Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme
This paper develops a free-entry spatial model that provides theoretical assessments for explaining firms’ prices and locations with a non-uniform costumers’ distribution. Costumers, located on the real line, incur in a cost proportional to the distance to the firm for buying its goods. This model a...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS - UNIVERSIDAD DE BUENOS AIRES
2015
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://ojs.economicas.uba.ar/REPBA/article/view/826 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=ecopol&d=826_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-826_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-826_oai2025-02-11 Montes-Rojas, Gabriel 2015-11-01 This paper develops a free-entry spatial model that provides theoretical assessments for explaining firms’ prices and locations with a non-uniform costumers’ distribution. Costumers, located on the real line, incur in a cost proportional to the distance to the firm for buying its goods. This model accounts for firms’ tendency to concentrate in high density regions and to charge lower prices. A solution algorithm is presented and comparative static exercises are used to show the effect of changes in the transportation costs and dispersion of costumers. Este trabajo desarrolla un modelo de libre entrada espacial que provee los lineamientos teóricos para explicar los precios y las ubicaciones de las firmas con clientes que están distribuidos en forma no uniforme. Los clientes, localizados en la línea de números reales, incurren en un costo proporcional a la distancia a la firma para comprar sus bienes. El modelo explica la tendencia de las firmas a concentrarse en regiones de alta densidad y cobrar precios bajos. Se presenta una solución al algoritmo de ubicación y ejercicios de estática comparada para mostrar el efecto de cambios en los costos de transporte y de la dispersión de los clientes. application/pdf https://ojs.economicas.uba.ar/REPBA/article/view/826 spa FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS - UNIVERSIDAD DE BUENOS AIRES https://ojs.economicas.uba.ar/REPBA/article/view/826/1460 Revista de Economía Política de Buenos Aires; Vol. 9 No. 14 (2015): Revista de Economía Política de Buenos Aires; 83-107 Revista de Economía Política de Buenos Aires; Vol. 9 Núm. 14 (2015): Revista de Economía Política de Buenos Aires; 83-107 1853-1350 1850-6933 urn:issn:1853-1350repba.v0i143 location spatial models ubicación modelos espaciales Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme Spatial competition and the location of firms with non-uniformly distributed costumers info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=ecopol&d=826_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
location spatial models ubicación modelos espaciales |
spellingShingle |
location spatial models ubicación modelos espaciales Montes-Rojas, Gabriel Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
topic_facet |
location spatial models ubicación modelos espaciales |
description |
This paper develops a free-entry spatial model that provides theoretical assessments for explaining firms’ prices and locations with a non-uniform costumers’ distribution. Costumers, located on the real line, incur in a cost proportional to the distance to the firm for buying its goods. This model accounts for firms’ tendency to concentrate in high density regions and to charge lower prices. A solution algorithm is presented and comparative static exercises are used to show the effect of changes in the transportation costs and dispersion of costumers.
|
format |
Artículo publishedVersion |
author |
Montes-Rojas, Gabriel |
author_facet |
Montes-Rojas, Gabriel |
author_sort |
Montes-Rojas, Gabriel |
title |
Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
title_short |
Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
title_full |
Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
title_fullStr |
Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
title_full_unstemmed |
Competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
title_sort |
competencia espacial y ubicación de empresas con clientes distribuidos de manera no uniforme |
publisher |
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS - UNIVERSIDAD DE BUENOS AIRES |
publishDate |
2015 |
url |
https://ojs.economicas.uba.ar/REPBA/article/view/826 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=ecopol&d=826_oai |
work_keys_str_mv |
AT montesrojasgabriel competenciaespacialyubicaciondeempresasconclientesdistribuidosdemaneranouniforme AT montesrojasgabriel spatialcompetitionandthelocationoffirmswithnonuniformlydistributedcostumers |
_version_ |
1825550697006891008 |