La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin

From Edith Litwin, many researchers learned the meaning of being part of a community that studies, explores and contributes to a clear proposal of teaching professionaliza-tion. They found that the rigorous and systematic investigation of best practices and notable practices could recreate the polit...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Perosi, María Verónica
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA 2015
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3452
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3452_oai
Aporte de:
id I28-R145-3452_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-3452_oai2022-11-24 Perosi, María Verónica 2015 From Edith Litwin, many researchers learned the meaning of being part of a community that studies, explores and contributes to a clear proposal of teaching professionaliza-tion. They found that the rigorous and systematic investigation of best practices and notable practices could recreate the political and power transformer research. They understood that the constant search for new interpretative advances in the study of teaching practices demand to find ways, known or new studies of teaching and learning that allow us deeper and more complex analysis.In addition, the enduring of her teaching practices and sense recognized by many disciples throughout generations, is what makes it worthy of being remembered. Thus, in this sense, it is a paradigmatic case of study. This article provides an interpretative reconstruction of her practices from the perspective of educational research. De Edith Litwin, muchos investigadores aprendieron qué significa formar parte de una comunidad que estudia, indaga y colabora en una clara propuesta de valoración y profesionalización de la enseñanza. Descubrieron que la investigación rigurosa y sistemática de las buenas prácticas y las prácticas notables recrea el poder político y transformador de la investigación. Comprendieron que la búsqueda constante de nuevos avances interpretativos en el estudio de las prácticas de enseñanza demanda encontrar caminos, algunas veces habituales de los estudios pedagógicos y didácticos y otros novedosos, que nos permitan análisis más profundos y complejos.Además, lo perdurable de sus prácticas de enseñanza y su sentido reconocido por muchísimos discípulos a lo largo de generaciones, es lo que hace que sea digna de ser recordada. Constituye, en este sentido, un caso paradigmático. Este artículo ofrece una reconstrucción interpretativa de sus prácticas desde una perspectiva de investigación didáctica. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3452 0327-7763 spa Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3452/3186 Revista del IICE; núm. 37 (2015) good teaching; memorable practice; teaching; pedagogy; Edith Litwin buena enseñanza; práctica memorable; didáctica; pedagogía; Edith Litwin La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3452_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic good teaching; memorable practice; teaching; pedagogy; Edith Litwin
buena enseñanza; práctica memorable; didáctica; pedagogía; Edith Litwin
spellingShingle good teaching; memorable practice; teaching; pedagogy; Edith Litwin
buena enseñanza; práctica memorable; didáctica; pedagogía; Edith Litwin
Perosi, María Verónica
La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin
topic_facet good teaching; memorable practice; teaching; pedagogy; Edith Litwin
buena enseñanza; práctica memorable; didáctica; pedagogía; Edith Litwin
description From Edith Litwin, many researchers learned the meaning of being part of a community that studies, explores and contributes to a clear proposal of teaching professionaliza-tion. They found that the rigorous and systematic investigation of best practices and notable practices could recreate the political and power transformer research. They understood that the constant search for new interpretative advances in the study of teaching practices demand to find ways, known or new studies of teaching and learning that allow us deeper and more complex analysis.In addition, the enduring of her teaching practices and sense recognized by many disciples throughout generations, is what makes it worthy of being remembered. Thus, in this sense, it is a paradigmatic case of study. This article provides an interpretative reconstruction of her practices from the perspective of educational research.
format Artículo
publishedVersion
author Perosi, María Verónica
author_facet Perosi, María Verónica
author_sort Perosi, María Verónica
title La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin
title_short La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin
title_full La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin
title_fullStr La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin
title_full_unstemmed La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin
title_sort la pedagogía de la coherencia. reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de edith litwin
publisher Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
publishDate 2015
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3452
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3452_oai
work_keys_str_mv AT perosimariaveronica lapedagogiadelacoherenciareconstruccionesinterpretativasdelaensenanzadeedithlitwin
_version_ 1766023800495800320