Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía

This writing arises from the Learning and Educational Practices Research Program; Experiences, transmission and mediations (04/V120), specifically from the Research Project (04/V120-1) Learning experiences, tours and psycho-pedagogical interventions in training, at the South Atlantic Zone Regional U...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cuevas, Verónica Noemí, Franchino, María Guadalupe, Hormazabal, Vanesa Ayelén, Viveros, Romina Daniela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue 2024
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726
Aporte de:
id I22-R128-article-5726
record_format ojs
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Training
Learning
Pedagogical practice
Conceptualization
Profession
Formación
Aprendizaje
Práctica pedagógica
Conceptualización
Profesión
spellingShingle Training
Learning
Pedagogical practice
Conceptualization
Profession
Formación
Aprendizaje
Práctica pedagógica
Conceptualización
Profesión
Cuevas, Verónica Noemí
Franchino, María Guadalupe
Hormazabal, Vanesa Ayelén
Viveros, Romina Daniela
Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
topic_facet Training
Learning
Pedagogical practice
Conceptualization
Profession
Formación
Aprendizaje
Práctica pedagógica
Conceptualización
Profesión
author Cuevas, Verónica Noemí
Franchino, María Guadalupe
Hormazabal, Vanesa Ayelén
Viveros, Romina Daniela
author_facet Cuevas, Verónica Noemí
Franchino, María Guadalupe
Hormazabal, Vanesa Ayelén
Viveros, Romina Daniela
author_sort Cuevas, Verónica Noemí
title Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
title_short Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
title_full Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
title_fullStr Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
title_full_unstemmed Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
title_sort una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en psicopedagogía
description This writing arises from the Learning and Educational Practices Research Program; Experiences, transmission and mediations (04/V120), specifically from the Research Project (04/V120-1) Learning experiences, tours and psycho-pedagogical interventions in training, at the South Atlantic Zone Regional University Complex (CURZAS) of the National University from Comahue, Argentina. The project is underway and aims to build knowledge about learning experiences, paths and psycho-pedagogical interventions in pre-professional training practices. We will present an approach to the state of the art on the concept of pre-professional training practices. It is necessary to highlight that the production on this topic in the field of psychopedagogy is scarce, which makes it a vacant area and an immediate need to continue the process of theoretical production. Likewise, the bibliographic search begins on the existing productions of related professions, such as psychology, social work, among others. This journey begins with the contributions of Latin American Universities and continues with an approach to national and local productions, to make some reflections on the concept of pre-professional practices in the field of Psychopedagogy. It concludes by incorporating contributions from speeches from advanced students of the Bachelor's and Professor's degree in Psychopedagogy, to approach the subjective particularities involved in their conception of practices, in order to state new questions that allow us to reformulate the theoretical approaches that They support them, starting a systematization process that links action and constant reflection, which will be reflected in future writings.
publisher Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue
publishDate 2024
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726
work_keys_str_mv AT cuevasveronicanoemi unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia
AT franchinomariaguadalupe unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia
AT hormazabalvanesaayelen unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia
AT viverosrominadaniela unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia
first_indexed 2025-02-05T23:00:58Z
last_indexed 2025-02-05T23:00:58Z
_version_ 1823260235554357248
spelling I22-R128-article-57262024-12-31T11:58:40Z Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía Cuevas, Verónica Noemí Franchino, María Guadalupe Hormazabal, Vanesa Ayelén Viveros, Romina Daniela Training Learning Pedagogical practice Conceptualization Profession Formación Aprendizaje Práctica pedagógica Conceptualización Profesión This writing arises from the Learning and Educational Practices Research Program; Experiences, transmission and mediations (04/V120), specifically from the Research Project (04/V120-1) Learning experiences, tours and psycho-pedagogical interventions in training, at the South Atlantic Zone Regional University Complex (CURZAS) of the National University from Comahue, Argentina. The project is underway and aims to build knowledge about learning experiences, paths and psycho-pedagogical interventions in pre-professional training practices. We will present an approach to the state of the art on the concept of pre-professional training practices. It is necessary to highlight that the production on this topic in the field of psychopedagogy is scarce, which makes it a vacant area and an immediate need to continue the process of theoretical production. Likewise, the bibliographic search begins on the existing productions of related professions, such as psychology, social work, among others. This journey begins with the contributions of Latin American Universities and continues with an approach to national and local productions, to make some reflections on the concept of pre-professional practices in the field of Psychopedagogy. It concludes by incorporating contributions from speeches from advanced students of the Bachelor's and Professor's degree in Psychopedagogy, to approach the subjective particularities involved in their conception of practices, in order to state new questions that allow us to reformulate the theoretical approaches that They support them, starting a systematization process that links action and constant reflection, which will be reflected in future writings. Este escrito surge del Programa de Investigación Aprendizaje y Prácticas Educativas; Experiencias, transmisión y mediaciones (04/V120), específicamente del Proyecto de Investigación (04/V120-1) Experiencias de aprendizaje, recorridos e intervenciones psicopedagógicas en la formación, en el Complejo Universitario Regional Zona Atlántica Sur (CURZAS) de la Universidad Nacional del Comahue, Argentina. El proyecto se encuentra en ejecución y se propone construir conocimiento acerca de las experiencias de aprendizaje, los recorridos y las intervenciones psicopedagógicas en las prácticas de formación pre-profesionales. Presentaremos una aproximación al estado del arte sobre el concepto de las prácticas de formación pre-profesionales. Es necesario destacar, que la producción acerca de esta temática en el campo de la psicopedagogía es escasa, lo que la convierte en un área de vacancia y una necesidad inmediata continuar el proceso de producción teórica. Así mismo, se inicia el rastreo bibliográfico sobre las producciones existentes de profesiones afines, tales como psicología, trabajo social, entre otras. Dicho recorrido, inicia a partir de los aportes de Universidades Latinoamericanas y continúa con una aproximación de las producciones nacionales y locales, para efectuar algunas reflexiones en torno al concepto de prácticas preprofesionales en el campo de la Psicopedagogía. Se concluye incorporando aportes de discursos de estudiantes avanzados de la carrera de Lic. y Prof. en Psicopedagogía, para aproximarnos a las particularidades subjetivas implicadas en su concepción de prácticas, con el fin de enunciar nuevas preguntas que nos permitan reformular los enfoques teóricos que le dan sustento a las mismas, dando inicio a un proceso de sistematización que enlace la acción y la reflexión constante, que quedará plasmado en próximos escritos. Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue 2024-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726 Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section; Vol. 21 No. 2 (2024): Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; 1-20 Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; Vol. 21 Núm. 2 (2024): Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; 1-20 1851-3115 1669-3914 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726/62597 Derechos de autor 2024 Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0