Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
Abstract: In this article, a North American professor of feminist legal theory and two of her Ecuadorian students describe and critique their experience in the first course on this topic taught at Universidad San Francisco de Quito. This article adopts a dialogical feminist narrative method to provi...
Guardado en:
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/dialogo-plurivoco-sobre-la-teoria-juridica-feminista-en-ecuador.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4061 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4061.dir/4061.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_4061 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_40612023-08-17 Abstract: In this article, a North American professor of feminist legal theory and two of her Ecuadorian students describe and critique their experience in the first course on this topic taught at Universidad San Francisco de Quito. This article adopts a dialogical feminist narrative method to provide an example to others seeking to teach such a course. The professor of the course describes how she structured the class, assessed students, and conceptualized an international feminist epistemology for the classroom. The students describe their experiences. All of the authors offer their critiques of how such a course can be improved and perfected in future iterations. Adopting the feminist methodology of narrative, the primary source of knowledge is the experience of the authors, which they offer in this article in order to help other professors envision how they might design a similar course. The authors conclude by observing the professional, educational, and personal value of such a class in the law school curriculum. Fil: Cavalieri, Shelley. University of Toledo. College of Law. Ohio, Estados Unidos Fil: Fernández-Salvador Fallet, Amalia. Universidad San Francisco de Quito (USFQ). Colegio de Jurisprudencia. Quito, Ecuador Fil: Chiriboga Heredia, Luis Miguel. Universidad San Francisco de Quito (USFQ). Colegio de Jurisprudencia. Quito, Ecuador Ecuador Cavalieri, Shelley Fernández-Salvador Fallet, Amalia Chiriboga Heredia, Luis Miguel 2019 Sección Artículos. -- Resumen: En este artículo, una profesora norteamericana de teoría jurídica feminista y dos de sus estudiantes ecuatorianos describen y critican sus experiencias en el primer curso de este tema impartido en la Universidad San Francisco de Quito. Este artículo adopta un método narrativo feminista-dialógico que busca servir como ejemplo a personas interesadas en enseñar un curso similar y comenzar un diálogo académico con relación a posibles métodos de enseñanza. La profesora del curso describe cómo estructuró la clase, cómo evaluó a los estudiantes y cómo conceptualizó una epistemología feminista internacional, mientras los alumnos ofrecen una descripción de sus propias experiencias. En este artículo, los autores ofrecen críticas sobre cómo un curso de este tipo puede ser perfeccionado para futuras iteraciones. Adoptando la metodología feminista en modo narrativo, la fuente principal de conocimiento de este proyecto es la experiencia de los autores. Concluimos con observaciones sobre el valor profesional, educativo y personal del curso en el pénsum de la escuela de Derecho. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/dialogo-plurivoco-sobre-la-teoria-juridica-feminista-en-ecuador.pdf Enseñanza del derecho Teoría jurídica del feminismo Universidad de San Francisco de Quito Antifemismo Movimiento feminista Pedagogia por objetivos Derecho Metodos pedagogicos Enseñanza superior Estudiantes de derecho Patriarcado Metodos de enseñanza Feminist movement Pedagogy by objectives Law Antifemism University of San Francisco de Quito Law education Legal theory of feminism Higher education Pedagogical methods Law students Patriarchy Teaching methods spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 17, no. 34 (Jul.-Dic.) Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador A plurivocal conversation about feminist legal theory in Ecuador info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4061 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4061.dir/4061.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Enseñanza del derecho Teoría jurídica del feminismo Universidad de San Francisco de Quito Antifemismo Movimiento feminista Pedagogia por objetivos Derecho Metodos pedagogicos Enseñanza superior Estudiantes de derecho Patriarcado Metodos de enseñanza Feminist movement Pedagogy by objectives Law Antifemism University of San Francisco de Quito Law education Legal theory of feminism Higher education Pedagogical methods Law students Patriarchy Teaching methods |
spellingShingle |
Enseñanza del derecho Teoría jurídica del feminismo Universidad de San Francisco de Quito Antifemismo Movimiento feminista Pedagogia por objetivos Derecho Metodos pedagogicos Enseñanza superior Estudiantes de derecho Patriarcado Metodos de enseñanza Feminist movement Pedagogy by objectives Law Antifemism University of San Francisco de Quito Law education Legal theory of feminism Higher education Pedagogical methods Law students Patriarchy Teaching methods Cavalieri, Shelley Fernández-Salvador Fallet, Amalia Chiriboga Heredia, Luis Miguel Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador |
topic_facet |
Enseñanza del derecho Teoría jurídica del feminismo Universidad de San Francisco de Quito Antifemismo Movimiento feminista Pedagogia por objetivos Derecho Metodos pedagogicos Enseñanza superior Estudiantes de derecho Patriarcado Metodos de enseñanza Feminist movement Pedagogy by objectives Law Antifemism University of San Francisco de Quito Law education Legal theory of feminism Higher education Pedagogical methods Law students Patriarchy Teaching methods |
description |
Abstract: In this article, a North American professor of feminist legal theory and two of her Ecuadorian students describe and critique their experience in the first course on this topic taught at Universidad San Francisco de Quito. This article adopts a dialogical feminist narrative method to provide an example to others seeking to teach such a course. The professor of the course describes how she structured the class, assessed students, and conceptualized an international feminist epistemology for the classroom. The students describe their experiences. All of the authors offer their critiques of how such a course can be improved and perfected in future iterations. Adopting the feminist methodology of narrative, the primary source of knowledge is the experience of the authors, which they offer in this article in order to help other professors envision how they might design a similar course. The authors conclude by observing the professional, educational, and personal value of such a class in the law school curriculum. |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Cavalieri, Shelley Fernández-Salvador Fallet, Amalia Chiriboga Heredia, Luis Miguel |
author_facet |
Cavalieri, Shelley Fernández-Salvador Fallet, Amalia Chiriboga Heredia, Luis Miguel |
author_sort |
Cavalieri, Shelley |
title |
Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador |
title_short |
Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador |
title_full |
Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador |
title_fullStr |
Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador |
title_full_unstemmed |
Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador |
title_sort |
diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el ecuador |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2019 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/dialogo-plurivoco-sobre-la-teoria-juridica-feminista-en-ecuador.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4061 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4061.dir/4061.PDF |
work_keys_str_mv |
AT cavalierishelley dialogoplurivocosobrelateoriajuridicafeministaenelecuador AT fernandezsalvadorfalletamalia dialogoplurivocosobrelateoriajuridicafeministaenelecuador AT chiribogaheredialuismiguel dialogoplurivocosobrelateoriajuridicafeministaenelecuador AT cavalierishelley aplurivocalconversationaboutfeministlegaltheoryinecuador AT fernandezsalvadorfalletamalia aplurivocalconversationaboutfeministlegaltheoryinecuador AT chiribogaheredialuismiguel aplurivocalconversationaboutfeministlegaltheoryinecuador |
_version_ |
1782033700880384000 |