Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard

The aim of this paper is to be a critical view of some of the central concepts of the anthropologic theory of Didactic of Mathematics, and its potential as a general view for a Didactic of the Scientific Knowledge. The starting point is the concept of Transposition Didactique (Didactical Transpositi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cardelli, Jorge
Formato: Artículo publishedVersion Artículo evaluado por pares
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA 2004
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4478
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4478_oai
Aporte de:
id I28-R145-4478_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-4478_oai2023-08-08 Cardelli, Jorge 2004-07-01 The aim of this paper is to be a critical view of some of the central concepts of the anthropologic theory of Didactic of Mathematics, and its potential as a general view for a Didactic of the Scientific Knowledge. The starting point is the concept of Transposition Didactique (Didactical Transposition). New points of view are shown in order to reach a new conception of teaching as a way of working on the objects of culture. From this view it can be visualized the division between the didactical work in terms of conception and execution, and its meaning in terms of hegemony. Another point of view is the reflection on the role of this concept in the constitution of the didactic discipline in the scientific field. About this specific point there is a critical position regarding Chevallard’s proposal about the constitution of the object of investigation and its independence from the subjectivity of the investigator. Finally, importance is critically attached to the wide view of knowledge proposed by Chevallard and its operation in the anthropologic field. El objetivo de este trabajo es iniciar una reflexión crítica de algunos conceptos centrales de la teoría antropológica de la Didáctica de la Matemática y su potencialidad como perspectiva general para una Didáctica de los Saberes Científicos. El punto de partida es el concepto de transposición didáctica. Se muestra sus aperturas hacia una mirada de la enseñanza como trabajo sobre los objetos de la cultura. Desde esta apertura se puede visualizar la división del trabajo didáctico en términos de concepción y ejecución, y el significado de esto en términos de hegemonía. Otra apertura sobre la que se reflexiona es el papel de este concepto en la constitución de la didáctica como campo científico. En este punto se toma una posición crítica en torno a la propuesta de Chevallard de constitución del objeto de investigación y su independencia de la mirada del investigador. Finalmente se valora de manera crítica la perspectiva amplia del saber propuesto por Chevallard y su funcionamiento en el campo antropológico. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4478 10.34096/cas.i19.4478 spa Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4478/3978 Cuadernos de antropología social; Núm. 19 (2004): Antropología y Educación 1850-275X 0327-3776 Knowledge Anthropology Transposition Didactic Hegemony Saber Antropología Transposición Didáctica Hegemonía Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4478_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Knowledge
Anthropology
Transposition
Didactic
Hegemony
Saber
Antropología
Transposición
Didáctica
Hegemonía
spellingShingle Knowledge
Anthropology
Transposition
Didactic
Hegemony
Saber
Antropología
Transposición
Didáctica
Hegemonía
Cardelli, Jorge
Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard
topic_facet Knowledge
Anthropology
Transposition
Didactic
Hegemony
Saber
Antropología
Transposición
Didáctica
Hegemonía
description The aim of this paper is to be a critical view of some of the central concepts of the anthropologic theory of Didactic of Mathematics, and its potential as a general view for a Didactic of the Scientific Knowledge. The starting point is the concept of Transposition Didactique (Didactical Transposition). New points of view are shown in order to reach a new conception of teaching as a way of working on the objects of culture. From this view it can be visualized the division between the didactical work in terms of conception and execution, and its meaning in terms of hegemony. Another point of view is the reflection on the role of this concept in the constitution of the didactic discipline in the scientific field. About this specific point there is a critical position regarding Chevallard’s proposal about the constitution of the object of investigation and its independence from the subjectivity of the investigator. Finally, importance is critically attached to the wide view of knowledge proposed by Chevallard and its operation in the anthropologic field.
format Artículo
publishedVersion
Artículo evaluado por pares
author Cardelli, Jorge
author_facet Cardelli, Jorge
author_sort Cardelli, Jorge
title Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard
title_short Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard
title_full Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard
title_fullStr Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard
title_full_unstemmed Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard
title_sort reflexiones críticas sobre el concepto de transposición didáctica de chevallard
publisher Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
publishDate 2004
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4478
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4478_oai
work_keys_str_mv AT cardellijorge reflexionescriticassobreelconceptodetransposiciondidacticadechevallard
_version_ 1782033188019765248