Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula
This work presents a maths teaching approach at university that holds the main assumption that everyone can learn. This experience was developed in Mathematical Analysis I (AMI), which is a first year course of the Electronic Engineering Degree Program at Universidad Nacional de Moreno in Buenos Air...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-11023 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-110232021-12-23T17:18:33Z Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula Teaching maths at university: an experience of building trust relationships in the classroom Mateos, Nancy Chorny, Fernando Coll, Pablo Reynoso, Laura maths teaching university trust problem solving learning and teaching during lockdown inclusion enseñanza de la matemática universidad confianza enfoque de resolución de problemas Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio inclusión This work presents a maths teaching approach at university that holds the main assumption that everyone can learn. This experience was developed in Mathematical Analysis I (AMI), which is a first year course of the Electronic Engineering Degree Program at Universidad Nacional de Moreno in Buenos Aires, Argentina. It is part of an inclusion-oriented research work conducted by collaborative groups of professors and researchers that reflect upon teaching. In fact, the AMI team focused on creating a learning environment that would enable students to share their productions, mistakes, and difficulties as a condition for building mathematical knowledge. Thus trust becomes not only a pillar for developing pedagogical relationships but also a key element to enable knowledge transfer. This work was started in 2019 and has been adjusted to the particularities related to the lockdown caused by the COVID-19 pandemic. Este trabajo pretende dar cuenta de situaciones de enseñanza de la matemática en la universidad orientadas a que todos puedan aprender. La experiencia se refiere a la asignatura Análisis Matemático I, correspondiente al primer año de la carrera de Ingeniería en Electrónica de la Universidad Nacional de Moreno. Se enmarca en una investigación orientada a la inclusión, a través de la conformación de grupos colaborativos de profesores e investigadores que reflexionan sobre la enseñanza. En particular, el equipo de Análisis Matemático I focalizó su atención en generar un ambiente de trabajo que habilitara a los estudiantes a compartir sus producciones, errores y dificultades como condición para la construcción de conocimiento matemático, concibiendo la confianza como constitutiva de la relación pedagógica y como necesaria para que pueda producirse la transmisión. El trabajo, iniciado en 2019, adaptó la propuesta a las particularidades que impuso el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio en 2020. Universidad Nacional del Litoral 2021-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos evaluadores por doble ciego Double blind evaluation articles application/pdf text/html text/xml application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023 10.14409/ie.2021.15.e0018 Itinerarios Educativos; Núm. 15 (2021): Itinerarios Educativos; e0018 Itinerarios Educativos; No. 15 (2021): Itinerarios Educativos; e0018 Itinerarios Educativos; n. 15 (2021): Itinerarios Educativos; e0018 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2021.15 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023/15178 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023/15179 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023/15180 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023/15181 Derechos de autor 2021 Itinerarios Educativos |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
maths teaching university trust problem solving learning and teaching during lockdown inclusion enseñanza de la matemática universidad confianza enfoque de resolución de problemas Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio inclusión |
spellingShingle |
maths teaching university trust problem solving learning and teaching during lockdown inclusion enseñanza de la matemática universidad confianza enfoque de resolución de problemas Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio inclusión Mateos, Nancy Chorny, Fernando Coll, Pablo Reynoso, Laura Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
topic_facet |
maths teaching university trust problem solving learning and teaching during lockdown inclusion enseñanza de la matemática universidad confianza enfoque de resolución de problemas Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio inclusión |
author |
Mateos, Nancy Chorny, Fernando Coll, Pablo Reynoso, Laura |
author_facet |
Mateos, Nancy Chorny, Fernando Coll, Pablo Reynoso, Laura |
author_sort |
Mateos, Nancy |
title |
Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
title_short |
Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
title_full |
Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
title_fullStr |
Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
title_full_unstemmed |
Enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
title_sort |
enseñanza de la matemática en la universidad: una experiencia sobre la construcción de relaciones de confianza en el aula |
description |
This work presents a maths teaching approach at university that holds the main assumption that everyone can learn. This experience was developed in Mathematical Analysis I (AMI), which is a first year course of the Electronic Engineering Degree Program at Universidad Nacional de Moreno in Buenos Aires, Argentina. It is part of an inclusion-oriented research work conducted by collaborative groups of professors and researchers that reflect upon teaching. In fact, the AMI team focused on creating a learning environment that would enable students to share their productions, mistakes, and difficulties as a condition for building mathematical knowledge. Thus trust becomes not only a pillar for developing pedagogical relationships but also a key element to enable knowledge transfer. This work was started in 2019 and has been adjusted to the particularities related to the lockdown caused by the COVID-19 pandemic. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2021 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11023 |
work_keys_str_mv |
AT mateosnancy ensenanzadelamatematicaenlauniversidadunaexperienciasobrelaconstruccionderelacionesdeconfianzaenelaula AT chornyfernando ensenanzadelamatematicaenlauniversidadunaexperienciasobrelaconstruccionderelacionesdeconfianzaenelaula AT collpablo ensenanzadelamatematicaenlauniversidadunaexperienciasobrelaconstruccionderelacionesdeconfianzaenelaula AT reynosolaura ensenanzadelamatematicaenlauniversidadunaexperienciasobrelaconstruccionderelacionesdeconfianzaenelaula AT mateosnancy teachingmathsatuniversityanexperienceofbuildingtrustrelationshipsintheclassroom AT chornyfernando teachingmathsatuniversityanexperienceofbuildingtrustrelationshipsintheclassroom AT collpablo teachingmathsatuniversityanexperienceofbuildingtrustrelationshipsintheclassroom AT reynosolaura teachingmathsatuniversityanexperienceofbuildingtrustrelationshipsintheclassroom |
first_indexed |
2023-07-05T23:15:50Z |
last_indexed |
2023-07-05T23:15:50Z |
_version_ |
1770624333481246720 |