La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto?
In this paper we state that the justice system’s reform must be considered as a public policy. This necessarily implies the Government performing actions to solve the Peruvian justice system’s defects and problems. In this sense, we assume that not only does the justice system comprise the Judiciary...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/8740 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-8740 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-87402020-07-30T16:55:55Z La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? The reform of the justice system as a public policy: have we already found the right path? Vargas Guevara, Erick Eduardo Monge Morales, Gonzalo justice system reform public policy CERIAJUS CCRJ sistema de justicia reforma política pública CCRJ CERIAJUS In this paper we state that the justice system’s reform must be considered as a public policy. This necessarily implies the Government performing actions to solve the Peruvian justice system’s defects and problems. In this sense, we assume that not only does the justice system comprise the Judiciary, but also every other entity where the citizen can find a solution to his conflicts or legally relevant problems (Ministerio Público, Instituto de Medicina Legal, RENIEC, SUNARP, among others). Thus, not only is the Government’s role in the system’s reform limited to approving rules or declaring principles, but also must be materialized in actions from a dynamic point of view. Precisely, in our paper we formulate some actions the Government must carry out to protect the access to justice of people in circumstances in which structural barriers hinder them from exercising their rights. To this effect, we analyze critically the CERIAJUS and CCRJ reports and the Peruvian Constitutional Court and Judiciary’s statements. En el presente trabajo se plantea que la reforma del sistema de justicia debe ser considerada como una política pública. Esto implica necesariamente que el Estado debe llevar a cabo una serie de acciones para solucionar los defectos y problemas que aquejan el sistema de justicia en el Perú. En ese sentido, partimos del hecho que el sistema de justicia comprende no solo al Poder Judicial, sino también a todas aquellas entidades en cuyo seno el ciudadano puede encontrar una solución a sus conflictos o problemas de relevancia jurídica (Ministerio Público, Instituto de Medicina Legal, RENIEC, SUNARP, entre otras). De esta forma, el papel del Estado en la reforma de este sistema no se limita a aprobar normas ni puede quedarse en declarar principios, sino que debe materializarse en acciones en el marco de un rol dinámico. Precisamente, en nuestro trabajo planteamos algunas acciones que el Estado debe llevar a cabo para tutelar adecuadamente el acceso a la justicia de personas en situaciones en las que hay barreras estructurales que impiden el goce de sus derechos. Para ello, analizamos de forma crítica los informes CERIAJUS y CCRJ y pronunciamientos del Tribunal Constitucional y del Poder Judicial. Universidad Nacional del Litoral 2019-06-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/8740 10.14409/redoeda.v6i1.8740 Revista Eurolatinoamericana de Derecho Administrativo; Vol. 6 Núm. 1 (2019): enero/junio; 21-36 Euro-Latin American Journal of Administrative Law; Vol. 6 No. 1 (2019): January / June; 21-36 Revista Eurolatinoamericana de Direito Administrativo; v. 6 n. 1 (2019): janeiro/junho; 21-36 2362-583X 10.14409/redoeda.v6i1 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/8740/12631 |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
justice system reform public policy CERIAJUS CCRJ sistema de justicia reforma política pública CCRJ CERIAJUS |
spellingShingle |
justice system reform public policy CERIAJUS CCRJ sistema de justicia reforma política pública CCRJ CERIAJUS Vargas Guevara, Erick Eduardo Monge Morales, Gonzalo La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
topic_facet |
justice system reform public policy CERIAJUS CCRJ sistema de justicia reforma política pública CCRJ CERIAJUS |
author |
Vargas Guevara, Erick Eduardo Monge Morales, Gonzalo |
author_facet |
Vargas Guevara, Erick Eduardo Monge Morales, Gonzalo |
author_sort |
Vargas Guevara, Erick Eduardo |
title |
La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
title_short |
La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
title_full |
La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
title_fullStr |
La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
title_full_unstemmed |
La reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
title_sort |
la reforma del sistema de justicia como política pública: ¿ya hemos encontrado el camino correcto? |
description |
In this paper we state that the justice system’s reform must be considered as a public policy. This necessarily implies the Government performing actions to solve the Peruvian justice system’s defects and problems. In this sense, we assume that not only does the justice system comprise the Judiciary, but also every other entity where the citizen can find a solution to his conflicts or legally relevant problems (Ministerio Público, Instituto de Medicina Legal, RENIEC, SUNARP, among others). Thus, not only is the Government’s role in the system’s reform limited to approving rules or declaring principles, but also must be materialized in actions from a dynamic point of view. Precisely, in our paper we formulate some actions the Government must carry out to protect the access to justice of people in circumstances in which structural barriers hinder them from exercising their rights. To this effect, we analyze critically the CERIAJUS and CCRJ reports and the Peruvian Constitutional Court and Judiciary’s statements. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2019 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/8740 |
work_keys_str_mv |
AT vargasguevaraerickeduardo lareformadelsistemadejusticiacomopoliticapublicayahemosencontradoelcaminocorrecto AT mongemoralesgonzalo lareformadelsistemadejusticiacomopoliticapublicayahemosencontradoelcaminocorrecto AT vargasguevaraerickeduardo thereformofthejusticesystemasapublicpolicyhavewealreadyfoundtherightpath AT mongemoralesgonzalo thereformofthejusticesystemasapublicpolicyhavewealreadyfoundtherightpath |
first_indexed |
2023-07-05T23:17:41Z |
last_indexed |
2023-07-05T23:17:41Z |
_version_ |
1770624449024884736 |