«Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina

This work is part of the problem of the exclusion of children's participation in politics in general and school management in particular. Part of the development of the doctoral thesis that supports it focused on the analysis of two educational experiences promoted at the end of the 19th centur...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rodríguez Bustamante, Lucia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12489
Aporte de:
id I26-R133-article-12489
record_format ojs
spelling I26-R133-article-124892023-12-20T23:36:11Z «Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina Rodríguez Bustamante, Lucia participation school self-government childhood politics participación autogobierno escolar infancia política This work is part of the problem of the exclusion of children's participation in politics in general and school management in particular. Part of the development of the doctoral thesis that supports it focused on the analysis of two educational experiences promoted at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century in which children were incorporated into school management. In this article I will delve into the analysis of the debate that took place in the Chamber of Deputies of the Province of Mendoza in 1936, in which the relevance of the experience of school self-government led by the teacher Florencia Fossatti and that had resulting in his suspension. The analysis of the documents of the time focuses on the social and political assumptions that structured the arguments presented for and against the experience in question and intends to investigate the question of the relationship between the sanction that Fossatti received and the Consolidation of the absence of school governments in the Argentine primary school throughout the subsequent decades. Este trabajo se inscribe en la problemática de la exclusión de la participación de los niños de la política en general y de la gestión escolar en particular. Parte del desarrollo de la tesis doctoral que lo sustenta se centró en el análisis de dos experiencias educativas impulsadas a fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX en las que se incorporaban a los niños en la gestión escolar. En este artículo me adentraré en el análisis del debate que se llevó a cabo en la Cámara de Diputados de la Provincia de Mendoza en 1936 en el que se discutió por la pertinencia de la experiencia de autogobierno escolar dirigido por la maestra Florencia Fossatti y que tuvo como resultado su suspensión. El análisis sobre los documentos de la época pone el foco en los supuestos sociales y políticos que estructuraron los argumentos presentados a favor y en contra de la experiencia en cuestión y se propone indagar en la pregunta sobre la relación entre la sanción que recibió Fossatti y la consolidación de la ausencia de gobiernos escolares en la escuela primaria argentina a lo largo de las décadas subsiguientes. Universidad Nacional del Litoral 2023-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf application/zip text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12489 10.14409/ie.2023.19.e0054 Itinerarios Educativos; Núm. 19 (2023): Itinerarios Educativos; e0054 Itinerarios Educativos; No. 19 (2023): Itinerarios Educativos; e0054 Itinerarios Educativos; n. 19 (2023): Itinerarios Educativos; e0054 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2023.19 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12489/18625 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12489/18626 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12489/18627 Derechos de autor 2023 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic participation
school self-government
childhood
politics
participación
autogobierno escolar
infancia
política
spellingShingle participation
school self-government
childhood
politics
participación
autogobierno escolar
infancia
política
Rodríguez Bustamante, Lucia
«Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina
topic_facet participation
school self-government
childhood
politics
participación
autogobierno escolar
infancia
política
author Rodríguez Bustamante, Lucia
author_facet Rodríguez Bustamante, Lucia
author_sort Rodríguez Bustamante, Lucia
title «Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina
title_short «Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina
title_full «Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina
title_fullStr «Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina
title_full_unstemmed «Una aspiración que asusta»: La temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en Argentina
title_sort «una aspiración que asusta»: la temprana censura a la participación de los niños en la gestión escolar en argentina
description This work is part of the problem of the exclusion of children's participation in politics in general and school management in particular. Part of the development of the doctoral thesis that supports it focused on the analysis of two educational experiences promoted at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century in which children were incorporated into school management. In this article I will delve into the analysis of the debate that took place in the Chamber of Deputies of the Province of Mendoza in 1936, in which the relevance of the experience of school self-government led by the teacher Florencia Fossatti and that had resulting in his suspension. The analysis of the documents of the time focuses on the social and political assumptions that structured the arguments presented for and against the experience in question and intends to investigate the question of the relationship between the sanction that Fossatti received and the Consolidation of the absence of school governments in the Argentine primary school throughout the subsequent decades.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12489
work_keys_str_mv AT rodriguezbustamantelucia unaaspiracionqueasustalatempranacensuraalaparticipaciondelosninosenlagestionescolarenargentina
first_indexed 2024-08-13T20:38:53Z
last_indexed 2024-08-13T20:38:53Z
_version_ 1807306229955952640