Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante

A critical approach to Latin American culture in the sixties implies to some extent the need to revisit the classic expression 'committed writer.' However, as Claudia Gilman (2003) rightly points out, Sartre's call to commitment, under the determination of mid-'60s Latin American...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Arpes, Marcela
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2010
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9255
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9255_oai
Aporte de:
id I28-R145-9255_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-9255_oai2025-11-17 Arpes, Marcela Arpes, Marcela 2010-07-01 A critical approach to Latin American culture in the sixties implies to some extent the need to revisit the classic expression 'committed writer.' However, as Claudia Gilman (2003) rightly points out, Sartre's call to commitment, under the determination of mid-'60s Latin American anti-intellectualism, results in an image of the revolutionary writer, which raises a peculiar tension between the field of aesthetics and that belonging to ideological matters, displaying signs of exhaustion for the term 'engagement' ,and consequently the need for concrete action. In the following paper, I shall analyze the traces left by this transitional process in Rodolfo Walsh's playwriting (La granada and La batalla (1965)), taking thereby his autobiographical notes also into account Pensar los años 60 significa en parte, recurrir a la clásica expresión: escritor comprometido. Sin embargo, como muy bien señala Claudia Gilman (2003), la proposición sartreana del compromiso deviene, determinada por el antiintelectualismo latinoamericano de mediados de los 60, en la de escritor revolucionario quedando así planteada una tensión entre el campo estético y el campo ideológico que da muestras del agotamiento del término compromiso y la exigencia de acción concreta. Me interesa analizar las inscripciones de ese tránsito a partir de la dramaturgia Rodolfo Walsh (La granada y La Batalla (1965)) en relación también con sus notas autobiográficas.   application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9255 10.34096/tdf.n11.9255 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9255/8026 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-11 1669-6301 La granada Politics Walsh Revolution La Batalla La granada Política Walsh Revolución La Batalla Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9255_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic La granada
Politics
Walsh
Revolution
La Batalla
La granada
Política
Walsh
Revolución
La Batalla
spellingShingle La granada
Politics
Walsh
Revolution
La Batalla
La granada
Política
Walsh
Revolución
La Batalla
Arpes, Marcela
Arpes, Marcela
Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante
topic_facet La granada
Politics
Walsh
Revolution
La Batalla
La granada
Política
Walsh
Revolución
La Batalla
description A critical approach to Latin American culture in the sixties implies to some extent the need to revisit the classic expression 'committed writer.' However, as Claudia Gilman (2003) rightly points out, Sartre's call to commitment, under the determination of mid-'60s Latin American anti-intellectualism, results in an image of the revolutionary writer, which raises a peculiar tension between the field of aesthetics and that belonging to ideological matters, displaying signs of exhaustion for the term 'engagement' ,and consequently the need for concrete action. In the following paper, I shall analyze the traces left by this transitional process in Rodolfo Walsh's playwriting (La granada and La batalla (1965)), taking thereby his autobiographical notes also into account
format Artículo
publishedVersion
author Arpes, Marcela
Arpes, Marcela
author_facet Arpes, Marcela
Arpes, Marcela
author_sort Arpes, Marcela
title Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante
title_short Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante
title_full Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante
title_fullStr Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante
title_full_unstemmed Rodolfo Walsh: angustias de un dramaturgo militante
title_sort rodolfo walsh: angustias de un dramaturgo militante
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2010
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9255
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9255_oai
work_keys_str_mv AT arpesmarcela rodolfowalshangustiasdeundramaturgomilitante
AT arpesmarcela rodolfowalshangustiasdeundramaturgomilitante
_version_ 1851376319931088896