Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro

This article aims to feed into the debates that go through music teacher training. It initially rests on the idea of school biography as one of the categories from which the analysis of the training processes is structured. After establishing the potencial and lim...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Serra, Maria Silvia, Carbonari, Franco
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2021
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10588
Aporte de:
id I26-R133-article-10588
record_format ojs
spelling I26-R133-article-105882021-08-26T11:36:08Z Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro Serra, Maria Silvia Carbonari, Franco training teacher education music teaching formación enseñanza de la música formación docente This article aims to feed into the debates that go through music teacher training. It initially rests on the idea of school biography as one of the categories from which the analysis of the training processes is structured. After establishing the potencial and limits of school biography as an analytical instance, the article considers those developments of pedagogical knowledge that invite us to think about education from the power that the term has in some traditions of thought, and which they find as a reference to the Bildung in the German tradition. Without ignoring the educational potential of the school, these developments find in the Bildung, as a process of transformation through experience, other plausible ways to broaden the perspective on what leads to teaching practice offering specific features. Finally it is investigated about the implications that for the teaching of the arts may have incorporating as a potential formative instance those experiences linked to art that we have been going through throughout our lives. El presente artículo parte de señalar la centralidad de la biografía escolar como una de las categorías desde las que se vertebra el análisis de los procesos formativos. Luego de establecer potencias y límites de esta categoría desde la perspectiva analítica, se invita a pensar la formación desde la potencia que este término tiene en algunas tradiciones del pensamiento pedagógico, y que encuentra como referencia a la Bildung en la tradición alemana. Sin desconocer el potencial formativo de lo escolar, se despliega lo que estos desarrollos encuentran en la Bildung, como proceso de transformación por vías de la experiencia, atendiendo otros posibles caminos plausibles de ampliar la perspectiva sobre aquello que conlleva a que la práctica docente ofrezca unos rasgos específicos, especialmente en la enseñanza de disciplinas artísticas. Y en esta línea, finalmente se indaga sobre las implicancias que para la enseñanza de las artes puede tener incorporar como potencial instancia formativa aquellas experiencias ligadas a los vínculos con el arte. Universidad Nacional del Litoral 2021-08-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10588 10.14409/rism.v0i18.10588 Revista del ISM; Núm. 18 (2021): Revista del ISM; 13-29 Revista del ISM; No. 18 (2021): Revista del ISM; 13-29 2362-3322 1666-7603 10.14409/rism.v0i18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10588/14070 Derechos de autor 2021 Revista del ISM
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic training teacher
education
music teaching
formación
enseñanza de la música
formación docente
spellingShingle training teacher
education
music teaching
formación
enseñanza de la música
formación docente
Serra, Maria Silvia
Carbonari, Franco
Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
topic_facet training teacher
education
music teaching
formación
enseñanza de la música
formación docente
author Serra, Maria Silvia
Carbonari, Franco
author_facet Serra, Maria Silvia
Carbonari, Franco
author_sort Serra, Maria Silvia
title Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
title_short Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
title_full Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
title_fullStr Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
title_full_unstemmed Formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
title_sort formación musical y formación docente:: exploraciones alrededor de su potencial encuentro
description This article aims to feed into the debates that go through music teacher training. It initially rests on the idea of school biography as one of the categories from which the analysis of the training processes is structured. After establishing the potencial and limits of school biography as an analytical instance, the article considers those developments of pedagogical knowledge that invite us to think about education from the power that the term has in some traditions of thought, and which they find as a reference to the Bildung in the German tradition. Without ignoring the educational potential of the school, these developments find in the Bildung, as a process of transformation through experience, other plausible ways to broaden the perspective on what leads to teaching practice offering specific features. Finally it is investigated about the implications that for the teaching of the arts may have incorporating as a potential formative instance those experiences linked to art that we have been going through throughout our lives.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2021
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10588
work_keys_str_mv AT serramariasilvia formacionmusicalyformaciondocenteexploracionesalrededordesupotencialencuentro
AT carbonarifranco formacionmusicalyformaciondocenteexploracionesalrededordesupotencialencuentro
first_indexed 2023-07-05T22:58:22Z
last_indexed 2023-07-05T22:58:22Z
_version_ 1770623234333474816