Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia
Abstract: The legal clinics of the law Schools in Colombia are centers of experience- based education, mandatory to achieve the title of attorney at law. Through a bibliographic study, and based on the results of a survey conducted to female directors(s), professors(s) and administrative staff of cl...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/enfoque-diferencial-y-con-perspectiva-de-genero.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4069 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4069.dir/4069.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_4069 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Enseñanza del derecho Personas con discapacidad Aprendizaje por experiencia Deficiencia múltiple Centros de enseñanza Derechos humanos Discriminacion de la mujer Perspectiva de genero Formacion profesional Universidades Practica profesional Metodos pedagogicos Mujeres Experiential learning Multiple impairment Teaching centers Human rights Law education People with disabilities Gender perspective Vocational training Universities Pedagogical methods Women Discrimination against women |
spellingShingle |
Enseñanza del derecho Personas con discapacidad Aprendizaje por experiencia Deficiencia múltiple Centros de enseñanza Derechos humanos Discriminacion de la mujer Perspectiva de genero Formacion profesional Universidades Practica profesional Metodos pedagogicos Mujeres Experiential learning Multiple impairment Teaching centers Human rights Law education People with disabilities Gender perspective Vocational training Universities Pedagogical methods Women Discrimination against women Quintero, Diana Patricia Guerrero Morales, Juliana Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia |
topic_facet |
Enseñanza del derecho Personas con discapacidad Aprendizaje por experiencia Deficiencia múltiple Centros de enseñanza Derechos humanos Discriminacion de la mujer Perspectiva de genero Formacion profesional Universidades Practica profesional Metodos pedagogicos Mujeres Experiential learning Multiple impairment Teaching centers Human rights Law education People with disabilities Gender perspective Vocational training Universities Pedagogical methods Women Discrimination against women |
description |
Abstract: The legal clinics of the law Schools in Colombia are centers of experience- based education, mandatory to achieve the title of attorney at law. Through a bibliographic study, and based on the results of a survey conducted to female directors(s), professors(s) and administrative staff of clinics in Colombia, a qualitative analysis is carried out on the adoption of a differential approach for disability and gender in the attention to clients. The study tackles possible institutional causes of the presence or absence of these approaches in the centers of public and private universities. The main findings show that the people surveyed, in general, (i) consider a gender approach necessary in the teaching of Law; (ii) they report the existence of protocols for attention to people with disabilities, (iii) but limited availability of resources for differentiated care; (iv) rarely do they include attention with a gender perspective (v) in these cases there are no guidelines on how to respond to situations of discrimination and subjugation experienced by women in a situation of disability and by their carers. The Colombian Schools lack a greater awareness of the specific situations of vulnerability faced by the female population with disabilities. Is also missing in law schools a differentiate approach to their claims for legal support. This shortcoming impede students to develop skills and knowledge on the topic of human rights.\n |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Quintero, Diana Patricia Guerrero Morales, Juliana |
author_facet |
Quintero, Diana Patricia Guerrero Morales, Juliana |
author_sort |
Quintero, Diana Patricia |
title |
Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia |
title_short |
Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia |
title_full |
Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia |
title_fullStr |
Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia |
title_full_unstemmed |
Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia |
title_sort |
enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de colombia |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2019 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/enfoque-diferencial-y-con-perspectiva-de-genero.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4069 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4069.dir/4069.PDF |
work_keys_str_mv |
AT quinterodianapatricia enfoquediferencialyconperspectivadegeneroenlaatenciondemujerescondiscapacidadenlosconsultoriosyclinicasjuridicasdecolombia AT guerreromoralesjuliana enfoquediferencialyconperspectivadegeneroenlaatenciondemujerescondiscapacidadenlosconsultoriosyclinicasjuridicasdecolombia AT quinterodianapatricia differentialapproachandfromgenderperspectiveinlegalcareforwomenwithdisabilitiesinlawofficesandclinicsincolombia AT guerreromoralesjuliana differentialapproachandfromgenderperspectiveinlegalcareforwomenwithdisabilitiesinlawofficesandclinicsincolombia |
_version_ |
1782033701971951616 |
spelling |
I28-R145-HWA_40692023-08-17 Abstract: The legal clinics of the law Schools in Colombia are centers of experience- based education, mandatory to achieve the title of attorney at law. Through a bibliographic study, and based on the results of a survey conducted to female directors(s), professors(s) and administrative staff of clinics in Colombia, a qualitative analysis is carried out on the adoption of a differential approach for disability and gender in the attention to clients. The study tackles possible institutional causes of the presence or absence of these approaches in the centers of public and private universities. The main findings show that the people surveyed, in general, (i) consider a gender approach necessary in the teaching of Law; (ii) they report the existence of protocols for attention to people with disabilities, (iii) but limited availability of resources for differentiated care; (iv) rarely do they include attention with a gender perspective (v) in these cases there are no guidelines on how to respond to situations of discrimination and subjugation experienced by women in a situation of disability and by their carers. The Colombian Schools lack a greater awareness of the specific situations of vulnerability faced by the female population with disabilities. Is also missing in law schools a differentiate approach to their claims for legal support. This shortcoming impede students to develop skills and knowledge on the topic of human rights.\n Fil: Quintero, Diana Patricia. Universidad ICESI. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Cali, Colombia Fil: Guerrero Morales, Juliana. Universidad ICESI. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Grupo de Acciones Públicas de ICESI (GAPI). Cali, Colombia Colombia Quintero, Diana Patricia Guerrero Morales, Juliana 2019 Sección Estudios e Investigaciones. -- Resumen: Los consultorios jurídicos de las facultades de Derecho en Colombia son centros de enseñanza basada en la experiencia, obligatorios para alcanzar el título de abogada o abogado. A través de un estudio bibliográfico, y con base en los resultados de una encuesta realizada a directoras(es), profesoras(es) y personal administrativo de estos espacios de Colombia, se lleva a cabo un análisis cualitativo sobre la adopción de un enfoque diferencial por discapacidad y de género en la atención al público. Se indagan las posibles causas institucionales de la presencia o ausencia de estos enfoques en los centros de las universidades públicas y privadas. Los principales hallazgos muestran que las personas encuestadas, en general, (i) consideran necesario un enfoque de género en la enseñanza del Derecho; (ii) reportan la existencia de protocolos de atención a población con discapacidad, (iii) pero disponibilidad limitada de recursos para una atención diferenciada; (iv) en pocas ocasiones contemplan una atención con perspectiva de género (v) y en estos casos no se evidencian lineamientos sobre cómo responder ante las situaciones de discriminación y sometimiento vividas por las mujeres en situación de discapacidad y por sus cuidadoras(es). En virtud de estos hallazgos se puede afirmar que en las facultades falta una mayor conciencia sobre las situaciones específicas de vulnerabilidad que enfrenta la población femenina con discapacidades; y sobre la necesidad de adoptar en la recepción y trámite de sus casos enfoques diferenciales. Estas limitaciones no permiten la ampliación del aprendizaje estudiantil a herramientas propias de los derechos humanos. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/enfoque-diferencial-y-con-perspectiva-de-genero.pdf Enseñanza del derecho Personas con discapacidad Aprendizaje por experiencia Deficiencia múltiple Centros de enseñanza Derechos humanos Discriminacion de la mujer Perspectiva de genero Formacion profesional Universidades Practica profesional Metodos pedagogicos Mujeres Experiential learning Multiple impairment Teaching centers Human rights Law education People with disabilities Gender perspective Vocational training Universities Pedagogical methods Women Discrimination against women spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 17, no. 34 (Jul.-Dic.) Enfoque diferencial y con perspectiva de género en la atención de mujeres con discapacidad en los consultorios y clínicas jurídicas de Colombia Differential approach and from gender perspective in legal care for Women with disabilities in law offices and clinics in Colombia info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4069 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4069.dir/4069.PDF |