De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia
This article comes from my experiences as a History teacher in high schools from the suburbs in Rosario. It reflects on the changes that the teaching of this discipline needs in the context of postpandemics. Tradicional high school teaching has been in discussion for some time now, specially History...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12152 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12152 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-121522022-12-05T15:37:30Z De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia From the Black Death to the COVID 19. Teaching History in times of pandemics and postpandemics Gómez, Melisa Paola high school pandemics postpandemics teaching History escuela secundaria pandemia pospandemia enseñanza Historia This article comes from my experiences as a History teacher in high schools from the suburbs in Rosario. It reflects on the changes that the teaching of this discipline needs in the context of postpandemics. Tradicional high school teaching has been in discussion for some time now, specially History teaching with its particularities, but Covid-19 pandemics emphasized its weaknesses. Strategies like the searching of “priority contents” and the using of TICs revealed themselves insufficient. Back to face-to-face clases, the system exhaustion is more stressed, especially in the suburbs, where students lack of material goods and the bonds that hold them are often weak. In this context they have difficulties adquiring skills like text comprehension and oral and written expression, which they need for learning History. Este artículo parte de mis observaciones como profesora de Historia en escuelas secundarias de la periferia rosarina, y busca reflexionar acerca de las modificaciones que necesita la enseñanza de esta disciplina en el contexto pospandémico. Si bien la escuela secundaria tradicional hace ya tiempo que está en discusión, especialmente en lo que refiere a la enseñanza de la Historia, con sus dificultades particulares, la pandemia de Covid-19 puso aún más de relieve sus debilidades. Estrategias como la búsqueda de “contenidos prioritarios” y la aplicación de las TICs se revelaron insuficientes. Recuperada la presencialidad, el agotamiento del sistema es mucho más manifiesto, especialmente en la periferia rosarina, donde los estudiantes sufren carencias materiales y los vínculos que los sostienen en ocasiones son endebles. En este contexto se les dificulta adquirir competencias como la comprensión de texto y la expresión oral y escrita, tan necesarias en el estudio de la Historia. Universidad Nacional del Litoral 2022-12-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/zip text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12152 10.14409/cya.2022.35.e0007 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 35 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada.; e0007 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 35 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada.; e0007 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 35 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada.; e0007 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v1i35 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12152/16784 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12152/16785 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12152/16786 Derechos de autor 2022 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es_ES |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
high school pandemics postpandemics teaching History escuela secundaria pandemia pospandemia enseñanza Historia |
spellingShingle |
high school pandemics postpandemics teaching History escuela secundaria pandemia pospandemia enseñanza Historia Gómez, Melisa Paola De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
topic_facet |
high school pandemics postpandemics teaching History escuela secundaria pandemia pospandemia enseñanza Historia |
author |
Gómez, Melisa Paola |
author_facet |
Gómez, Melisa Paola |
author_sort |
Gómez, Melisa Paola |
title |
De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
title_short |
De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
title_full |
De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
title_fullStr |
De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
title_full_unstemmed |
De la peste negra al COVID 19. Enseñar Historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
title_sort |
de la peste negra al covid 19. enseñar historia en tiempos de pandemia y pospandemia |
description |
This article comes from my experiences as a History teacher in high schools from the suburbs in Rosario. It reflects on the changes that the teaching of this discipline needs in the context of postpandemics. Tradicional high school teaching has been in discussion for some time now, specially History teaching with its particularities, but Covid-19 pandemics emphasized its weaknesses. Strategies like the searching of “priority contents” and the using of TICs revealed themselves insufficient. Back to face-to-face clases, the system exhaustion is more stressed, especially in the suburbs, where students lack of material goods and the bonds that hold them are often weak. In this context they have difficulties adquiring skills like text comprehension and oral and written expression, which they need for learning History. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2022 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12152 |
work_keys_str_mv |
AT gomezmelisapaola delapestenegraalcovid19ensenarhistoriaentiemposdepandemiaypospandemia AT gomezmelisapaola fromtheblackdeathtothecovid19teachinghistoryintimesofpandemicsandpostpandemics |
first_indexed |
2023-03-18T23:05:35Z |
last_indexed |
2023-03-18T23:05:35Z |
_version_ |
1770623861919842304 |