Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano

The article intends to examine the pardos and mulatto musicians of the end of the 18th and the first decades of the 19th century and inquire about the social positioning achieved from their long-standing practices in the development of European cathedral music. Family and professional ties are analy...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Madrid Moraga, Luis
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Materias:
art
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646
Aporte de:
id I26-R133-article-12646
record_format ojs
spelling I26-R133-article-126462023-05-02T12:13:02Z Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano Between the Río de la Plata and Santiago.: The social mobility of caste musicians in Latin American musical art Madrid Moraga, Luis músicos afrodescendientes movilidad social casta arte musicians Afro‒descendants social mobility caste art The article intends to examine the pardos and mulatto musicians of the end of the 18th and the first decades of the 19th century and inquire about the social positioning achieved from their long-standing practices in the development of European cathedral music. Family and professional ties are analyzed from the framework of Social History and the field of Afro-descendant Studies. It is concluded that the appropriation of Western European music by racialized individuals along with a series of social patterns, were contributing factors for the social mobility of a group of musicians of African origin in the first half of the 19th century in Chile. El artículo se propone examinar los músicos pardos y mulatos de finales del siglo XVIII y las primeras décadas del siglo XIX e indagar sobre el posicionamiento social logrado a partir de sus prácticas de larga data en el desarrollo de la música europea catedralicia. Se analizan las vinculaciones familiares y profesionales desde el marco de la Historia Social y el campo de los Estudios Afrodescendientes. Se concluye que la apropiación de música occidental europea por parte de individuos racializados, junto a una serie de patrones sociales fueron factores coadyuvantes para la movilidad social de un grupo de músicos de origen africano en la primera mitad del siglo XIX en Chile. Universidad Nacional del Litoral 2023-05-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646 10.14409/eltaco.9.17.e0101 El Taco en la Brea; Núm. 17 (9): El taco en la brea; e0101 El Taco en la Brea; No. 17 (9): El taco en la brea; e0101 2362-4191 10.14409/eltaco.9.17 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646/17311 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646/17340 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646/17339 Derechos de autor 2023 El Taco en la Brea
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic músicos
afrodescendientes
movilidad social
casta
arte
musicians
Afro‒descendants
social mobility
caste
art
spellingShingle músicos
afrodescendientes
movilidad social
casta
arte
musicians
Afro‒descendants
social mobility
caste
art
Madrid Moraga, Luis
Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
topic_facet músicos
afrodescendientes
movilidad social
casta
arte
musicians
Afro‒descendants
social mobility
caste
art
author Madrid Moraga, Luis
author_facet Madrid Moraga, Luis
author_sort Madrid Moraga, Luis
title Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
title_short Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
title_full Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
title_fullStr Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
title_full_unstemmed Entre el Río de la Plata y Santiago: La movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
title_sort entre el río de la plata y santiago: la movilidad social de músicos de casta en el arte musical latinoamericano
description The article intends to examine the pardos and mulatto musicians of the end of the 18th and the first decades of the 19th century and inquire about the social positioning achieved from their long-standing practices in the development of European cathedral music. Family and professional ties are analyzed from the framework of Social History and the field of Afro-descendant Studies. It is concluded that the appropriation of Western European music by racialized individuals along with a series of social patterns, were contributing factors for the social mobility of a group of musicians of African origin in the first half of the 19th century in Chile.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/12646
work_keys_str_mv AT madridmoragaluis entreelriodelaplataysantiagolamovilidadsocialdemusicosdecastaenelartemusicallatinoamericano
AT madridmoragaluis betweentheriodelaplataandsantiagothesocialmobilityofcastemusiciansinlatinamericanmusicalart
first_indexed 2023-05-12T14:48:43Z
last_indexed 2023-05-12T14:48:43Z
_version_ 1770624490458316800