THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS

Mercado Libre is an organization that implements a platform business model and proposes growth strategies that involve the processing of large volumes of data provided by users. The implementation of these strategies not only increases the market value, but also increases the power of the organizati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Herrera, Pablo Matías, García Fronti, Javier
Formato: Artículo publishedVersion Artículo revisado por pares
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Investigación en Administración, Contabilidad y Métodos Cuantitativos para la Gestión 2022
Materias:
Acceso en línea:https://ojs.economicas.uba.ar/metodosexperimentales/article/view/2686
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=metodosex&d=2686_oai
Aporte de:
id I28-R145-2686_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-2686_oai2025-02-11 Herrera, Pablo Matías García Fronti, Javier 2022-12-01 Mercado Libre is an organization that implements a platform business model and proposes growth strategies that involve the processing of large volumes of data provided by users. The implementation of these strategies not only increases the market value, but also increases the power of the organization. Within this essay the following questions are addressed: What are the characteristics of Mercado Libre's power as a platform and what are the organizational strategies it promotes to nurture that power? The objective is to characterize the platform power and identify different distortions in the communication initiative and labor relations of Mercado Libre. In the first section, based on a definition of platform business models, the dynamics of Mercado Libre as an organization are described. In a second part, the power of the platforms is characterized. In a third section, distortions in the communication initiative and labor relations of Mercado Libre are identified. Mercado Libre es una organización que implementa un modelo de negocios de plataforma y plantea estrategias de crecimiento que involucran el procesamiento de grandes volúmenes de datos aportados por los usuarios. La puesta en marcha de estas estrategias no solo aumenta el valor de mercado, sino que incrementa, también, el poder de la organización. Dentro de este trabajo se abordan las siguientes preguntas: ¿Cuáles son las características del poder de Mercado Libre como plataforma y cuáles son las estrategias organizacionales que impulsa para nutrir ese poder? El objetivo es caracterizar el poder de las plataformas e identificar diferentes distorsiones en la iniciativa de comunicación y las relaciones laborales de Mercado Libre. En la primera sección, a partir de una definición de modelos de negocios de plataforma, se describe la dinámica de Mercado Libre como organización. En la segunda sección se analiza el poder de las plataformas. En una tercera sección, se identifican distorsiones en la iniciativa de comunicación y las relaciones laborales de Mercado Libre. application/pdf https://ojs.economicas.uba.ar/metodosexperimentales/article/view/2686 10.56503/metodosexperimentales/Vol.1/Nro.11(2022)p.41-57 spa Instituto de Investigación en Administración, Contabilidad y Métodos Cuantitativos para la Gestión https://ojs.economicas.uba.ar/metodosexperimentales/article/view/2686/3409 Revista de Investigación Interdisciplinaria en Métodos Experimentales; Vol. 1 Núm. 11 (2022): Vol. 1 Núm. 11 (2022): Revista de Investigación Interdisciplinaria en Métodos Experimentales Año 11 Volumen 1 - 2022; 41-57 2314-1123 2314-1115 Mercado Libre Poder de palataforma Modelo de negocios Estrategia organizacional Interacción con los usuarios Mercado Libre Platform power Business model Organizational strategy Interactions with users THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS EL PODER DE MERCADO LIBRE. DISTORSIONES EN LA INICIATIVA DE COMUNICACIÓN Y LAS RELACIONES LABORALES info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=metodosex&d=2686_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Mercado Libre
Poder de palataforma
Modelo de negocios
Estrategia organizacional
Interacción con los usuarios
Mercado Libre
Platform power
Business model
Organizational strategy
Interactions with users
spellingShingle Mercado Libre
Poder de palataforma
Modelo de negocios
Estrategia organizacional
Interacción con los usuarios
Mercado Libre
Platform power
Business model
Organizational strategy
Interactions with users
Herrera, Pablo Matías
García Fronti, Javier
THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS
topic_facet Mercado Libre
Poder de palataforma
Modelo de negocios
Estrategia organizacional
Interacción con los usuarios
Mercado Libre
Platform power
Business model
Organizational strategy
Interactions with users
description Mercado Libre is an organization that implements a platform business model and proposes growth strategies that involve the processing of large volumes of data provided by users. The implementation of these strategies not only increases the market value, but also increases the power of the organization. Within this essay the following questions are addressed: What are the characteristics of Mercado Libre's power as a platform and what are the organizational strategies it promotes to nurture that power? The objective is to characterize the platform power and identify different distortions in the communication initiative and labor relations of Mercado Libre. In the first section, based on a definition of platform business models, the dynamics of Mercado Libre as an organization are described. In a second part, the power of the platforms is characterized. In a third section, distortions in the communication initiative and labor relations of Mercado Libre are identified.
format Artículo
publishedVersion
Artículo revisado por pares
author Herrera, Pablo Matías
García Fronti, Javier
author_facet Herrera, Pablo Matías
García Fronti, Javier
author_sort Herrera, Pablo Matías
title THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS
title_short THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS
title_full THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS
title_fullStr THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS
title_full_unstemmed THE POWER OF MERCADO LIBRE. DISTORTIONS IN THE COMMUNICATION INITIATIVE AND LABOR RELATIONS
title_sort power of mercado libre. distortions in the communication initiative and labor relations
publisher Instituto de Investigación en Administración, Contabilidad y Métodos Cuantitativos para la Gestión
publishDate 2022
url https://ojs.economicas.uba.ar/metodosexperimentales/article/view/2686
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=metodosex&d=2686_oai
work_keys_str_mv AT herrerapablomatias thepowerofmercadolibredistortionsinthecommunicationinitiativeandlaborrelations
AT garciafrontijavier thepowerofmercadolibredistortionsinthecommunicationinitiativeandlaborrelations
AT herrerapablomatias elpoderdemercadolibredistorsionesenlainiciativadecomunicacionylasrelacioneslaborales
AT garciafrontijavier elpoderdemercadolibredistorsionesenlainiciativadecomunicacionylasrelacioneslaborales
AT herrerapablomatias powerofmercadolibredistortionsinthecommunicationinitiativeandlaborrelations
AT garciafrontijavier powerofmercadolibredistortionsinthecommunicationinitiativeandlaborrelations
_version_ 1825551227812839424