Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario
The context-based application of the teaching theories of languages is essential to the teaching work, especially when a consistent and effective practice is sought. From the perspective of the teaching approach known as English for Specific Purposes, two courses in English within humanity universit...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DeSignosySentidos/article/view/12129 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12129 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-121292023-10-22T18:40:51Z Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario Reading Comprehension in English: Analysis of Teaching Practice at University Furno, María Alejandra language teaching theories reading comprehension in English ESP reading strategies teacher decision-making process didáctica de las lenguas lectocomprensión en inglés Inglés con Propósitos Específicos estrategias de lectura proceso de toma de decisión docente The context-based application of the teaching theories of languages is essential to the teaching work, especially when a consistent and effective practice is sought. From the perspective of the teaching approach known as English for Specific Purposes, two courses in English within humanity university courses (teacher training tracks) were described in detail, characterizing them to carry out a comparative analysis between classroom practice and the reading teaching models currently available. The courses were observed for a whole semester; thus, allowing the analysis of the teaching components from objectives to assessment. The analysis showed inconsistencies inwards the components as well as inadequacy regarding the reading models and English language teaching approaches. These results highlight the significance of consistency in the teachers’ decision-making process for an optimal enhancement of the learning process. La aplicación contextualizada de las teorías didácticas de las lenguas es menester en el trabajo docente cuando se pretende una práctica consistente con resultados favorables. Desde la perspectiva del enfoque de enseñanza conocido como Inglés con Propósitos Específicos (ESP, en inglés) se describió detalladamente dos cursos de inglés en carreras de humanidades (profesorados) y se especificó sus características para realizar un análisis comparativo entre la práctica áulica y la teoría didáctica de las lenguas. Dichos cursos fueron observados de comienzo a fin por un cuatrimestre permitiendo así analizar los componentes didácticos, desde los objetivos hasta la evaluación. El análisis mostró inconsistencias al interior de los componentes didácticos, así como también incongruencias con los modelos de lectura y los enfoques de enseñanza de inglés. Estos resultados resaltan la importancia de la congruencia en las decisiones teóricas por parte de los docentes para un proceso de aprendizaje óptimo. Universidad Nacional del Litoral 2022-10-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DeSignosySentidos/article/view/12129 10.14409/ss.2022.22.e0018 De Signos y Sentidos; Núm. 23 (2022): De Signos y Sentidos; e0018 De Signos y Sentidos; No. 23 (2022): De Signos y Sentidos; e0018 2362-5627 1668-866X 10.14409/ss.2022.23 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DeSignosySentidos/article/view/12129/16451 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DeSignosySentidos/article/view/12129/24 Derechos de autor 2022 Furno, María Alejandra https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es_ES |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
language teaching theories reading comprehension in English ESP reading strategies teacher decision-making process didáctica de las lenguas lectocomprensión en inglés Inglés con Propósitos Específicos estrategias de lectura proceso de toma de decisión docente |
spellingShingle |
language teaching theories reading comprehension in English ESP reading strategies teacher decision-making process didáctica de las lenguas lectocomprensión en inglés Inglés con Propósitos Específicos estrategias de lectura proceso de toma de decisión docente Furno, María Alejandra Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
topic_facet |
language teaching theories reading comprehension in English ESP reading strategies teacher decision-making process didáctica de las lenguas lectocomprensión en inglés Inglés con Propósitos Específicos estrategias de lectura proceso de toma de decisión docente |
author |
Furno, María Alejandra |
author_facet |
Furno, María Alejandra |
author_sort |
Furno, María Alejandra |
title |
Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
title_short |
Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
title_full |
Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
title_fullStr |
Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
title_full_unstemmed |
Lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
title_sort |
lectocomprensión en inglés: análisis de prácticas de enseñanza en el nivel universitario |
description |
The context-based application of the teaching theories of languages is essential to the teaching work, especially when a consistent and effective practice is sought. From the perspective of the teaching approach known as English for Specific Purposes, two courses in English within humanity university courses (teacher training tracks) were described in detail, characterizing them to carry out a comparative analysis between classroom practice and the reading teaching models currently available. The courses were observed for a whole semester; thus, allowing the analysis of the teaching components from objectives to assessment. The analysis showed inconsistencies inwards the components as well as inadequacy regarding the reading models and English language teaching approaches. These results highlight the significance of consistency in the teachers’ decision-making process for an optimal enhancement of the learning process. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2022 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DeSignosySentidos/article/view/12129 |
work_keys_str_mv |
AT furnomariaalejandra lectocomprensioneninglesanalisisdepracticasdeensenanzaenelniveluniversitario AT furnomariaalejandra readingcomprehensioninenglishanalysisofteachingpracticeatuniversity |
first_indexed |
2023-03-18T23:05:33Z |
last_indexed |
2024-08-13T20:38:46Z |
_version_ |
1807306222411448320 |