Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio
This work develops how the students of intermediate superior level (CCH-Sur) in the context of strike of the UNAM (1999-2000) impelled the conformation of a space of public opinion through the written productions. These productions were oriented by the appropriation of particular written genres and...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion Artículo evaluado por pares |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
2004
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4577 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4577_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-4577_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-4577_oai2023-08-08 Falconi, Octavio 2004-07-01 This work develops how the students of intermediate superior level (CCH-Sur) in the context of strike of the UNAM (1999-2000) impelled the conformation of a space of public opinion through the written productions. These productions were oriented by the appropriation of particular written genres and diverse sources and materials of the written culture. Also, the literacy practices were articulated with the construction of the authorship and power relations maintained between publishers and reading public, all of them from the same student group. In this institutional circumstances, the students used the writting as instrument of expression and “concretion” of the circulating arguments and as a strategy to promote the dialogue and a new form of social participation. Este trabajo desarrolla cómo los estudiantes de una escuela de nivel medio superior (CCH-Sur) impulsaron en el contexto de huelga de la UNAM (1999-2000) la conformación de un espacio de opinión pública a través de sus producciones escritas. Estas producciones se encontraron orientadas por la apropiación de particulares “géneros de escritura”, y diversas fuentes y materiales de la cultura escrita. Asimismo, las prácticas de escritura estuvieron articuladas con la construcción de las autorías y con las relaciones de poder sostenidas entre editores y público lector, pertenecientes al mismo colectivo estudiantil. En estas circunstancias institucionales los estudiantes utilizaron la escritura como instrumento de expresión y “concreción” de los argumentos circulantes y como estrategia para promover el diálogo y una nueva forma de participación social. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4577 10.34096/cas.i19.4577 spa Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4577/4075 Cuadernos de antropología social; Núm. 19 (2004): Antropología y Educación 1850-275X 0327-3776 Literacy practice Public space Young people (youth) School Strike Escritura Espacio público Jóvenes Escuela Huelga Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4577_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Literacy practice Public space Young people (youth) School Strike Escritura Espacio público Jóvenes Escuela Huelga |
spellingShingle |
Literacy practice Public space Young people (youth) School Strike Escritura Espacio público Jóvenes Escuela Huelga Falconi, Octavio Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
topic_facet |
Literacy practice Public space Young people (youth) School Strike Escritura Espacio público Jóvenes Escuela Huelga |
description |
This work develops how the students of intermediate superior level (CCH-Sur) in the context of strike of the UNAM (1999-2000) impelled the conformation of a space of public opinion through the written productions. These productions were oriented by the appropriation of particular written genres and diverse sources and materials of the written culture. Also, the literacy practices were articulated with the construction of the authorship and power relations maintained between publishers and reading public, all of them from the same student group. In this institutional circumstances, the students used the writting as instrument of expression and “concretion” of the circulating arguments and as a strategy to promote the dialogue and a new form of social participation. |
format |
Artículo publishedVersion Artículo evaluado por pares |
author |
Falconi, Octavio |
author_facet |
Falconi, Octavio |
author_sort |
Falconi, Octavio |
title |
Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
title_short |
Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
title_full |
Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
title_fullStr |
Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
title_full_unstemmed |
Escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
title_sort |
escribir para dialogar: la construcción de un espacio público entre estudiantes de nivel medio |
publisher |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA |
publishDate |
2004 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4577 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4577_oai |
work_keys_str_mv |
AT falconioctavio escribirparadialogarlaconstrucciondeunespaciopublicoentreestudiantesdenivelmedio |
_version_ |
1782033191984431104 |