspectiva de genero Politicas publicas Constitutional Law Legal education Intersectionality Feminism Law education Investigation methodology Discrimination Gender perspective Public politics spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 18, no. 36 (Jul.-Dic.) Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional Notes to bringing intersectionality into the Constitutional Law classroom info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6890 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6890.dir/6890.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Derecho Constitucional Educación legal Interseccionalidad Feminismo Enseñanza del derecho Metodologia de la investigacion Discriminacion Perspectiva de genero Politicas publicas Constitutional Law Legal education Intersectionality Feminism Law education Investigation methodology Discrimination Gender perspective Public politics |
spellingShingle |
Derecho Constitucional Educación legal Interseccionalidad Feminismo Enseñanza del derecho Metodologia de la investigacion Discriminacion Perspectiva de genero Politicas publicas Constitutional Law Legal education Intersectionality Feminism Law education Investigation methodology Discrimination Gender perspective Public politics Fernández Meijide, Camila Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
topic_facet |
Derecho Constitucional Educación legal Interseccionalidad Feminismo Enseñanza del derecho Metodologia de la investigacion Discriminacion Perspectiva de genero Politicas publicas Constitutional Law Legal education Intersectionality Feminism Law education Investigation methodology Discrimination Gender perspective Public politics |
description |
The aim of this paper is at presenting a short summary of the theoretical development of the concept of intersectionality, and thinking about its application for teaching Constitutional Law. First, I described some of the theories and academic and activist traditions that inspired Kimberlé Crenshaw's work on intersectionality. Then, I analyzed the concept of intersectionality, and compared it to other ways of thinking about discrimination and inequality that are rooted in different oppression vectors. In the second part of the paper, I returned to some ways of conceptualizing intersectionality that I find useful for the practice and research of the Law; inspired in the works by Laura Clérico and Martín Aldao, I appraised intersectionality as an adequate tool and methodology to enforce Article 75 (23) of the Argentine Constitution |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Fernández Meijide, Camila |
author_facet |
Fernández Meijide, Camila |
author_sort |
Fernández Meijide, Camila |
title |
Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
title_short |
Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
title_full |
Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
title_fullStr |
Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
title_full_unstemmed |
Apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
title_sort |
apuntes para introducir la interseccionalidad en la enseñanza del derecho constitucional |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2020 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/36/apuntes-para-introducir-la-interseccionalidad.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6890 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6890.dir/6890.PDF |
work_keys_str_mv |
AT fernandezmeijidecamila apuntesparaintroducirlainterseccionalidadenlaensenanzadelderechoconstitucional AT fernandezmeijidecamila notestobringingintersectionalityintotheconstitutionallawclassroom |
_version_ |
1766024985668747264 |