El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación
This article follows contemporary Costa Rican theatre processes based on four cultural and historic factors: 1) The consolidation of efficient cultural policies during the 1970s; 2) The contributions to Costa Rican theatre by South American artists exiled in Costa Rica during the military dictatorsh...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2016
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3146 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=3146_oai |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-3146_oai |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-3146_oai2025-11-17 Alpízar Barquero, Lidieth de Santana, Mario Alberto 2016-12-27 This article follows contemporary Costa Rican theatre processes based on four cultural and historic factors: 1) The consolidation of efficient cultural policies during the 1970s; 2) The contributions to Costa Rican theatre by South American artists exiled in Costa Rica during the military dictatorships on the Southern Cone; 3) The participation of Costa Rican artists in foreign theatre graduate programs around the world starting in the 1970s, and 4) The incorporation of Costa Rica to international programs meant to support the performing arts. The article argues that at least three out of these four factors have potential for transculturation processes. El presente artículo describe el proceso de construcción del teatro costarricense contemporáneo a partir del estudio de cuatro fenómenos histórico-culturales: 1) la consolidación de políticas culturales eficientes durante la década de 1970; 2) la inmigración hacia Costa Rica de artistas e intelectuales suramericanos durante el período de dictaduras militares; 3) la participación de artistas costarricense desde el año de 1975, en programas extranjeros de posgrado en teatro y, finalmente, 4) la inserción de Costa Rica en programas internacionales de apoyo a las artes escénicas. De los cuatro fenómenos mencionados, es posible afirmar que los tres últimos presentan aspectos propiciadores de transculturación. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3146 10.34096/tdf.n24.3146 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3146/2785 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 24 (2016); 99-109 1669-6301 teatro Costa Rica contemporáneo prácticas culturales transculturación theatre Costa Rica contemporary cultural practices transculturation El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=3146_oai |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
teatro Costa Rica contemporáneo prácticas culturales transculturación theatre Costa Rica contemporary cultural practices transculturation |
| spellingShingle |
teatro Costa Rica contemporáneo prácticas culturales transculturación theatre Costa Rica contemporary cultural practices transculturation Alpízar Barquero, Lidieth de Santana, Mario Alberto El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| topic_facet |
teatro Costa Rica contemporáneo prácticas culturales transculturación theatre Costa Rica contemporary cultural practices transculturation |
| description |
This article follows contemporary Costa Rican theatre processes based on four cultural and historic factors: 1) The consolidation of efficient cultural policies during the 1970s; 2) The contributions to Costa Rican theatre by South American artists exiled in Costa Rica during the military dictatorships on the Southern Cone; 3) The participation of Costa Rican artists in foreign theatre graduate programs around the world starting in the 1970s, and 4) The incorporation of Costa Rica to international programs meant to support the performing arts. The article argues that at least three out of these four factors have potential for transculturation processes. |
| format |
Artículo publishedVersion |
| author |
Alpízar Barquero, Lidieth de Santana, Mario Alberto |
| author_facet |
Alpízar Barquero, Lidieth de Santana, Mario Alberto |
| author_sort |
Alpízar Barquero, Lidieth |
| title |
El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| title_short |
El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| title_full |
El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| title_fullStr |
El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| title_full_unstemmed |
El teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| title_sort |
el teatro costarricense contemporáneo desde una perspectiva de transculturación |
| publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
| publishDate |
2016 |
| url |
https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3146 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=3146_oai |
| work_keys_str_mv |
AT alpizarbarquerolidieth elteatrocostarricensecontemporaneodesdeunaperspectivadetransculturacion AT desantanamarioalberto elteatrocostarricensecontemporaneodesdeunaperspectivadetransculturacion |
| _version_ |
1851376236767477760 |