Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
The body -material basis of acting– and its expressive resources represent the ephemeral existence, both of theatre and of life itself, and the constant and latent posibility of jumping into the void, which is, at the same time, the essential characteristic of every theatrical event, unpredictable a...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=5485_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-5485_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-5485_oai2023-08-08 Abelando, Carla Daniela 2018-12-21 The body -material basis of acting– and its expressive resources represent the ephemeral existence, both of theatre and of life itself, and the constant and latent posibility of jumping into the void, which is, at the same time, the essential characteristic of every theatrical event, unpredictable and uncertain, such as every living and mutable experience. This topic is explicit in the staging of "En lo alto para siempre" (2018) by Camila Fabbri and Eugenia Pérez Tomas, because it inconveniences the spectators due to the presence of the absent (death) through physical, repetitive and intense actions, which seem to be the reflection of the actual ephemeral condition of the spectators and the "mise en abyme" of the dramatic text that develops the same issue. To analyze this, the present article considers several authors that examine the latest theatrical paradigms, in which the encounter of the present bodies is the backbone. A través del cuerpo -soporte material de la actuación- y sus recursos expresivos, se encarna la condición efímera de la existencia, tanto del hecho teatral como de la vida misma, y la constante posibilidad latente de saltar al vacío, que es, al mismo tiempo, la característica indispensable de todo acontecimiento teatral, poseedor de la incertidumbre e imprevisibilidad inherentes a toda experiencia viva y mutable. Dicha temática se hace explícita en la puesta en escena "En lo alto para siempre" (2018) de Camila Fabbri y Eugenia Pérez Tomas, la cual interpela e incomoda la mirada del espectador, debido a la presencia de lo ausente (de la muerte) mediante acciones corporales, repetitivas y enérgicas, en un juego especular que refleja la propia naturaleza efímera de los espectadores, y que, cual puesta en abismo de su desarrollo temático en el texto dramático, tiene su mayor pregnancia en la corporalidad y materialidad puestas en juego. Para llevar a cabo el presente análisis, se abordan diversos autores que plantean los nuevos paradigmas teatrales de los últimos años, en los cuales el eje vertebrador es el encuentro de los cuerpos presentes. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485 10.34096/tdf.n28.5485 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485/4921 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 28 (2018); 155-162 1669-6301 body presence action mise en abyme ephemeral cuerpo presencia acción abismo efímero Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" "En lo alto para siempre": la presencia y la recepción del cuerpo como puesta en abismo info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=5485_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
body presence action mise en abyme ephemeral cuerpo presencia acción abismo efímero |
spellingShingle |
body presence action mise en abyme ephemeral cuerpo presencia acción abismo efímero Abelando, Carla Daniela Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" |
topic_facet |
body presence action mise en abyme ephemeral cuerpo presencia acción abismo efímero |
description |
The body -material basis of acting– and its expressive resources represent the ephemeral existence, both of theatre and of life itself, and the constant and latent posibility of jumping into the void, which is, at the same time, the essential characteristic of every theatrical event, unpredictable and uncertain, such as every living and mutable experience. This topic is explicit in the staging of "En lo alto para siempre" (2018) by Camila Fabbri and Eugenia Pérez Tomas, because it inconveniences the spectators due to the presence of the absent (death) through physical, repetitive and intense actions, which seem to be the reflection of the actual ephemeral condition of the spectators and the "mise en abyme" of the dramatic text that develops the same issue. To analyze this, the present article considers several authors that examine the latest theatrical paradigms, in which the encounter of the present bodies is the backbone. |
format |
Artículo publishedVersion |
author |
Abelando, Carla Daniela |
author_facet |
Abelando, Carla Daniela |
author_sort |
Abelando, Carla Daniela |
title |
Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" |
title_short |
Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" |
title_full |
Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" |
title_fullStr |
Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" |
title_full_unstemmed |
Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" |
title_sort |
presence and reception of the body as "mise en abyme" in "en lo alto para siempre" |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2018 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=5485_oai |
work_keys_str_mv |
AT abelandocarladaniela presenceandreceptionofthebodyasmiseenabymeinenloaltoparasiempre AT abelandocarladaniela enloaltoparasiemprelapresenciaylarecepciondelcuerpocomopuestaenabismo |
_version_ |
1782033267051986944 |