id I28-R145-HWA_3344
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_33442020-09-22 The "Problem Based Learning", despite knowing a scientific-medical origin, is proliferating as a teaching technique in legal teaching due to similarities between the common skills that instills in students and the competencies to be acquired by every lawyer. However, its implementation in advocacy even today has serious reservations and faces quite a few challenges, most notably in the Spanish University. This paper presents a brief outline and review of the space traditional scholastic education is occupying in Law, before raising in depth the experience of PBL implementing in a particular subject of Private Law, after the award of a Teaching Innovation Project. Reflection is therefore the author?s own experience. The objectives and activities involved as well as the system of assessment are described with special emphasis; a rich literature on the state of the discussion around this active methodology is offered in the conclusion. Fil: Barrio Gallardo, Aurelio. Universidad de Zaragoza. Facultad de Economía y Empresa. Departamento de Derecho Privado. Zaragoza, España España Barrio Gallardo, Aurelio 2015 El "Aprendizaje Basado en Problemas", a pesar de conocer un origen científico-médico, está proliferando como técnica didáctica entre las enseñanzas jurídicas, debido a la similitud que guardan las habilidades que inculca en los estudiantes con las competencias que debe adquirir todo jurista. Sin embargo, su implantación en las carreras de abogacía cuenta aún hoy con serias reticencias y se enfrenta a no pocos desafíos, muy en particular en la Universidad española. En este trabajo se realiza un breve bosquejo y crítica del espacio que ocupa la enseñanza tradicional escolástica en Derecho, para después plantear en su profundidad el empleo del ABP en una concreta asignatura de Derecho Privado, tras la concesión de un Proyecto de Innovación Docente. La reflexión parte, por tanto, de la propia experiencia del autor. Se describen con un énfasis especial los objetivos perseguidos, las actividades involucradas y su forma de evaluación para concluir ofreciendo una bibliografía enriquecedora sobre el estado de la discusión en torno a esta metodología activa. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/25/el-abp-en-derecho-privado-un-proyecto-de-innovacion-docente.pdf ABP Aprendizaje Basado en Problemas Derecho privado Competencias juridicas Innovacion docente Constructivismo Innovaciones pepagogicas Enseñanza superior Investigacion Aprendizaje activo Enseñanza del derecho Universidades Problem Based Learning Private law Training legal skills Teaching innovation Educational constructivism spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 13, no. 25 (Ene.-Jun.) El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3344 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3344.dir/3344.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic ABP
Aprendizaje Basado en Problemas
Derecho privado
Competencias juridicas
Innovacion docente
Constructivismo
Innovaciones pepagogicas
Enseñanza superior
Investigacion
Aprendizaje activo
Enseñanza del derecho
Universidades
Problem Based Learning
Private law
Training legal skills
Teaching innovation
Educational constructivism
spellingShingle ABP
Aprendizaje Basado en Problemas
Derecho privado
Competencias juridicas
Innovacion docente
Constructivismo
Innovaciones pepagogicas
Enseñanza superior
Investigacion
Aprendizaje activo
Enseñanza del derecho
Universidades
Problem Based Learning
Private law
Training legal skills
Teaching innovation
Educational constructivism
Barrio Gallardo, Aurelio
El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente
topic_facet ABP
Aprendizaje Basado en Problemas
Derecho privado
Competencias juridicas
Innovacion docente
Constructivismo
Innovaciones pepagogicas
Enseñanza superior
Investigacion
Aprendizaje activo
Enseñanza del derecho
Universidades
Problem Based Learning
Private law
Training legal skills
Teaching innovation
Educational constructivism
description The "Problem Based Learning", despite knowing a scientific-medical origin, is proliferating as a teaching technique in legal teaching due to similarities between the common skills that instills in students and the competencies to be acquired by every lawyer. However, its implementation in advocacy even today has serious reservations and faces quite a few challenges, most notably in the Spanish University. This paper presents a brief outline and review of the space traditional scholastic education is occupying in Law, before raising in depth the experience of PBL implementing in a particular subject of Private Law, after the award of a Teaching Innovation Project. Reflection is therefore the author?s own experience. The objectives and activities involved as well as the system of assessment are described with special emphasis; a rich literature on the state of the discussion around this active methodology is offered in the conclusion.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Barrio Gallardo, Aurelio
author_facet Barrio Gallardo, Aurelio
author_sort Barrio Gallardo, Aurelio
title El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente
title_short El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente
title_full El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente
title_fullStr El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente
title_full_unstemmed El ABP en Derecho Privado : un proyecto de innovación docente
title_sort el abp en derecho privado : un proyecto de innovación docente
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2015
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/25/el-abp-en-derecho-privado-un-proyecto-de-innovacion-docente.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3344
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3344.dir/3344.PDF
work_keys_str_mv AT barriogallardoaurelio elabpenderechoprivadounproyectodeinnovaciondocente
_version_ 1766024894030544896