Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador

Abstract: In this article, a North American professor of feminist legal theory and two of her Ecuadorian students describe and critique their experience in the first course on this topic taught at Universidad San Francisco de Quito. This article adopts a dialogical feminist narrative method to provi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cavalieri, Shelley, Fernández-Salvador Fallet, Amalia, Chiriboga Heredia, Luis Miguel
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2019
Materias:
Law
Acceso en línea:http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/dialogo-plurivoco-sobre-la-teoria-juridica-feminista-en-ecuador.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4061
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4061.dir/4061.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_4061
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_40612023-08-17 Abstract: In this article, a North American professor of feminist legal theory and two of her Ecuadorian students describe and critique their experience in the first course on this topic taught at Universidad San Francisco de Quito. This article adopts a dialogical feminist narrative method to provide an example to others seeking to teach such a course. The professor of the course describes how she structured the class, assessed students, and conceptualized an international feminist epistemology for the classroom. The students describe their experiences. All of the authors offer their critiques of how such a course can be improved and perfected in future iterations. Adopting the feminist methodology of narrative, the primary source of knowledge is the experience of the authors, which they offer in this article in order to help other professors envision how they might design a similar course. The authors conclude by observing the professional, educational, and personal value of such a class in the law school curriculum. Fil: Cavalieri, Shelley. University of Toledo. College of Law. Ohio, Estados Unidos Fil: Fernández-Salvador Fallet, Amalia. Universidad San Francisco de Quito (USFQ). Colegio de Jurisprudencia. Quito, Ecuador Fil: Chiriboga Heredia, Luis Miguel. Universidad San Francisco de Quito (USFQ). Colegio de Jurisprudencia. Quito, Ecuador Ecuador Cavalieri, Shelley Fernández-Salvador Fallet, Amalia Chiriboga Heredia, Luis Miguel 2019 Sección Artículos. -- Resumen: En este artículo, una profesora norteamericana de teoría jurídica feminista y dos de sus estudiantes ecuatorianos describen y critican sus experiencias en el primer curso de este tema impartido en la Universidad San Francisco de Quito. Este artículo adopta un método narrativo feminista-dialógico que busca servir como ejemplo a personas interesadas en enseñar un curso similar y comenzar un diálogo académico con relación a posibles métodos de enseñanza. La profesora del curso describe cómo estructuró la clase, cómo evaluó a los estudiantes y cómo conceptualizó una epistemología feminista internacional, mientras los alumnos ofrecen una descripción de sus propias experiencias. En este artículo, los autores ofrecen críticas sobre cómo un curso de este tipo puede ser perfeccionado para futuras iteraciones. Adoptando la metodología feminista en modo narrativo, la fuente principal de conocimiento de este proyecto es la experiencia de los autores. Concluimos con observaciones sobre el valor profesional, educativo y personal del curso en el pénsum de la escuela de Derecho. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/dialogo-plurivoco-sobre-la-teoria-juridica-feminista-en-ecuador.pdf Enseñanza del derecho Teoría jurídica del feminismo Universidad de San Francisco de Quito Antifemismo Movimiento feminista Pedagogia por objetivos Derecho Metodos pedagogicos Enseñanza superior Estudiantes de derecho Patriarcado Metodos de enseñanza Feminist movement Pedagogy by objectives Law Antifemism University of San Francisco de Quito Law education Legal theory of feminism Higher education Pedagogical methods Law students Patriarchy Teaching methods spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 17, no. 34 (Jul.-Dic.) Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador A plurivocal conversation about feminist legal theory in Ecuador info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4061 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4061.dir/4061.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Enseñanza del derecho
Teoría jurídica del feminismo
Universidad de San Francisco de Quito
Antifemismo
Movimiento feminista
Pedagogia por objetivos
Derecho
Metodos pedagogicos
Enseñanza superior
Estudiantes de derecho
Patriarcado
Metodos de enseñanza
Feminist movement
Pedagogy by objectives
Law
Antifemism
University of San Francisco de Quito
Law education
Legal theory of feminism
Higher education
Pedagogical methods
Law students
Patriarchy
Teaching methods
spellingShingle Enseñanza del derecho
Teoría jurídica del feminismo
Universidad de San Francisco de Quito
Antifemismo
Movimiento feminista
Pedagogia por objetivos
Derecho
Metodos pedagogicos
Enseñanza superior
Estudiantes de derecho
Patriarcado
Metodos de enseñanza
Feminist movement
Pedagogy by objectives
Law
Antifemism
University of San Francisco de Quito
Law education
Legal theory of feminism
Higher education
Pedagogical methods
Law students
Patriarchy
Teaching methods
Cavalieri, Shelley
Fernández-Salvador Fallet, Amalia
Chiriboga Heredia, Luis Miguel
Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
topic_facet Enseñanza del derecho
Teoría jurídica del feminismo
Universidad de San Francisco de Quito
Antifemismo
Movimiento feminista
Pedagogia por objetivos
Derecho
Metodos pedagogicos
Enseñanza superior
Estudiantes de derecho
Patriarcado
Metodos de enseñanza
Feminist movement
Pedagogy by objectives
Law
Antifemism
University of San Francisco de Quito
Law education
Legal theory of feminism
Higher education
Pedagogical methods
Law students
Patriarchy
Teaching methods
description Abstract: In this article, a North American professor of feminist legal theory and two of her Ecuadorian students describe and critique their experience in the first course on this topic taught at Universidad San Francisco de Quito. This article adopts a dialogical feminist narrative method to provide an example to others seeking to teach such a course. The professor of the course describes how she structured the class, assessed students, and conceptualized an international feminist epistemology for the classroom. The students describe their experiences. All of the authors offer their critiques of how such a course can be improved and perfected in future iterations. Adopting the feminist methodology of narrative, the primary source of knowledge is the experience of the authors, which they offer in this article in order to help other professors envision how they might design a similar course. The authors conclude by observing the professional, educational, and personal value of such a class in the law school curriculum.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Cavalieri, Shelley
Fernández-Salvador Fallet, Amalia
Chiriboga Heredia, Luis Miguel
author_facet Cavalieri, Shelley
Fernández-Salvador Fallet, Amalia
Chiriboga Heredia, Luis Miguel
author_sort Cavalieri, Shelley
title Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
title_short Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
title_full Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
title_fullStr Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
title_full_unstemmed Diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el Ecuador
title_sort diálogo plurívoco sobre la teoría jurídica feminista en el ecuador
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2019
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/dialogo-plurivoco-sobre-la-teoria-juridica-feminista-en-ecuador.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4061
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4061.dir/4061.PDF
work_keys_str_mv AT cavalierishelley dialogoplurivocosobrelateoriajuridicafeministaenelecuador
AT fernandezsalvadorfalletamalia dialogoplurivocosobrelateoriajuridicafeministaenelecuador
AT chiribogaheredialuismiguel dialogoplurivocosobrelateoriajuridicafeministaenelecuador
AT cavalierishelley aplurivocalconversationaboutfeministlegaltheoryinecuador
AT fernandezsalvadorfalletamalia aplurivocalconversationaboutfeministlegaltheoryinecuador
AT chiribogaheredialuismiguel aplurivocalconversationaboutfeministlegaltheoryinecuador
_version_ 1782033700880384000