La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria

This article argues the main themes of analysis and the first hypotheses of the UBACyT project entitled "The University teacher training as a space that gives shape to professional identity: the authority matter in the training process". This project has been developed by the teaching staf...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Andreozzi, Marcela, Greco, María Beatriz, Nicastro, Sandra
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2014
Materias:
UBA
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/613/535
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3376
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3376.dir/3376.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_3376
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_33762025-10-03 This article argues the main themes of analysis and the first hypotheses of the UBACyT project entitled "The University teacher training as a space that gives shape to professional identity: the authority matter in the training process". This project has been developed by the teaching staff of the lecture "Organizational and administrative aspects of education in Argentina", which is part of the curricula of the Teaching Course of Legal Sciences at the School of Law of the University of Buenos Aires. This paper also includes the theoretical perspective from which the object of study is analysed. This is referred to the problems posed by the construction of pedagogical authority in the context of formative processes that promote many twists and turns in the identity level. Finally we present some ideas and hypotheses that guide the analysis of the interviews within the project. These are focused on the process of several changes encouraged through the Pedagogy that seem to move over the formation time enabled by the Teaching Course and from which the students organize the stories of their own training experience. Fil: Andreozzi, Marcela. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Greco, María Beatriz. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Nicastro, Sandra. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Argentina Andreozzi, Marcela Greco, María Beatriz Nicastro, Sandra 2014 Este artículo plantea los principales ejes de análisis y primeras hipótesis del proyecto UBACyT "La formación docente universitaria como espacio de configuración de la identidad profesional: la cuestión de la autoridad en el proceso formativo", llevado adelante por el equipo de cátedra de la materia Aspectos Organizacionales y Administrativos de la Educación Argentina, del Profesorado de Ciencias Jurídicas, Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires. Incluye la perspectiva teórica desde la cual se piensa el objeto de investigación, referido a los problemas que plantea la construcción de la autoridad pedagógica, en el marco de procesos formativos que promueven giros y desplazamientos en el plano identitario. Se exponen también algunas ideas e hipótesis de trabajo, que orientan el análisis del material de entrevistas que la investigación está produciendo, haciendo foco en las operaciones que parecerían movilizarse en el tiempo de formación que el profesorado habilita y desde las cuales los estudiantes organizan sus propios relatos sobre la formación. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/613/535 Formación docente universitaria Autoridad Identidad profesional Enseñanza profesional Docentes de derecho Facultad de Derecho Universidad de Buenos Aires Profesorado de Ciencias Juridicas Proyectos de investigacion UBA Carrera docente University teacher training Authority Professional identity Law professors Faculty of Law University of Buenos Aires Legal sciences Professorship Research projects UBA Teaching Career spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 12, no. 23 (Ene.-Jun.) La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria The authority matter in the training process of students in the Teaching Course of Legal Sciences. Challenges at the university level of teacher training info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3376 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3376.dir/3376.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Formación docente universitaria
Autoridad
Identidad profesional
Enseñanza profesional
Docentes de derecho
Facultad de Derecho
Universidad de Buenos Aires
Profesorado de Ciencias Juridicas
Proyectos de investigacion
UBA
Carrera docente
University teacher training
Authority
Professional identity
Law professors
Faculty of Law
University of Buenos Aires
Legal sciences Professorship
Research projects
UBA
Teaching Career
spellingShingle Formación docente universitaria
Autoridad
Identidad profesional
Enseñanza profesional
Docentes de derecho
Facultad de Derecho
Universidad de Buenos Aires
Profesorado de Ciencias Juridicas
Proyectos de investigacion
UBA
Carrera docente
University teacher training
Authority
Professional identity
Law professors
Faculty of Law
University of Buenos Aires
Legal sciences Professorship
Research projects
UBA
Teaching Career
Andreozzi, Marcela
Greco, María Beatriz
Nicastro, Sandra
La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
topic_facet Formación docente universitaria
Autoridad
Identidad profesional
Enseñanza profesional
Docentes de derecho
Facultad de Derecho
Universidad de Buenos Aires
Profesorado de Ciencias Juridicas
Proyectos de investigacion
UBA
Carrera docente
University teacher training
Authority
Professional identity
Law professors
Faculty of Law
University of Buenos Aires
Legal sciences Professorship
Research projects
UBA
Teaching Career
description This article argues the main themes of analysis and the first hypotheses of the UBACyT project entitled "The University teacher training as a space that gives shape to professional identity: the authority matter in the training process". This project has been developed by the teaching staff of the lecture "Organizational and administrative aspects of education in Argentina", which is part of the curricula of the Teaching Course of Legal Sciences at the School of Law of the University of Buenos Aires. This paper also includes the theoretical perspective from which the object of study is analysed. This is referred to the problems posed by the construction of pedagogical authority in the context of formative processes that promote many twists and turns in the identity level. Finally we present some ideas and hypotheses that guide the analysis of the interviews within the project. These are focused on the process of several changes encouraged through the Pedagogy that seem to move over the formation time enabled by the Teaching Course and from which the students organize the stories of their own training experience.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Andreozzi, Marcela
Greco, María Beatriz
Nicastro, Sandra
author_facet Andreozzi, Marcela
Greco, María Beatriz
Nicastro, Sandra
author_sort Andreozzi, Marcela
title La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
title_short La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
title_full La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
title_fullStr La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
title_full_unstemmed La cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del Profesorado de Ciencias Jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
title_sort la cuestión de la autoridad en el proceso formativo de estudiantes del profesorado de ciencias jurídicas : desafíos de la formación docente universitaria
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2014
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/613/535
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3376
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3376.dir/3376.PDF
work_keys_str_mv AT andreozzimarcela lacuestiondelaautoridadenelprocesoformativodeestudiantesdelprofesoradodecienciasjuridicasdesafiosdelaformaciondocenteuniversitaria
AT grecomariabeatriz lacuestiondelaautoridadenelprocesoformativodeestudiantesdelprofesoradodecienciasjuridicasdesafiosdelaformaciondocenteuniversitaria
AT nicastrosandra lacuestiondelaautoridadenelprocesoformativodeestudiantesdelprofesoradodecienciasjuridicasdesafiosdelaformaciondocenteuniversitaria
AT andreozzimarcela theauthoritymatterinthetrainingprocessofstudentsintheteachingcourseoflegalscienceschallengesattheuniversitylevelofteachertraining
AT grecomariabeatriz theauthoritymatterinthetrainingprocessofstudentsintheteachingcourseoflegalscienceschallengesattheuniversitylevelofteachertraining
AT nicastrosandra theauthoritymatterinthetrainingprocessofstudentsintheteachingcourseoflegalscienceschallengesattheuniversitylevelofteachertraining
_version_ 1845843843109355520