Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19
The COVID-19 pandemic and the closure of educational institutions caused an immediate change from face-to-face learning to distance learning, implying adaptations of the courses to be able to offer them completely at a distance with greater use of the tools available in the Virtual Learning Environm...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/FAVEveterinaria/article/view/13755 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-13755 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Veterinary Education Virtual learning performance Enseñanza veterinaria aprendizaje virtual rendimientos |
| spellingShingle |
Veterinary Education Virtual learning performance Enseñanza veterinaria aprendizaje virtual rendimientos BORLIDO, Claudia M. PASSARINI, José M. SORIANO-FERRER, Manuel Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 |
| topic_facet |
Veterinary Education Virtual learning performance Enseñanza veterinaria aprendizaje virtual rendimientos |
| author |
BORLIDO, Claudia M. PASSARINI, José M. SORIANO-FERRER, Manuel |
| author_facet |
BORLIDO, Claudia M. PASSARINI, José M. SORIANO-FERRER, Manuel |
| author_sort |
BORLIDO, Claudia M. |
| title |
Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 |
| title_short |
Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 |
| title_full |
Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 |
| title_fullStr |
Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 |
| title_full_unstemmed |
Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 |
| title_sort |
efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de veterinaria en uruguay durante la emergencia sanitaria covid-19 |
| description |
The COVID-19 pandemic and the closure of educational institutions caused an immediate change from face-to-face learning to distance learning, implying adaptations of the courses to be able to offer them completely at a distance with greater use of the tools available in the Virtual Learning Environment such as the use of videoconferencing and class recording. Therefore, in this work, we conducted an analysis of the performance of students of the Faculty of Veterinary Medicine of the University of the Republic, the only institution that trains Veterinary Doctors in Uruguay, during 2020, comparing them with the performance of students during the courses of 2017, 2018 and 2019. Among the main results of this work we found that there were no significant differences in student performance, both in passing and exoneration, compared to previous years On the other hand, it was found that the career stage is strongly associated with both passing and exoneration of courses, with a low exoneration rate in the first years of the career and a high exoneration in more advanced stages. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/FAVEveterinaria/article/view/13755 |
| work_keys_str_mv |
AT borlidoclaudiam efectodelaensenanzayelaprendizajevirtualenelrendimientodelosestudiantesdeveterinariaenuruguaydurantelaemergenciasanitariacovid19 AT passarinijosem efectodelaensenanzayelaprendizajevirtualenelrendimientodelosestudiantesdeveterinariaenuruguaydurantelaemergenciasanitariacovid19 AT sorianoferrermanuel efectodelaensenanzayelaprendizajevirtualenelrendimientodelosestudiantesdeveterinariaenuruguaydurantelaemergenciasanitariacovid19 AT borlidoclaudiam effectofvirtualteachingandlearningontheperformanceofveterinarystudentsinuruguayduringthecovid19healthemergency AT passarinijosem effectofvirtualteachingandlearningontheperformanceofveterinarystudentsinuruguayduringthecovid19healthemergency AT sorianoferrermanuel effectofvirtualteachingandlearningontheperformanceofveterinarystudentsinuruguayduringthecovid19healthemergency AT borlidoclaudiam efeitodoensinoeaprendizagemvirtualnodesempenhodosalunosveterinarionouruguaiduranteaemergenciasanitariadacovid9 AT passarinijosem efeitodoensinoeaprendizagemvirtualnodesempenhodosalunosveterinarionouruguaiduranteaemergenciasanitariadacovid9 AT sorianoferrermanuel efeitodoensinoeaprendizagemvirtualnodesempenhodosalunosveterinarionouruguaiduranteaemergenciasanitariadacovid9 |
| first_indexed |
2024-08-13T20:39:49Z |
| last_indexed |
2025-04-09T05:06:23Z |
| _version_ |
1828900236994543616 |
| spelling |
I26-R133-article-137552025-04-07T19:37:29Z Efecto de la enseñanza y el aprendizaje virtual en el rendimiento de los estudiantes de Veterinaria en Uruguay durante la emergencia sanitaria COVID-19 Effect of virtual teaching and learning on the performance of veterinary students in Uruguay during the COVID-19 health emergency Efeito do ensino e aprendizagem virtual no desempenho dos alunos Veterinário no Uruguai durante a emergência sanitária da COVID-9 BORLIDO, Claudia M. PASSARINI, José M. SORIANO-FERRER, Manuel Veterinary Education Virtual learning performance Enseñanza veterinaria aprendizaje virtual rendimientos The COVID-19 pandemic and the closure of educational institutions caused an immediate change from face-to-face learning to distance learning, implying adaptations of the courses to be able to offer them completely at a distance with greater use of the tools available in the Virtual Learning Environment such as the use of videoconferencing and class recording. Therefore, in this work, we conducted an analysis of the performance of students of the Faculty of Veterinary Medicine of the University of the Republic, the only institution that trains Veterinary Doctors in Uruguay, during 2020, comparing them with the performance of students during the courses of 2017, 2018 and 2019. Among the main results of this work we found that there were no significant differences in student performance, both in passing and exoneration, compared to previous years On the other hand, it was found that the career stage is strongly associated with both passing and exoneration of courses, with a low exoneration rate in the first years of the career and a high exoneration in more advanced stages. El cierre de las instituciones educativas como prevención ante la pandemia del Covid 19 provocó un cambio del aprendizaje presencial al aprendizaje a distancia, implicando la realización de adaptaciones de los cursos para poder ofrecerlos completamente a distancia con mayor uso de las herramientas disponibles en el Entorno Virtual de Aprendizaje como el uso de videoconferencia y grabación de clases. Por ello, en este trabajo, realizamos un análisis del rendimiento de los estudiantes de la Facultad de Veterinaria de la Universidad de la República, la única institución que forma Médicos Veterinarios en el Uruguay, durante el 2020, comparándolos con el rendimiento de los alumnos durante los cursos de 2017, 2018 y 2019. Entre los principales resultados de este trabajo encontramos que no hubo diferencias significativas el rendimiento de los estudiantes, tanto en la aprobación como en la exoneración, en comparación con los años anteriores Por otro lado se comprobó que la etapa de la carrera está fuertemente asociada tanto a la aprobación como la exoneración de los cursos, con una tasa de exoneración baja en los primeros años de la carrera y una alta exoneración en etapas más avanzadas. O fechamento das instituições de ensino como prevenção à pandemia da COVID-19 provocou a mudança do ensino presencial para o ensino a distância, implicando na adaptação dos cursos para poder oferecê-los de forma totalmente remota com maior utilização das ferramentas disponíveis no Ambiente Virtual de Aprendizados como o uso de videoconferência e gravação de aulas. Portanto, neste trabalho, realizamos uma análise do desempenho dos alunos da Faculdade de Medicina Veterinária da Universidade da República, única instituição que forma Médicos Veterinários no Uruguai, durante 2020, comparando-os com o desempenho do alunos durante os cursos de 2017, 2018 e 2019. Dentre os principais resultados deste trabalho constatamos que não houve diferenças significativas no desempenho dos alunos, tanto na aprovação quanto na exoneração, em comparação aos anos anteriores. constatou-se que o estágio da carreira está fortemente associado tanto à aprovação como à isenção do curso, com baixa taxa de isenção nos primeiros anos da licenciatura e elevada taxa de isenção nos estágios mais avançados. Universidad Nacional del Litoral 2024-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/FAVEveterinaria/article/view/13755 10.14409/favecv.2024.23.e0033 FAVE Sección Ciencias Veterinarias; Núm. 23 (2024): FAVE Sección Ciencias Vererinarias; e0033 FAVE Sección Ciencias Veterinarias; No. 23 (2024): FAVE Sección Ciencias Vererinarias; e0033 FAVE Sección Ciencias Veterinarias; n. 23 (2024): FAVE Sección Ciencias Vererinarias; e0033 2362-5589 1666-938X 10.14409/favecv.2024.23 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/FAVEveterinaria/article/view/13755/19217 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/FAVEveterinaria/article/view/13755/19218 Derechos de autor 2024 Claudia M. BORLIDO, José M. PASSARINI, Manuel SORIANO-FERRER http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |