eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)

The process of technological transformation is driving the need to redirect the internal management of public administrations and their interactions with citizens, while adhering to the principles of security, interoperability, and accessibility on a global scale. The true quality of public administ...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: García-González, María Segunda
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2024
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=14476_oai
Aporte de:
id I28-R145-14476_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-14476_oai2024-12-10 García-González, María Segunda 2024-12-08 The process of technological transformation is driving the need to redirect the internal management of public administrations and their interactions with citizens, while adhering to the principles of security, interoperability, and accessibility on a global scale. The true quality of public administrations, in this context, resides in the management of knowledge to enhance electronic services and in fostering citizens’ literacy to ensure their effective use. This paper presents a method based on integrative models and a survey of 630 citizens, which has been employed to assess the level of knowledge, perception and usage that citizens have regarding e-Government, specifically in relation to the electronic processing of administrative procedures. The data are analysed using the correlation analysis method to establish relationships between variables, applying Pearson’s chi-square correlation coefficient and the analysis of descriptive statistics. The model provides adjustment mechanisms to improve its alignment with national and international directives on eGovernment and eAdministration. ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18511740/bn39nlt06   El proceso de transformación tecnológica está provocando la necesidad de redirigir la gestión interna de las Administraciones públicas y sus relaciones con la ciudadanía, atendiendo en todo caso a los principios de seguridad, interoperabilidad y accesibilidad a nivel global, donde la verdadera calidad de las Administraciones públicas radica en la gestión del conocimiento para la mejora de los servicios electrónicos y en la alfabetización de la ciudadanía para hacer un buen uso de ellos. En este trabajo se describe un método basado en modelos integradores y una encuesta realizada a 630 ciudadanos/as, que ha servido para identificar el grado de conocimiento, percepción y uso que la ciudadanía tiene de la Administración electrónica frente a la tramitación de un proceso administrativo por medios electrónicos. Los datos se analizan mediante el método de análisis de correlación para establecer relaciones entre variables, aplicando el coeficiente de correlación Chi-cuadrado de Pearson y el análisis de estadísticos descriptivos. El modelo proporciona mecanismos de ajuste para mejorar su alineación con las directivas nacionales e internacionales sobre Administración electrónica y gobierno electrónico. ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18511740/bn39nlt06   application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476 10.34096/ics.i51.14476 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476/13646 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476/13631 Derechos de autor 2024 Información, cultura y sociedad https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ Información, cultura y sociedad; Núm. 51 (2024): Diciembre; 153-176 Información, cultura y sociedad; No 51 (2024): Diciembre; 153-176 1851-1740 1514-8327 Information Behaviour Knowledge Management e-Government Administrative Process Citizen Participation Comportamiento informacional Gestión del conocimiento Administración electrónica Proceso administrativo Participación ciudadana eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) Modelo de evaluación del comportamiento ciudadano en la Administración electrónica (eGov – CIBEM) info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=14476_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Information Behaviour
Knowledge Management
e-Government
Administrative Process
Citizen Participation
Comportamiento informacional
Gestión del conocimiento
Administración electrónica
Proceso administrativo
Participación ciudadana
spellingShingle Information Behaviour
Knowledge Management
e-Government
Administrative Process
Citizen Participation
Comportamiento informacional
Gestión del conocimiento
Administración electrónica
Proceso administrativo
Participación ciudadana
García-González, María Segunda
eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
topic_facet Information Behaviour
Knowledge Management
e-Government
Administrative Process
Citizen Participation
Comportamiento informacional
Gestión del conocimiento
Administración electrónica
Proceso administrativo
Participación ciudadana
description The process of technological transformation is driving the need to redirect the internal management of public administrations and their interactions with citizens, while adhering to the principles of security, interoperability, and accessibility on a global scale. The true quality of public administrations, in this context, resides in the management of knowledge to enhance electronic services and in fostering citizens’ literacy to ensure their effective use. This paper presents a method based on integrative models and a survey of 630 citizens, which has been employed to assess the level of knowledge, perception and usage that citizens have regarding e-Government, specifically in relation to the electronic processing of administrative procedures. The data are analysed using the correlation analysis method to establish relationships between variables, applying Pearson’s chi-square correlation coefficient and the analysis of descriptive statistics. The model provides adjustment mechanisms to improve its alignment with national and international directives on eGovernment and eAdministration. ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18511740/bn39nlt06  
format Artículo
publishedVersion
author García-González, María Segunda
author_facet García-González, María Segunda
author_sort García-González, María Segunda
title eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
title_short eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
title_full eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
title_fullStr eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
title_full_unstemmed eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
title_sort egovernment citizen behaviour evaluation model (egov – cibem)
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2024
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=14476_oai
work_keys_str_mv AT garciagonzalezmariasegunda egovernmentcitizenbehaviourevaluationmodelegovcibem
AT garciagonzalezmariasegunda modelodeevaluaciondelcomportamientociudadanoenlaadministracionelectronicaegovcibem
_version_ 1824358483748716544