Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20

At the beginning of the twentieth century, the archaeological boom in various regions of Peru alongside the search for symbols that could form the identity of the nation-state produced a wide range of cultural representations of the Inca past. These took different forms: from the visual to the perfo...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Vera Wolkowicz
Lenguaje:Español
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2020_36-36_9_htm
Aporte de:
id I28-R145-2020_36-36_9_htm
record_format dspace
spelling I28-R145-2020_36-36_9_htm2021-08-17 2683-8451 Vera Wolkowicz At the beginning of the twentieth century, the archaeological boom in various regions of Peru alongside the search for symbols that could form the identity of the nation-state produced a wide range of cultural representations of the Inca past. These took different forms: from the visual to the performing arts. The most renowned theater company at this time was the Misión Peruana de Arte Incaico. The success of this company in Argentina in 1923 produced so much interest among members of the society, that in 1926 two operas written by Italian-Argentine composers –Ollantay by Constantino Gaito and Corimayo by Enrique Mario Casella– were premiered. In this paper I will analize the different artistic elements at play in the theater and opera performances, as well as their reception, to show how these two intermedial genres produced different visions of Indigenism. While the theater performances were trying to do an “authentic” representation of the Inca past, the operas by Gaito and Casella were making use of the Inca imaginary to produce a work that could be consider national as well as universal. A comienzos de siglo XX, el boom arqueológico en el sector andino junto con la búsqueda de símbolos que pudiesen formar la identidad de los estado-nacionales en la región, produjeron una serie de representaciones culturales sobre el pasado precolonial con especial énfasis en lo incaico. Éstas se dieron en diversos ámbitos artísticos: desde las artes visuales a las artes performáticas. Una de las compañías teatrales más reconocidas fue la Misión Peruana de Arte Incaico. El éxito de esta compañía en Argentina en 1923 produjo tanto interés que, en 1926, se representaron dos óperas –Ollantay de Constantino Gaito y Corimayo de Enrique Mario Casella–, las cuales tomaron el tema incaico como representación de lo nacional. En el presente trabajo voy a analizar los diferentes elementos artísticos en juego en las representaciones teatrales y las óperas, como también su recepción, para mostrar cómo estos dos géneros intermediales produjeron visiones diferentes sobre el indigenismo. Mientras las obras teatrales buscaban representar con “autenticidad” el pasado incaico, la óperas de Gaito y Casella hacían uso del imaginario incaico para producir una obra que pudiese ser tanto nacional como universal. application/pdf es Teatro XXI, no. 36 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi Incas teatro ópera Argentina indigenismo Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2020_36-36_9_htm
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv es
topic Incas
teatro
ópera
Argentina
indigenismo
spellingShingle Incas
teatro
ópera
Argentina
indigenismo
Vera Wolkowicz
Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20
topic_facet Incas
teatro
ópera
Argentina
indigenismo
description At the beginning of the twentieth century, the archaeological boom in various regions of Peru alongside the search for symbols that could form the identity of the nation-state produced a wide range of cultural representations of the Inca past. These took different forms: from the visual to the performing arts. The most renowned theater company at this time was the Misión Peruana de Arte Incaico. The success of this company in Argentina in 1923 produced so much interest among members of the society, that in 1926 two operas written by Italian-Argentine composers –Ollantay by Constantino Gaito and Corimayo by Enrique Mario Casella– were premiered. In this paper I will analize the different artistic elements at play in the theater and opera performances, as well as their reception, to show how these two intermedial genres produced different visions of Indigenism. While the theater performances were trying to do an “authentic” representation of the Inca past, the operas by Gaito and Casella were making use of the Inca imaginary to produce a work that could be consider national as well as universal.
author Vera Wolkowicz
author_facet Vera Wolkowicz
author_sort Vera Wolkowicz
title Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20
title_short Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20
title_full Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20
title_fullStr Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20
title_full_unstemmed Indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en Argentina en los años 20
title_sort indigenismo imaginario: representaciones incaicas a través de la ópera y el teatro en argentina en los años 20
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2020_36-36_9_htm
work_keys_str_mv AT verawolkowicz indigenismoimaginariorepresentacionesincaicasatravesdelaoperayelteatroenargentinaenlosanos20
_version_ 1766023457693237248