Theatrical Ethos and techné.

This paper aims to explore the ethics of theatrical technique, τεχνη, which extends far beyond the purely technical aspects of the notion, referring instead to the essential quality attached to artistic workmanship. The correct usage of this τεχνη has ethical ramifications...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cantú Toscano, Mario, Bejarle Pano, Guadalupe, Zúñiga Gómez, Denisse, Serrano Moreno, Daniel
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11143
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=11143_oai
Aporte de:
id I28-R145-11143_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-11143_oai2023-08-08 Cantú Toscano, Mario Bejarle Pano, Guadalupe Zúñiga Gómez, Denisse Serrano Moreno, Daniel 2022-05-19 This paper aims to explore the ethics of theatrical technique, τεχνη, which extends far beyond the purely technical aspects of the notion, referring instead to the essential quality attached to artistic workmanship. The correct usage of this τεχνη has ethical ramifications that involve the identification of two basic models of interpersonal, social, cultural and economic relationships: domination and collaboration. Unlike other artistic disciplines, theatrical τεχνη has proper ethical implications that stem from the fact that, on stage, the actor does not work directly for the spectator, but for his partner. En este trabajo se indaga sobre la ética de la técnica τεχνη teatral, la cual se entiende más allá de simplemente una técnica, sino como algo imprescindible para la calidad de factura de la obra artística. El uso correcto de esta τεχνη tiene implicaciones éticas en cuanto a la identificación con dos modelos básicos de relaciones interpersonales, sociales, culturales e incluso económicas: la dominación y la colaboración. La τεχνη teatral tiene implicaciones éticas porque en su desarrollo está en que, a diferencia de otras disciplinas artísticas, no se trabaja directamente para el espectador, sino para el compañero. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11143 10.34096/tdf.n35.11143 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11143/10507 Derechos de autor 2022 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 35 (2022) 1669-6301 Technique ethics stage theatre performance collaboration domination Técnica ética teatro actuación colaboración dominación Theatrical Ethos and techné. Ethos y techné teatrales info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=11143_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Technique
ethics
stage
theatre
performance
collaboration
domination
Técnica
ética
teatro
actuación
colaboración
dominación
spellingShingle Technique
ethics
stage
theatre
performance
collaboration
domination
Técnica
ética
teatro
actuación
colaboración
dominación
Cantú Toscano, Mario
Bejarle Pano, Guadalupe
Zúñiga Gómez, Denisse
Serrano Moreno, Daniel
Theatrical Ethos and techné.
topic_facet Technique
ethics
stage
theatre
performance
collaboration
domination
Técnica
ética
teatro
actuación
colaboración
dominación
description This paper aims to explore the ethics of theatrical technique, τεχνη, which extends far beyond the purely technical aspects of the notion, referring instead to the essential quality attached to artistic workmanship. The correct usage of this τεχνη has ethical ramifications that involve the identification of two basic models of interpersonal, social, cultural and economic relationships: domination and collaboration. Unlike other artistic disciplines, theatrical τεχνη has proper ethical implications that stem from the fact that, on stage, the actor does not work directly for the spectator, but for his partner.
format Artículo
publishedVersion
author Cantú Toscano, Mario
Bejarle Pano, Guadalupe
Zúñiga Gómez, Denisse
Serrano Moreno, Daniel
author_facet Cantú Toscano, Mario
Bejarle Pano, Guadalupe
Zúñiga Gómez, Denisse
Serrano Moreno, Daniel
author_sort Cantú Toscano, Mario
title Theatrical Ethos and techné.
title_short Theatrical Ethos and techné.
title_full Theatrical Ethos and techné.
title_fullStr Theatrical Ethos and techné.
title_full_unstemmed Theatrical Ethos and techné.
title_sort theatrical ethos and techné.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11143
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=11143_oai
work_keys_str_mv AT cantutoscanomario theatricalethosandtechne
AT bejarlepanoguadalupe theatricalethosandtechne
AT zunigagomezdenisse theatricalethosandtechne
AT serranomorenodaniel theatricalethosandtechne
AT cantutoscanomario ethosytechneteatrales
AT bejarlepanoguadalupe ethosytechneteatrales
AT zunigagomezdenisse ethosytechneteatrales
AT serranomorenodaniel ethosytechneteatrales
_version_ 1782032494964506624