Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
The article intends to examine the pardos and mulatto musicians of the end of the 18th and the first decades of the 19th century and inquire about the social positioning achieved from their long-standing practices in the development of European cathedral music. Family and professional ties are analy...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12646 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-126462023-05-02T12:13:02Z Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano Between the Río de la Plata and Santiago.: The social mobility of caste musicians in Latin American musical art Madrid Moraga, Luis músicos afrodescendientes movilidad social casta arte musicians Afro‒descendants social mobility caste art The article intends to examine the pardos and mulatto musicians of the end of the 18th and the first decades of the 19th century and inquire about the social positioning achieved from their long-standing practices in the development of European cathedral music. Family and professional ties are analyzed from the framework of Social History and the field of Afro-descendant Studies. It is concluded that the appropriation of Western European music by racialized individuals along with a series of social patterns, were contributing factors for the social mobility of a group of musicians of African origin in the first half of the 19th century in Chile. El artículo se propone examinar los músicos pardos y mulatos de finales del siglo XVIII y las primeras décadas del siglo XIX e indagar sobre el posicionamiento social logrado a partir de sus prácticas de larga data en el desarrollo de la música europea catedralicia. Se analizan las vinculaciones familiares y profesionales desde el marco de la Historia Social y el campo de los Estudios Afrodescendientes. Se concluye que la apropiación de música occidental europea por parte de individuos racializados, junto a una serie de patrones sociales fueron factores coadyuvantes para la movilidad social de un grupo de músicos de origen africano en la primera mitad del siglo XIX en Chile. Universidad Nacional del Litoral 2023-05-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646 10.14409/eltaco.9.17.e0101 El Taco en la Brea; Núm. 17 (9): El taco en la brea; e0101 El Taco en la Brea; No. 17 (9): El taco en la brea; e0101 2362-4191 10.14409/eltaco.9.17 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646/17311 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646/17340 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646/17339 Derechos de autor 2023 El Taco en la Brea |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
músicos afrodescendientes movilidad social casta arte musicians Afro‒descendants social mobility caste art |
spellingShingle |
músicos afrodescendientes movilidad social casta arte musicians Afro‒descendants social mobility caste art Madrid Moraga, Luis Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
topic_facet |
músicos afrodescendientes movilidad social casta arte musicians Afro‒descendants social mobility caste art |
author |
Madrid Moraga, Luis |
author_facet |
Madrid Moraga, Luis |
author_sort |
Madrid Moraga, Luis |
title |
Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
title_short |
Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
title_full |
Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
title_fullStr |
Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
title_full_unstemmed |
Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
title_sort |
entre el río de la plata y santiago: la movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano |
description |
The article intends to examine the pardos and mulatto musicians of the end of the 18th and the first decades of the 19th century and inquire about the social positioning achieved from their long-standing practices in the development of European cathedral music. Family and professional ties are analyzed from the framework of Social History and the field of Afro-descendant Studies. It is concluded that the appropriation of Western European music by racialized individuals along with a series of social patterns, were contributing factors for the social mobility of a group of musicians of African origin in the first half of the 19th century in Chile. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2023 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646 |
work_keys_str_mv |
AT madridmoragaluis entreelriodelaplataysantiagolamovilidadsocialdemusicosdecastaenelartemusicallatinoamericano AT madridmoragaluis betweentheriodelaplataandsantiagothesocialmobilityofcastemusiciansinlatinamericanmusicalart |
first_indexed |
2023-05-12T14:48:43Z |
last_indexed |
2023-05-12T14:48:43Z |
_version_ |
1770624490458316800 |