Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía
This writing arises from the Learning and Educational Practices Research Program; Experiences, transmission and mediations (04/V120), specifically from the Research Project (04/V120-1) Learning experiences, tours and psycho-pedagogical interventions in training, at the South Atlantic Zone Regional U...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-5726 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Training Learning Pedagogical practice Conceptualization Profession Formación Aprendizaje Práctica pedagógica Conceptualización Profesión |
spellingShingle |
Training Learning Pedagogical practice Conceptualization Profession Formación Aprendizaje Práctica pedagógica Conceptualización Profesión Cuevas, Verónica Noemí Franchino, María Guadalupe Hormazabal, Vanesa Ayelén Viveros, Romina Daniela Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía |
topic_facet |
Training Learning Pedagogical practice Conceptualization Profession Formación Aprendizaje Práctica pedagógica Conceptualización Profesión |
author |
Cuevas, Verónica Noemí Franchino, María Guadalupe Hormazabal, Vanesa Ayelén Viveros, Romina Daniela |
author_facet |
Cuevas, Verónica Noemí Franchino, María Guadalupe Hormazabal, Vanesa Ayelén Viveros, Romina Daniela |
author_sort |
Cuevas, Verónica Noemí |
title |
Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía |
title_short |
Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía |
title_full |
Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía |
title_fullStr |
Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía |
title_full_unstemmed |
Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía |
title_sort |
una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en psicopedagogía |
description |
This writing arises from the Learning and Educational Practices Research Program; Experiences, transmission and mediations (04/V120), specifically from the Research Project (04/V120-1) Learning experiences, tours and psycho-pedagogical interventions in training, at the South Atlantic Zone Regional University Complex (CURZAS) of the National University from Comahue, Argentina. The project is underway and aims to build knowledge about learning experiences, paths and psycho-pedagogical interventions in pre-professional training practices. We will present an approach to the state of the art on the concept of pre-professional training practices. It is necessary to highlight that the production on this topic in the field of psychopedagogy is scarce, which makes it a vacant area and an immediate need to continue the process of theoretical production. Likewise, the bibliographic search begins on the existing productions of related professions, such as psychology, social work, among others. This journey begins with the contributions of Latin American Universities and continues with an approach to national and local productions, to make some reflections on the concept of pre-professional practices in the field of Psychopedagogy. It concludes by incorporating contributions from speeches from advanced students of the Bachelor's and Professor's degree in Psychopedagogy, to approach the subjective particularities involved in their conception of practices, in order to state new questions that allow us to reformulate the theoretical approaches that They support them, starting a systematization process that links action and constant reflection, which will be reflected in future writings. |
publisher |
Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue |
publishDate |
2024 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726 |
work_keys_str_mv |
AT cuevasveronicanoemi unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia AT franchinomariaguadalupe unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia AT hormazabalvanesaayelen unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia AT viverosrominadaniela unaaproximacionalconceptodepracticaspreprofesionalesenpsicopedagogia |
first_indexed |
2025-02-05T23:00:58Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:00:58Z |
_version_ |
1823260235554357248 |
spelling |
I22-R128-article-57262024-12-31T11:58:40Z Una aproximación al concepto de prácticas preprofesionales en Psicopedagogía Cuevas, Verónica Noemí Franchino, María Guadalupe Hormazabal, Vanesa Ayelén Viveros, Romina Daniela Training Learning Pedagogical practice Conceptualization Profession Formación Aprendizaje Práctica pedagógica Conceptualización Profesión This writing arises from the Learning and Educational Practices Research Program; Experiences, transmission and mediations (04/V120), specifically from the Research Project (04/V120-1) Learning experiences, tours and psycho-pedagogical interventions in training, at the South Atlantic Zone Regional University Complex (CURZAS) of the National University from Comahue, Argentina. The project is underway and aims to build knowledge about learning experiences, paths and psycho-pedagogical interventions in pre-professional training practices. We will present an approach to the state of the art on the concept of pre-professional training practices. It is necessary to highlight that the production on this topic in the field of psychopedagogy is scarce, which makes it a vacant area and an immediate need to continue the process of theoretical production. Likewise, the bibliographic search begins on the existing productions of related professions, such as psychology, social work, among others. This journey begins with the contributions of Latin American Universities and continues with an approach to national and local productions, to make some reflections on the concept of pre-professional practices in the field of Psychopedagogy. It concludes by incorporating contributions from speeches from advanced students of the Bachelor's and Professor's degree in Psychopedagogy, to approach the subjective particularities involved in their conception of practices, in order to state new questions that allow us to reformulate the theoretical approaches that They support them, starting a systematization process that links action and constant reflection, which will be reflected in future writings. Este escrito surge del Programa de Investigación Aprendizaje y Prácticas Educativas; Experiencias, transmisión y mediaciones (04/V120), específicamente del Proyecto de Investigación (04/V120-1) Experiencias de aprendizaje, recorridos e intervenciones psicopedagógicas en la formación, en el Complejo Universitario Regional Zona Atlántica Sur (CURZAS) de la Universidad Nacional del Comahue, Argentina. El proyecto se encuentra en ejecución y se propone construir conocimiento acerca de las experiencias de aprendizaje, los recorridos y las intervenciones psicopedagógicas en las prácticas de formación pre-profesionales. Presentaremos una aproximación al estado del arte sobre el concepto de las prácticas de formación pre-profesionales. Es necesario destacar, que la producción acerca de esta temática en el campo de la psicopedagogía es escasa, lo que la convierte en un área de vacancia y una necesidad inmediata continuar el proceso de producción teórica. Así mismo, se inicia el rastreo bibliográfico sobre las producciones existentes de profesiones afines, tales como psicología, trabajo social, entre otras. Dicho recorrido, inicia a partir de los aportes de Universidades Latinoamericanas y continúa con una aproximación de las producciones nacionales y locales, para efectuar algunas reflexiones en torno al concepto de prácticas preprofesionales en el campo de la Psicopedagogía. Se concluye incorporando aportes de discursos de estudiantes avanzados de la carrera de Lic. y Prof. en Psicopedagogía, para aproximarnos a las particularidades subjetivas implicadas en su concepción de prácticas, con el fin de enunciar nuevas preguntas que nos permitan reformular los enfoques teóricos que le dan sustento a las mismas, dando inicio a un proceso de sistematización que enlace la acción y la reflexión constante, que quedará plasmado en próximos escritos. Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue 2024-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726 Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section; Vol. 21 No. 2 (2024): Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; 1-20 Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; Vol. 21 Núm. 2 (2024): Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; 1-20 1851-3115 1669-3914 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5726/62597 Derechos de autor 2024 Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |