‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino

During the Argentine 80’s, there was an abundance of travel accounts (Cané, Estrada, Groussac, etc.), a genre that could be defined as the work of men -who left impressions on the occasion of their travels, generally to Europe, for pleasure or diplomatic work- if Eduarda Mansilla's Recuerdos de...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Sosa, Carlos Hernán
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2022
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/HilodelaFabula/article/view/11699
Aporte de:
id I26-R133-article-11699
record_format ojs
spelling I26-R133-article-116992022-09-21T08:30:18Z ‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino Sosa, Carlos Hernán travel literature women travellers Eduarda Mansilla the Argentine 80’s fin-de-siècle modernity literatura de viajes mujeres viajeras Eduarda Mansilla el 80 argentino modernidad finisecular During the Argentine 80’s, there was an abundance of travel accounts (Cané, Estrada, Groussac, etc.), a genre that could be defined as the work of men -who left impressions on the occasion of their travels, generally to Europe, for pleasure or diplomatic work- if Eduarda Mansilla's Recuerdos de viaje (1882) had not been published. This work by one of the most important writers of 19th century Rioplatense culture is the only account of an experience in the United States during the Civil War written by a woman of the period. The text is relevant because it provides nuances, from its inherent and permeating gender perspective, allowing the statutes of the aesthetic journey, topicalised by critics to address the men of the 80’s, to be de-centred. In her journey, a sophisticated woman narrator, with her savoir faire, admiring the civil and labour freedoms of American women, yet not always, dwells on the leitmotif of cultural otherness when analysing the politics and ethnic conflict. The fine irony of the multi-focal gaze of the foreigner, porteña and woman of the world, who is, at the same time, the woman narrator; overflows the text with contrasts where the Union is the axis of distancing and model seduction. Durante el 80 argentino abundan relatos de viaje (Cané, Estrada, Groussac, etc.), género que bien podría definirse como una tarea de varones -que dejaron impresiones con motivo de sus desplazamientos, generalmente, a Europa, por placer o la tarea diplomática-, si no se hubiese editado Recuerdos de viaje (1882) de Eduarda Mansilla. Esta obra de una de las escritoras más importante del ámbito cultural rioplatense del siglo XIX acerca el único relato sobre la experiencia en Estados Unidos, durante la Guerra de Secesión, escrito por una mujer del período. El texto es relevante porque aporta matices, desde su inherente e impregnante perspectiva de género, permitiendo descentrar los estatutos del viaje estético tal como ha sido topicalizado por la crítica para abordar a los varones del 80. En su derrotero, una narradora sofisticada, munida del ‘savoir faire’, admira las libertades civiles y laborales de las norteamericanas, aunque se inquieta ante otras costumbres, bascula en el ‘leitmotiv’ de la alteridad cultural cuando analiza la política y el conflicto étnico. La fina ironía de la mirada multifocal de la foránea, porteña y mujer de mundo que es, en simultáneo, la narradora, rebalsa el texto con contrastes donde la Unión es eje de distanciamiento y seducción modélica. Universidad Nacional del Litoral 2022-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/HilodelaFabula/article/view/11699 10.14409/hf.20.23.e0003 El Hilo de la Fabula; Núm. 23 (20): El hilo de la fábula; e0003 El Hilo de la Fabula; No. 23 (20): El hilo de la fábula; e0003 2362-5651 1667-7900 10.14409/hf.20.23 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/HilodelaFabula/article/view/11699/16184 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/HilodelaFabula/article/view/11699/16185 Derechos de autor 2022 Carlos Hernán Sosa
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic travel literature
women travellers
Eduarda Mansilla
the Argentine 80’s
fin-de-siècle modernity
literatura de viajes
mujeres viajeras
Eduarda Mansilla
el 80 argentino
modernidad finisecular
spellingShingle travel literature
women travellers
Eduarda Mansilla
the Argentine 80’s
fin-de-siècle modernity
literatura de viajes
mujeres viajeras
Eduarda Mansilla
el 80 argentino
modernidad finisecular
Sosa, Carlos Hernán
‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
topic_facet travel literature
women travellers
Eduarda Mansilla
the Argentine 80’s
fin-de-siècle modernity
literatura de viajes
mujeres viajeras
Eduarda Mansilla
el 80 argentino
modernidad finisecular
author Sosa, Carlos Hernán
author_facet Sosa, Carlos Hernán
author_sort Sosa, Carlos Hernán
title ‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
title_short ‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
title_full ‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
title_fullStr ‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
title_full_unstemmed ‘Let’s go to Yankeeland!!’. Eduarda Mansilla y sus Recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
title_sort ‘let’s go to yankeeland!!’. eduarda mansilla y sus recuerdos de viaje (1882): una mirada disonante en el 80 argentino
description During the Argentine 80’s, there was an abundance of travel accounts (Cané, Estrada, Groussac, etc.), a genre that could be defined as the work of men -who left impressions on the occasion of their travels, generally to Europe, for pleasure or diplomatic work- if Eduarda Mansilla's Recuerdos de viaje (1882) had not been published. This work by one of the most important writers of 19th century Rioplatense culture is the only account of an experience in the United States during the Civil War written by a woman of the period. The text is relevant because it provides nuances, from its inherent and permeating gender perspective, allowing the statutes of the aesthetic journey, topicalised by critics to address the men of the 80’s, to be de-centred. In her journey, a sophisticated woman narrator, with her savoir faire, admiring the civil and labour freedoms of American women, yet not always, dwells on the leitmotif of cultural otherness when analysing the politics and ethnic conflict. The fine irony of the multi-focal gaze of the foreigner, porteña and woman of the world, who is, at the same time, the woman narrator; overflows the text with contrasts where the Union is the axis of distancing and model seduction.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2022
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/HilodelaFabula/article/view/11699
work_keys_str_mv AT sosacarloshernan letsgotoyankeelandeduardamansillaysusrecuerdosdeviaje1882unamiradadisonanteenel80argentino
first_indexed 2022-08-19T12:06:31Z
last_indexed 2022-10-05T02:25:04Z
_version_ 1770623926422994944