Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico

This article analyzes the social representations of teachers about the Recent Present History (RPH) of Chile and its teaching in sixth basic year. It is an educational research that is inserted in the Field of Didactics of Social Sciences. The data were obtained from 11 questionnaires and 11 in-dept...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Díaz Zúñiga, Francisca, Santisteban Fernández, Antoni, González Monfort, Neus
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2021
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10611
Aporte de:
id I26-R133-article-10611
record_format ojs
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic social representations
Recent Present History
knowledge and teaching practices
teaching of the present
representaciones sociales
Historia Reciente Presente
saberes y prácticas docentes
enseñanza del tiempo presente
spellingShingle social representations
Recent Present History
knowledge and teaching practices
teaching of the present
representaciones sociales
Historia Reciente Presente
saberes y prácticas docentes
enseñanza del tiempo presente
Díaz Zúñiga, Francisca
Santisteban Fernández, Antoni
González Monfort, Neus
Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico
topic_facet social representations
Recent Present History
knowledge and teaching practices
teaching of the present
representaciones sociales
Historia Reciente Presente
saberes y prácticas docentes
enseñanza del tiempo presente
author Díaz Zúñiga, Francisca
Santisteban Fernández, Antoni
González Monfort, Neus
author_facet Díaz Zúñiga, Francisca
Santisteban Fernández, Antoni
González Monfort, Neus
author_sort Díaz Zúñiga, Francisca
title Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico
title_short Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico
title_full Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico
title_fullStr Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico
title_full_unstemmed Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico
title_sort las representaciones sociales del profesorado sobre la historia reciente presente de chile y su enseñanza en sexto año básico
description This article analyzes the social representations of teachers about the Recent Present History (RPH) of Chile and its teaching in sixth basic year. It is an educational research that is inserted in the Field of Didactics of Social Sciences. The data were obtained from 11 questionnaires and 11 in-depth interviews with History, Geography and Social Sciences teachers from educational establishments in the Metropolitan Region and the Valparaíso Region in Chile. The objective was to identify the origin of their representations. Which allow us to approach to know the various variants that influence the construction of the thought of the teachers about this historical period. The construction of imaginaries is an antecedent that also influences the moment of carrying out the teaching of the contents. This research analyzes the following aspects: a) the origins of social representations about RPH in Chile; b) the influence of teacher’s thinking on RPH teaching; c) the periodization of RPH; d) the contents that teachers recognize as part of the RPH of Chile; e) the contents of the RPH of Chile that teachers teach in sixth basic year; f) the purposes of teaching the RPH in sixth basic year.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2021
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10611
work_keys_str_mv AT diazzunigafrancisca lasrepresentacionessocialesdelprofesoradosobrelahistoriarecientepresentedechileysuensenanzaensextoanobasico
AT santistebanfernandezantoni lasrepresentacionessocialesdelprofesoradosobrelahistoriarecientepresentedechileysuensenanzaensextoanobasico
AT gonzalezmonfortneus lasrepresentacionessocialesdelprofesoradosobrelahistoriarecientepresentedechileysuensenanzaensextoanobasico
AT diazzunigafrancisca thesocialrepresentationsofteachersonthepresentrecenthistoryofchileanditsteachinginsixthgrade
AT santistebanfernandezantoni thesocialrepresentationsofteachersonthepresentrecenthistoryofchileanditsteachinginsixthgrade
AT gonzalezmonfortneus thesocialrepresentationsofteachersonthepresentrecenthistoryofchileanditsteachinginsixthgrade
first_indexed 2023-07-05T23:08:15Z
last_indexed 2023-07-05T23:08:15Z
_version_ 1770623855758409728
spelling I26-R133-article-106112022-01-18T10:19:02Z Las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico The social representations of teachers on the Present Recent History of Chile and its teaching in sixth grade Díaz Zúñiga, Francisca Santisteban Fernández, Antoni González Monfort, Neus social representations Recent Present History knowledge and teaching practices teaching of the present representaciones sociales Historia Reciente Presente saberes y prácticas docentes enseñanza del tiempo presente This article analyzes the social representations of teachers about the Recent Present History (RPH) of Chile and its teaching in sixth basic year. It is an educational research that is inserted in the Field of Didactics of Social Sciences. The data were obtained from 11 questionnaires and 11 in-depth interviews with History, Geography and Social Sciences teachers from educational establishments in the Metropolitan Region and the Valparaíso Region in Chile. The objective was to identify the origin of their representations. Which allow us to approach to know the various variants that influence the construction of the thought of the teachers about this historical period. The construction of imaginaries is an antecedent that also influences the moment of carrying out the teaching of the contents. This research analyzes the following aspects: a) the origins of social representations about RPH in Chile; b) the influence of teacher’s thinking on RPH teaching; c) the periodization of RPH; d) the contents that teachers recognize as part of the RPH of Chile; e) the contents of the RPH of Chile that teachers teach in sixth basic year; f) the purposes of teaching the RPH in sixth basic year. El artículo analiza las representaciones sociales del profesorado sobre la Historia Reciente Presente de Chile y su enseñanza en sexto año básico. Es una investigación educativa que se inserta en el Campo de la Didáctica de las Ciencias Sociales. Se analizan los datos obtenidos de 11 cuestionarios y 11 entrevistas en profundidad realizadas a docentes de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de establecimientos educacionales de la Región Metropolitana y la Región de Valparaíso de Chile. El objetivo es identificar el origen de sus representaciones. Las cuales permiten aproximarnos a conocer las diversas variantes que influyen en la construcción del pensamiento del profesorado sobre dicho periodo histórico. La construcción de imaginarios es un antecedente que también influye al momento de realizar la enseñanza de los contenidos. Por ello, esta investigación analiza los siguientes aspectos: a) los orígenes de las representaciones sociales sobre la HRP de Chile; b) la influencia del pensamiento del profesorado en la enseñanza de la HRP; c) la periodización de la HRP; d) los contenidos que el profesorado reconoce como parte de la HRP de Chile; e) los contenidos de la HRP de Chile que el profesorado enseña en sexto año básico; f) las finalidades de la enseñanza de la HRP en sexto básico. Universidad Nacional del Litoral 2021-12-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Peer reviewed article Artigo revisado por pares application/pdf text/xml application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10611 10.14409/cya.v0i33.10611 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 33 (2021): Clío & Asociados. La historia enseñada Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 33 (2021): Clío & Asociados. La historia enseñada Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 33 (2021): Clío & Asociados. La historia enseñada 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v0i33 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10611/15064 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10611/15065 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10611/15066 Derechos de autor 2021 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063