Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén

The purposes and contents of the teaching of Social and Human Sciences are a concern in a diversity of educational research. For a long time, it has been interesting to know what relationship is established between the political and educational purposes, enunciated in the curricular documents, with...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Jara, Miguel Ángel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2020
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/9574
Aporte de:
id I26-R133-article-9574
record_format ojs
spelling I26-R133-article-95742021-10-09T19:40:17Z Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén Purposes and contents of the social and human sciences in the curricular designs of the provinces of Río Negro and Neuquén Jara, Miguel Ángel purposes contents social sciences humanities curriculum finalidades contenidos ciencias sociales humanidades curriculum The purposes and contents of the teaching of Social and Human Sciences are a concern in a diversity of educational research. For a long time, it has been interesting to know what relationship is established between the political and educational purposes, enunciated in the curricular documents, with the specific practices that the teachers carry out in the history and social sciences classes. Aspects that, among others, contribute to thinking about the citizenship that is promoted in two specific provinces of the argentine North-Patagonia. This work presents an analytical and comparative description of a research that seeks, among other aspects, to describe and analyze, within the framework of the new curricular designs of the Provinces of Río Negro and Neuquén: What education is thought for the new school in Río Negro and Neuquén? What purposes are proposed for the teaching of social sciences and history? What contents are suggested for teaching? Dimensions that outline a general panorama of the relationships between educational policies (curriculum), aims and theoretical perspectives (contents) in the new school of Río Negro and Neuquén. Las finalidades y los contenidos de la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas son una preocupación en diversidad de investigaciones educativas. Desde hace un buen tiempo interesa saber qué relación se establece entre las finalidades políticas y educativas, enunciadas en los documentos curriculares, con las prácticas concretas que el profesorado lleva a cabo en las clases de historia y ciencias sociales. Aspectos que, entre otros, contribuyen a pensar la ciudadanía que se promueve en dos provincias concretas de la norpatagonia argentina. En este trabajo se presenta una descripción analítica y comparativa de una investigación que procura, entre otros aspectos, describir y analizar, en el marco de los nuevos diseños curriculares de las Provincias de Río Negro y Neuquén: ¿qué educación se piensa para la nueva escuela rionegrina y neuquina?, ¿qué finalidades se plantean para la enseñanza de las ciencias sociales e historia?, y ¿qué contenidos se sugieren para la enseñanza? Dimensiones que esbozan una panorama general de las relaciones entre políticas educativas (curriculum), finalidades y perspectivas teóricas (contenidos) en la nueva escuela Rionegrina y Neuquina. Universidad Nacional del Litoral 2020-12-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/9574 10.14409/cya.v0i31.9574 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 31 (2020): Clío & Asociados. La historia enseñada; 91-113 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 31 (2020): Clío & Asociados. La historia enseñada; 91-113 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 31 (2020): Clío & Asociados. La historia enseñada; 91-113 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v0i31 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/9574/13422 Derechos de autor 2020 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic purposes
contents
social sciences
humanities
curriculum
finalidades
contenidos
ciencias sociales
humanidades
curriculum
spellingShingle purposes
contents
social sciences
humanities
curriculum
finalidades
contenidos
ciencias sociales
humanidades
curriculum
Jara, Miguel Ángel
Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén
topic_facet purposes
contents
social sciences
humanities
curriculum
finalidades
contenidos
ciencias sociales
humanidades
curriculum
author Jara, Miguel Ángel
author_facet Jara, Miguel Ángel
author_sort Jara, Miguel Ángel
title Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén
title_short Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén
title_full Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén
title_fullStr Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén
title_full_unstemmed Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén
title_sort finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de río negro y neuquén
description The purposes and contents of the teaching of Social and Human Sciences are a concern in a diversity of educational research. For a long time, it has been interesting to know what relationship is established between the political and educational purposes, enunciated in the curricular documents, with the specific practices that the teachers carry out in the history and social sciences classes. Aspects that, among others, contribute to thinking about the citizenship that is promoted in two specific provinces of the argentine North-Patagonia. This work presents an analytical and comparative description of a research that seeks, among other aspects, to describe and analyze, within the framework of the new curricular designs of the Provinces of Río Negro and Neuquén: What education is thought for the new school in Río Negro and Neuquén? What purposes are proposed for the teaching of social sciences and history? What contents are suggested for teaching? Dimensions that outline a general panorama of the relationships between educational policies (curriculum), aims and theoretical perspectives (contents) in the new school of Río Negro and Neuquén.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2020
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/9574
work_keys_str_mv AT jaramiguelangel finalidadesycontenidosdelascienciassocialesyhumanasenlosdisenoscurricularesdelasprovinciasderionegroyneuquen
AT jaramiguelangel purposesandcontentsofthesocialandhumansciencesinthecurriculardesignsoftheprovincesofrionegroandneuquen
first_indexed 2023-07-05T23:09:13Z
last_indexed 2023-07-05T23:09:13Z
_version_ 1770623916743589888