eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM)
The process of technological transformation is driving the need to redirect the internal management of public administrations and their interactions with citizens, while adhering to the principles of security, interoperability, and accessibility on a global scale. The true quality of public administ...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=14476_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-14476_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-14476_oai2024-12-10 García-González, María Segunda 2024-12-08 The process of technological transformation is driving the need to redirect the internal management of public administrations and their interactions with citizens, while adhering to the principles of security, interoperability, and accessibility on a global scale. The true quality of public administrations, in this context, resides in the management of knowledge to enhance electronic services and in fostering citizens’ literacy to ensure their effective use. This paper presents a method based on integrative models and a survey of 630 citizens, which has been employed to assess the level of knowledge, perception and usage that citizens have regarding e-Government, specifically in relation to the electronic processing of administrative procedures. The data are analysed using the correlation analysis method to establish relationships between variables, applying Pearson’s chi-square correlation coefficient and the analysis of descriptive statistics. The model provides adjustment mechanisms to improve its alignment with national and international directives on eGovernment and eAdministration. ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18511740/bn39nlt06 El proceso de transformación tecnológica está provocando la necesidad de redirigir la gestión interna de las Administraciones públicas y sus relaciones con la ciudadanía, atendiendo en todo caso a los principios de seguridad, interoperabilidad y accesibilidad a nivel global, donde la verdadera calidad de las Administraciones públicas radica en la gestión del conocimiento para la mejora de los servicios electrónicos y en la alfabetización de la ciudadanía para hacer un buen uso de ellos. En este trabajo se describe un método basado en modelos integradores y una encuesta realizada a 630 ciudadanos/as, que ha servido para identificar el grado de conocimiento, percepción y uso que la ciudadanía tiene de la Administración electrónica frente a la tramitación de un proceso administrativo por medios electrónicos. Los datos se analizan mediante el método de análisis de correlación para establecer relaciones entre variables, aplicando el coeficiente de correlación Chi-cuadrado de Pearson y el análisis de estadísticos descriptivos. El modelo proporciona mecanismos de ajuste para mejorar su alineación con las directivas nacionales e internacionales sobre Administración electrónica y gobierno electrónico. ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18511740/bn39nlt06 application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476 10.34096/ics.i51.14476 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476/13646 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476/13631 Derechos de autor 2024 Información, cultura y sociedad https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ Información, cultura y sociedad; Núm. 51 (2024): Diciembre; 153-176 Información, cultura y sociedad; No 51 (2024): Diciembre; 153-176 1851-1740 1514-8327 Information Behaviour Knowledge Management e-Government Administrative Process Citizen Participation Comportamiento informacional Gestión del conocimiento Administración electrónica Proceso administrativo Participación ciudadana eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) Modelo de evaluación del comportamiento ciudadano en la Administración electrónica (eGov – CIBEM) info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=14476_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Information Behaviour Knowledge Management e-Government Administrative Process Citizen Participation Comportamiento informacional Gestión del conocimiento Administración electrónica Proceso administrativo Participación ciudadana |
spellingShingle |
Information Behaviour Knowledge Management e-Government Administrative Process Citizen Participation Comportamiento informacional Gestión del conocimiento Administración electrónica Proceso administrativo Participación ciudadana García-González, María Segunda eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) |
topic_facet |
Information Behaviour Knowledge Management e-Government Administrative Process Citizen Participation Comportamiento informacional Gestión del conocimiento Administración electrónica Proceso administrativo Participación ciudadana |
description |
The process of technological transformation is driving the need to redirect the internal management of public administrations and their interactions with citizens, while adhering to the principles of security, interoperability, and accessibility on a global scale. The true quality of public administrations, in this context, resides in the management of knowledge to enhance electronic services and in fostering citizens’ literacy to ensure their effective use. This paper presents a method based on integrative models and a survey of 630 citizens, which has been employed to assess the level of knowledge, perception and usage that citizens have regarding e-Government, specifically in relation to the electronic processing of administrative procedures. The data are analysed using the correlation analysis method to establish relationships between variables, applying Pearson’s chi-square correlation coefficient and the analysis of descriptive statistics. The model provides adjustment mechanisms to improve its alignment with national and international directives on eGovernment and eAdministration.
ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18511740/bn39nlt06
|
format |
Artículo publishedVersion |
author |
García-González, María Segunda |
author_facet |
García-González, María Segunda |
author_sort |
García-González, María Segunda |
title |
eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) |
title_short |
eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) |
title_full |
eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) |
title_fullStr |
eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) |
title_full_unstemmed |
eGovernment Citizen Behaviour Evaluation Model (eGov – CIBEM) |
title_sort |
egovernment citizen behaviour evaluation model (egov – cibem) |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2024 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/14476 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=14476_oai |
work_keys_str_mv |
AT garciagonzalezmariasegunda egovernmentcitizenbehaviourevaluationmodelegovcibem AT garciagonzalezmariasegunda modelodeevaluaciondelcomportamientociudadanoenlaadministracionelectronicaegovcibem |
_version_ |
1824358483748716544 |