Read murga songs to have memory

In this article we will share part of the research carried out for the Final Integrative Work within the framework of the Specialization in Writing and Literacy of the FaHCE-UNLP. We set out to investigate the recent past content teaching through reading practices in first grade. It is of a qualitat...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Brusa Orozco, Lucía
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2022
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11855
Aporte de:
id I26-R133-article-11855
record_format ojs
spelling I26-R133-article-118552022-12-05T15:43:46Z Read murga songs to have memory Leer canciones de murga para tener memoria Brusa Orozco, Lucía recent past memory teaching reading murga songs pasado reciente memoria enseñanza lectura canciones de murga In this article we will share part of the research carried out for the Final Integrative Work within the framework of the Specialization in Writing and Literacy of the FaHCE-UNLP. We set out to investigate the recent past content teaching through reading practices in first grade. It is of a qualitative, descriptive and exploratory nature. We design a didactic sequence to promote autonomous readers about the recent past and we analyze the situations and teaching interventions that promote reading to learn. We will focus on reading situations through the teacher, on reading exchanges regarding murga songs with reference to the recent past and on the construction of memory, which give clues and provide evidence of the potential of shared readings to learn a specific content. En el presente artículo compartiremos parte de la investigación realizada para el Trabajo Final Integrador en el marco de la Especialización en Escritura y Alfabetización de la FaHCE-UNLP. Nos  propusimos investigar la enseñanza del contenido pasado reciente a través de las prácticas de lectura en primer grado. La misma es de carácter cualitativo, descriptivo y exploratorio. Diseñamos una secuencia didáctica para promover lectores autónomos sobre el pasado reciente y analizamos las  situaciones e intervenciones docentes que promueven la lectura para aprender. Haremos foco en las  situaciones de lectura a través del maestro, en los intercambios lectores a propósito de canciones de  murga con referencia al pasado reciente y en la construcción de memoria, que dan indicios y  otorgan evidencias de la potencialidad de las lecturas compartidas para aprender un contenido  específico. Universidad Nacional del Litoral 2022-12-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Peer reviewed article Artigo revisado por pares application/pdf application/zip text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11855 10.14409/cya.2022.35.e0005 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 35 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada.; e0005 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 35 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada.; e0005 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 35 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada.; e0005 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v1i35 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11855/16778 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11855/16779 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11855/16780 Derechos de autor 2022 Clío & Asociados. La historia enseñada
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic recent past
memory
teaching
reading
murga songs
pasado reciente
memoria
enseñanza
lectura
canciones de murga
spellingShingle recent past
memory
teaching
reading
murga songs
pasado reciente
memoria
enseñanza
lectura
canciones de murga
Brusa Orozco, Lucía
Read murga songs to have memory
topic_facet recent past
memory
teaching
reading
murga songs
pasado reciente
memoria
enseñanza
lectura
canciones de murga
author Brusa Orozco, Lucía
author_facet Brusa Orozco, Lucía
author_sort Brusa Orozco, Lucía
title Read murga songs to have memory
title_short Read murga songs to have memory
title_full Read murga songs to have memory
title_fullStr Read murga songs to have memory
title_full_unstemmed Read murga songs to have memory
title_sort read murga songs to have memory
description In this article we will share part of the research carried out for the Final Integrative Work within the framework of the Specialization in Writing and Literacy of the FaHCE-UNLP. We set out to investigate the recent past content teaching through reading practices in first grade. It is of a qualitative, descriptive and exploratory nature. We design a didactic sequence to promote autonomous readers about the recent past and we analyze the situations and teaching interventions that promote reading to learn. We will focus on reading situations through the teacher, on reading exchanges regarding murga songs with reference to the recent past and on the construction of memory, which give clues and provide evidence of the potential of shared readings to learn a specific content.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2022
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11855
work_keys_str_mv AT brusaorozcolucia readmurgasongstohavememory
AT brusaorozcolucia leercancionesdemurgaparatenermemoria
first_indexed 2023-03-18T23:05:25Z
last_indexed 2023-03-18T23:05:25Z
_version_ 1770623860554596352