Teaching statistics from a critical perspective

This article presents and discusses a proposal for teaching statistics which is inspired in a socio–critical paradigm of critical mathematics education. The proposal is structured from statistical investigations seeking the formation of statistical knowledge thru problem solving in critical contexts...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Zapata–Cardona, Lucía
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2018
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/7695
Aporte de:
id I26-R133-article-7695
record_format ojs
spelling I26-R133-article-76952018-10-16T12:37:33Z Teaching statistics from a critical perspective Ensinando estatísticas de uma perspectiva crítica Enseñanza de la estadística desde una perspectiva crítica Zapata–Cardona, Lucía teaching statistics critical citizenship statistical investigations enseñanza de la estadística ciudadanía crítica iinvestigaciones estadísticas This article presents and discusses a proposal for teaching statistics which is inspired in a socio–critical paradigm of critical mathematics education. The proposal is structured from statistical investigations seeking the formation of statistical knowledge thru problem solving in critical contexts of society that can support critical citizenship. The article also presents a literature review of different proposals for teaching statistics and discusses the points of agreement and differences with the statistical investigations. At the end, three examples of statistical investigations developed in the school system are presented. El presente artículo presenta y discute una propuesta para la enseñanza de la estadística que se inspira en un paradigma sociocrítico de la educación matemática crítica. La propuesta se estructura a partir de investigaciones que buscan la formación del conocimiento estadístico mediante la resolución de problemas en contextos de la sociedad que puedan aportar a la ciudadanía crítica. El artículo también hace una revisión de literatura de diversas propuestas para la enseñanza de la estadística y discute los puntos comunes y las diferencias con las investigaciones al respecto. Al final se presentan tres ejemplos de investigaciones estadísticas que han sido desarrolladas en espacios escolares. Universidad Nacional del Litoral 2018-10-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/7695 10.14409/yu.v0i10.7695 Yupana; Núm. 10 (2016): Yupana; 30-41 Yupana; No. 10 (2016): Yupana; 30-41 2362-5562 1668-7035 10.14409/yu.v0i10 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/7695/11095 Derechos de autor 2018 Yupana
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic teaching statistics
critical citizenship
statistical investigations
enseñanza de la estadística
ciudadanía crítica
iinvestigaciones estadísticas
spellingShingle teaching statistics
critical citizenship
statistical investigations
enseñanza de la estadística
ciudadanía crítica
iinvestigaciones estadísticas
Zapata–Cardona, Lucía
Teaching statistics from a critical perspective
topic_facet teaching statistics
critical citizenship
statistical investigations
enseñanza de la estadística
ciudadanía crítica
iinvestigaciones estadísticas
author Zapata–Cardona, Lucía
author_facet Zapata–Cardona, Lucía
author_sort Zapata–Cardona, Lucía
title Teaching statistics from a critical perspective
title_short Teaching statistics from a critical perspective
title_full Teaching statistics from a critical perspective
title_fullStr Teaching statistics from a critical perspective
title_full_unstemmed Teaching statistics from a critical perspective
title_sort teaching statistics from a critical perspective
description This article presents and discusses a proposal for teaching statistics which is inspired in a socio–critical paradigm of critical mathematics education. The proposal is structured from statistical investigations seeking the formation of statistical knowledge thru problem solving in critical contexts of society that can support critical citizenship. The article also presents a literature review of different proposals for teaching statistics and discusses the points of agreement and differences with the statistical investigations. At the end, three examples of statistical investigations developed in the school system are presented.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2018
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/7695
work_keys_str_mv AT zapatacardonalucia teachingstatisticsfromacriticalperspective
AT zapatacardonalucia ensinandoestatisticasdeumaperspectivacritica
AT zapatacardonalucia ensenanzadelaestadisticadesdeunaperspectivacritica
first_indexed 2023-07-05T22:55:59Z
last_indexed 2023-07-05T22:55:59Z
_version_ 1770623084154322944