NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES
This research focuses on the current frameworks of socialization in common life context, in view of the social experience changes. Moreover, this research gives some contribution in order to reflect on the psychopedagogical interventions and the educator agents challenge’s. Consequently, it explores...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4776 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-4776 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I22-R128-article-47762023-06-21T20:43:00Z NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES NUEVOS ESPACIOS DE SOCIALIZACIÓN Y PRODUCCIÓN DE SUBJETIVIDADES Borello, Mariela Local development Ruptures and changes Ways of development Challenges Infancia Sectores medio y medio altos Socialización Consumo Juego This research focuses on the current frameworks of socialization in common life context, in view of the social experience changes. Moreover, this research gives some contribution in order to reflect on the psychopedagogical interventions and the educator agents challenge’s. Consequently, it explores and analyses a card game named “Trading Card Game”, which is included in complex circuit of consumption such as: TV animation, Internet front page and computer games. In particular, urban boys and male teenagers play it. In this project the game is considered paradigmatic because its unknown characteristics in comparison with other games. Therefore it shows a turning point in the traditional games. It can be pointed out some characteristics of the Trading Card such as: 1. It is included into global market strategies; 2. Children and teenager build their deck with and unknown participation; 3. The relation between: success .win the game- and consumption; 4. There are available places to learn the games, which are supported by the market; 5. There are special definitions of rules and transgressions; 6. Additional activities to obtain the card are needed in equivalent measure than abilities to play the game. La investigación que se sintetiza en el artículo pretende explorar los actuales contenidos y formatos que los procesos de socialización estarían adoptando frente a los cambios operados en las formas de la experiencia social, así como reflexionar acerca de los nuevos desafíos que ello implica para los agentes socializadores típicos: padres y docentes, y los ámbitos de intervención psicopedagógica. Para ello el estudio pretendió un trabajo de exploración y posterior análisis de un juego propuesto a los niños por el mercado, (Trading Card Game o Juego De Cartas Intercambiables) el cual forma parte de complejos circuitos de consumo, que van desde series animadas de televisión, páginas de Internet hasta juegos de computadoras. Dicho juego es practicado, en particular, por grupos de niños y jóvenes varones de sectores medios urbanos. En el proyecto se lo considera paradigmático, en tanto por sus características inéditas, comparadas con los juegos de cartas conocidos al momento, implica una ruptura con formas lúdicas tradicionales. Entre dichas características podrían destacarse: 1. Su inclusión dentro de estrategias de mercado globales y complejas; 2. El inusitado protagonismo del niño o joven en la conformación del mazo de juego; 3. La relación entre éxito -ganar el juego- y consumo; 4. La disposición, por parte del mercado, de lugares de enseñanza para poder jugar dada la complejidad del juego; 5. La particular definición de la regla y la trasgresión, al interior del juego; 6. El desarrollo de actividades paralelas tendientes a la obtención de las cartas necesarias que revisten para el jugador tanta importancia como el desarrollo del juego en sí. Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue 2023-06-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4776 Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section; Vol. 2 No. 1 (2005): Revista Pilquen Sección Psicopedagogía; 1-11 Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía; Vol. 2 Núm. 1 (2005): Revista Pilquen Sección Psicopedagogía; 1-11 1851-3115 1669-3914 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4776/61751 Derechos de autor 2004 Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Local development Ruptures and changes Ways of development Challenges Infancia Sectores medio y medio altos Socialización Consumo Juego |
spellingShingle |
Local development Ruptures and changes Ways of development Challenges Infancia Sectores medio y medio altos Socialización Consumo Juego Borello, Mariela NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES |
topic_facet |
Local development Ruptures and changes Ways of development Challenges Infancia Sectores medio y medio altos Socialización Consumo Juego |
author |
Borello, Mariela |
author_facet |
Borello, Mariela |
author_sort |
Borello, Mariela |
title |
NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES |
title_short |
NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES |
title_full |
NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES |
title_fullStr |
NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES |
title_full_unstemmed |
NEW SPACES OF SOCIALIZATION AND PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES |
title_sort |
new spaces of socialization and production of subjectivities |
description |
This research focuses on the current frameworks of socialization in common life context, in view of the social experience changes. Moreover, this research gives some contribution in order to reflect on the psychopedagogical interventions and the educator agents challenge’s. Consequently, it explores and analyses a card game named “Trading Card Game”, which is included in complex circuit of consumption such as: TV animation, Internet front page and computer games. In particular, urban boys and male teenagers play it. In this project the game is considered paradigmatic because its unknown characteristics in comparison with other games. Therefore it shows a turning point in the traditional games. It can be pointed out some characteristics of the Trading Card such as: 1. It is included into global market strategies; 2. Children and teenager build their deck with and unknown participation; 3. The relation between: success .win the game- and consumption; 4. There are available places to learn the games, which are supported by the market; 5. There are special definitions of rules and transgressions; 6. Additional activities to obtain the card are needed in equivalent measure than abilities to play the game. |
publisher |
Centro Universitario Regional Zonal Atlántica -Uiversidad Nacional del Comahue |
publishDate |
2023 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4776 |
work_keys_str_mv |
AT borellomariela newspacesofsocializationandproductionofsubjectivities AT borellomariela nuevosespaciosdesocializacionyproducciondesubjetividades |
first_indexed |
2024-08-12T23:06:49Z |
last_indexed |
2024-08-12T23:06:49Z |
_version_ |
1807224939799904256 |