Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"

The body -material basis of acting– and its expressive resources represent the ephemeral existence, both of theatre and of life itself, and the constant and latent posibility of jumping into the void, which is, at the same time, the essential characteristic of every theatrical event, unpredictable a...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Abelando, Carla Daniela
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2018
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=5485_oai
Aporte de:
id I28-R145-5485_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-5485_oai2023-08-08 Abelando, Carla Daniela 2018-12-21 The body -material basis of acting– and its expressive resources represent the ephemeral existence, both of theatre and of life itself, and the constant and latent posibility of jumping into the void, which is, at the same time, the essential characteristic of every theatrical event, unpredictable and uncertain, such as every living and mutable experience. This topic is explicit in the staging of "En lo alto para siempre" (2018) by Camila Fabbri and Eugenia Pérez Tomas, because it inconveniences the spectators due to the presence of the absent (death) through physical, repetitive and intense actions, which seem to be the reflection of the actual ephemeral condition of the spectators and the "mise en abyme" of the dramatic text that develops the same issue. To analyze this, the present article considers several authors that examine the latest theatrical paradigms, in which the encounter of the present bodies is the backbone.  A través del cuerpo -soporte material de la actuación- y sus recursos expresivos, se encarna la condición efímera de la existencia, tanto del hecho teatral como de la vida misma, y la constante posibilidad latente de saltar al vacío, que es, al mismo tiempo, la característica indispensable de todo acontecimiento teatral, poseedor de la incertidumbre e imprevisibilidad inherentes a toda experiencia viva y mutable. Dicha temática se hace explícita en la puesta en escena "En lo alto para siempre" (2018) de Camila Fabbri y Eugenia Pérez Tomas, la cual interpela e incomoda la mirada del espectador, debido a la presencia de lo ausente (de la muerte) mediante acciones corporales, repetitivas y enérgicas, en un juego especular que refleja la propia naturaleza efímera de los espectadores, y que, cual puesta en abismo de su desarrollo temático en el texto dramático, tiene su mayor pregnancia en la corporalidad y materialidad puestas en juego. Para llevar a cabo el presente análisis, se abordan diversos autores que plantean los nuevos paradigmas teatrales de los últimos años, en los cuales el eje vertebrador es el encuentro de los cuerpos presentes.  application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485 10.34096/tdf.n28.5485 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485/4921 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 28 (2018); 155-162 1669-6301 body presence action mise en abyme ephemeral cuerpo presencia acción abismo efímero Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre" "En lo alto para siempre": la presencia y la recepción del cuerpo como puesta en abismo info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=5485_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic body
presence
action
mise en abyme
ephemeral
cuerpo
presencia
acción
abismo
efímero
spellingShingle body
presence
action
mise en abyme
ephemeral
cuerpo
presencia
acción
abismo
efímero
Abelando, Carla Daniela
Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
topic_facet body
presence
action
mise en abyme
ephemeral
cuerpo
presencia
acción
abismo
efímero
description The body -material basis of acting– and its expressive resources represent the ephemeral existence, both of theatre and of life itself, and the constant and latent posibility of jumping into the void, which is, at the same time, the essential characteristic of every theatrical event, unpredictable and uncertain, such as every living and mutable experience. This topic is explicit in the staging of "En lo alto para siempre" (2018) by Camila Fabbri and Eugenia Pérez Tomas, because it inconveniences the spectators due to the presence of the absent (death) through physical, repetitive and intense actions, which seem to be the reflection of the actual ephemeral condition of the spectators and the "mise en abyme" of the dramatic text that develops the same issue. To analyze this, the present article considers several authors that examine the latest theatrical paradigms, in which the encounter of the present bodies is the backbone. 
format Artículo
publishedVersion
author Abelando, Carla Daniela
author_facet Abelando, Carla Daniela
author_sort Abelando, Carla Daniela
title Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
title_short Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
title_full Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
title_fullStr Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
title_full_unstemmed Presence and Reception of the Body as "Mise en abyme" in "En lo alto para siempre"
title_sort presence and reception of the body as "mise en abyme" in "en lo alto para siempre"
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2018
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5485
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=5485_oai
work_keys_str_mv AT abelandocarladaniela presenceandreceptionofthebodyasmiseenabymeinenloaltoparasiempre
AT abelandocarladaniela enloaltoparasiemprelapresenciaylarecepciondelcuerpocomopuestaenabismo
_version_ 1782033267051986944