Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina

The present article extracts some aspects addressed in our doctoral thesis that was aimed at analyzing how teacher education programs are developed in our country, particularly in the province of Buenos Aires and, specifically, in the school subject language arts. We consider this discipline as a ge...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Oviedo, Maria Inés
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2021
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006
Aporte de:
id I26-R133-article-11006
record_format ojs
spelling I26-R133-article-110062021-12-23T17:18:33Z Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina Language arts in the history of teacher education for elementary education in Argentina Oviedo, Maria Inés The present article extracts some aspects addressed in our doctoral thesis that was aimed at analyzing how teacher education programs are developed in our country, particularly in the province of Buenos Aires and, specifically, in the school subject language arts. We consider this discipline as a genuine product of the school system and culture, so that it must be analyzed in relation to the education reforms that had an impact on the teacher education system. For this reason, we drew up the changes produced in the structure of teacher education processes in our country. Gathering those modifications that were introduced in the normalization model allows us to delimit the periods of the school discipline configuration that provided it with meanings and senses that still remain, even though it is currently reconfigured in new objects (didactics of reading, didactics of writing, didactics of reflection on language, didactics of orality, of language practices, among others). In this way, it is not just a matter of temporally tracing the changes in the structure of teacher education processes, but rather of mapping the reforms that impact on the construction of what is understood by teacher education in our area of concern El artículo recorta aspectos trabajados en nuestra tesis doctoral, la que busca comprender cómo se desarrolla la formación docente en nuestro país, en particular en la provincia de Buenos Aires y, específicamente, en la disciplina escolar Lengua y literatura. Consideramos a esta disciplina como un producto genuino del sistema y de la cultura escolar, por lo que resulta pertinente analizarla respecto de las reformas educativas que impactaron en el sistema formador. Por ello, relevamos los cambios producidos en la estructuración de la formación docente de nuestro país, porque conocer las modificaciones realizadas al modelo normalista nos permite ubicar los períodos en los que también se fue conformando la disciplina escolar, dotándola de sentidos que aún permanecen, aunque en la actualidad se encuentra reconfigurada en nuevos objetos (didáctica de la lectura, didáctica de la escritura, didáctica de la reflexión sobre el lenguaje, didáctica de la oralidad, de las prácticas del lenguaje, entre otros). No se trata solo de ubicar temporalmente los cambios en la estructuración de la formación docente, sino de cartografiar un panorama de reformas que impactan en la construcción de lo que se entiende por formación docente en el área de nuestro interés. Universidad Nacional del Litoral 2021-12-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf text/html text/xml application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006 10.14409/ie.2021.15.e0012 Itinerarios Educativos; Núm. 15 (2021): Itinerarios Educativos; e0012 Itinerarios Educativos; No. 15 (2021): Itinerarios Educativos; e0012 Itinerarios Educativos; n. 15 (2021): Itinerarios Educativos; e0012 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2021.15 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006/15133 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006/15134 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006/15135 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006/15136 Derechos de autor 2021 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
author Oviedo, Maria Inés
spellingShingle Oviedo, Maria Inés
Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
author_facet Oviedo, Maria Inés
author_sort Oviedo, Maria Inés
title Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
title_short Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
title_full Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
title_fullStr Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
title_full_unstemmed Lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
title_sort lengua y literatura en la historia de la formación docente para la educación primaria argentina
description The present article extracts some aspects addressed in our doctoral thesis that was aimed at analyzing how teacher education programs are developed in our country, particularly in the province of Buenos Aires and, specifically, in the school subject language arts. We consider this discipline as a genuine product of the school system and culture, so that it must be analyzed in relation to the education reforms that had an impact on the teacher education system. For this reason, we drew up the changes produced in the structure of teacher education processes in our country. Gathering those modifications that were introduced in the normalization model allows us to delimit the periods of the school discipline configuration that provided it with meanings and senses that still remain, even though it is currently reconfigured in new objects (didactics of reading, didactics of writing, didactics of reflection on language, didactics of orality, of language practices, among others). In this way, it is not just a matter of temporally tracing the changes in the structure of teacher education processes, but rather of mapping the reforms that impact on the construction of what is understood by teacher education in our area of concern
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2021
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/11006
work_keys_str_mv AT oviedomariaines lenguayliteraturaenlahistoriadelaformaciondocenteparalaeducacionprimariaargentina
AT oviedomariaines languageartsinthehistoryofteachereducationforelementaryeducationinargentina
first_indexed 2023-07-05T23:15:49Z
last_indexed 2023-07-05T23:15:49Z
_version_ 1770624332104466432