id I28-R145-HWA_3292
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_32922020-08-22 This article is based on the premise that there is a need of renewal of university learning/teaching process, to focus it on students, to encourage a functional learning of Law and to contribute to form critical thinking. I am convinced that it is necessary to link all of these goals with the methods employed, so I propose to review traditional pedagogical schemes and to share some experiences of innovation that I have carried out in recent years, both in undergraduate and postgraduate courses at the Buenos Aires University Law School. They all refer to the inclusion of new technologies: virtual campus and platform Integra 2.0 from CITEP; as well as of innovative pedagogic practices: ABP (problem-based learning) and flipped classroom; and also to the incorporation of others disciplines (as cinema). The concern to achieve better educational results should challenge teaching community to explore new ways of teaching Administrative Law. Fil:Cicero, Nidia Karina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Administrativo. Buenos Aires, Argentina America Latina Cicero, Nidia Karina 2017 El presente trabajo parte de la premisa de la necesidad de renovación del proceso de enseñanza-aprendizaje universitario, a fin de que este se centre en los alumnos, favorezca un aprendizaje funcional del Derecho y contribuya a formar un pensamiento crítico. Convencida de que es necesario vincular todos estos objetivos con los métodos empleados, propongo reflexionar sobre los esquemas pedagógicos tradicionales y compartir algunas experiencias de innovación que he puesto en práctica en los últimos años, tanto en cursos de grado como de posgrado de la Facultad de Derecho de la UBA. Ellas se refieren a la incorporación de tecnologías: campus virtual y plataforma Integra 2.0 del CITEP, de prácticas pedagógicas innovadoras: sistema ABP (aprendizaje basado en problemas) y de clases invertidas (flipped classroom), y también a la introducción de otras disciplinas en la enseñanza del derecho (cine). La preocupación por obtener mejores resultados educativos debe interpelar a la comunidad docente a explorar nuevos caminos para la enseñanza del Derecho Administrativo. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/29/explorando-nuevas-maneras-de-ensenar-y-aprender-derecho-administrativo.pdf Innovación docente Clases invertidas Metodología de enseñanza universitaria Aprendizaje basado en problemas Recursos didácticos Cine Derecho administrativo Enseñanza superior Pensamiento critico Enseñanza del derecho Estudiantes de derecho Metodos de enseñanza Teaching innovation Flipped classroom University teaching mythologies Problem-based learning Didactic resources Cinema spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 15, no. 29 (Ene.-Jun.) Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3292 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3292.dir/3292.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Innovación docente
Clases invertidas
Metodología de enseñanza universitaria
Aprendizaje basado en problemas
Recursos didácticos
Cine
Derecho administrativo
Enseñanza superior
Pensamiento critico
Enseñanza del derecho
Estudiantes de derecho
Metodos de enseñanza
Teaching innovation
Flipped classroom
University teaching mythologies
Problem-based learning
Didactic resources
Cinema
spellingShingle Innovación docente
Clases invertidas
Metodología de enseñanza universitaria
Aprendizaje basado en problemas
Recursos didácticos
Cine
Derecho administrativo
Enseñanza superior
Pensamiento critico
Enseñanza del derecho
Estudiantes de derecho
Metodos de enseñanza
Teaching innovation
Flipped classroom
University teaching mythologies
Problem-based learning
Didactic resources
Cinema
Cicero, Nidia Karina
Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo
topic_facet Innovación docente
Clases invertidas
Metodología de enseñanza universitaria
Aprendizaje basado en problemas
Recursos didácticos
Cine
Derecho administrativo
Enseñanza superior
Pensamiento critico
Enseñanza del derecho
Estudiantes de derecho
Metodos de enseñanza
Teaching innovation
Flipped classroom
University teaching mythologies
Problem-based learning
Didactic resources
Cinema
description This article is based on the premise that there is a need of renewal of university learning/teaching process, to focus it on students, to encourage a functional learning of Law and to contribute to form critical thinking. I am convinced that it is necessary to link all of these goals with the methods employed, so I propose to review traditional pedagogical schemes and to share some experiences of innovation that I have carried out in recent years, both in undergraduate and postgraduate courses at the Buenos Aires University Law School. They all refer to the inclusion of new technologies: virtual campus and platform Integra 2.0 from CITEP; as well as of innovative pedagogic practices: ABP (problem-based learning) and flipped classroom; and also to the incorporation of others disciplines (as cinema). The concern to achieve better educational results should challenge teaching community to explore new ways of teaching Administrative Law.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Cicero, Nidia Karina
author_facet Cicero, Nidia Karina
author_sort Cicero, Nidia Karina
title Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo
title_short Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo
title_full Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo
title_fullStr Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo
title_full_unstemmed Explorando nuevas maneras de enseñar y aprender Derecho Administrativo
title_sort explorando nuevas maneras de enseñar y aprender derecho administrativo
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2017
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/29/explorando-nuevas-maneras-de-ensenar-y-aprender-derecho-administrativo.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3292
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3292.dir/3292.PDF
work_keys_str_mv AT ciceronidiakarina explorandonuevasmanerasdeensenaryaprenderderechoadministrativo
_version_ 1766024884497940480