Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran

This paper presents a study in relation to physical education, sports and sports institutions. More specifically, we will address the teaching of sports with emphasis on childhood and adolescence. We have looked into the discourses and practices of two central actors (coaches and physical educati...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ron, Osvaldo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro Regional Universitario Bariloche 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistaefei/article/view/4626
Aporte de:
id I22-R128-article-4626
record_format ojs
spelling I22-R128-article-46262023-05-04T22:28:15Z Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran Ron, Osvaldo Instituciones deportivas prácticas entrenadores lógicas infancia juventud Sports institutions practices trainers logical children youth This paper presents a study in relation to physical education, sports and sports institutions. More specifically, we will address the teaching of sports with emphasis on childhood and adolescence. We have looked into the discourses and practices of two central actors (coaches and physical education teachers) as well as into the ideas and concepts that coexist in their practice, and the modes of relationship between them. The purpose of this work is to find out the meanings and sense that these actors give to teaching, the reasons for their actions and the “sport knowledge” they put into practice. It also inquires into the relationships that exist in the macro institutional level, the autonomy or dependence on them, and the impact they have on the logic of teaching in the sports institutions. El presente trabajo refiere a un estudio realizado con relación a la educación física, las instituciones deportivas y los deportes, abordando puntualmente la enseñanza de los deportes con especial atención de las edades comprendidas en las etapas de la infancia y la adolescencia. En el mismo se indagaron tanto los discursos y las prácticas de dos actores centrales, los entrenadores y los profesores de educación física, como también las ideas y conceptos que conviven en sus prácticas, y los modos de relación entre ellos. La finalidad fue la de rastrear los sentidos y significados que le otorgan a la enseñanza estos actores, las razones de su proceder y en especial el “saber deportivo”. Asimismo se buceó en las relaciones a nivel de macroinstituciones, sobre la autonomía o dependencia respecto de éstas, y la incidencia que tienen sobre las lógicas de enseñanza en las instituciones deportivas. Centro Regional Universitario Bariloche 2023-05-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistaefei/article/view/4626 EFEI (Educación Física Experiencias e Investigaciones); Vol. 1 Núm. 1 (2011): Revista EFEI - Experiencias e Investigaciones 1852-9372 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistaefei/article/view/4626/61628 Derechos de autor 2023 EFEI (Educación Física Experiencias e Investigaciones) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Instituciones deportivas
prácticas
entrenadores
lógicas
infancia
juventud
Sports institutions
practices
trainers
logical
children
youth
spellingShingle Instituciones deportivas
prácticas
entrenadores
lógicas
infancia
juventud
Sports institutions
practices
trainers
logical
children
youth
Ron, Osvaldo
Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
topic_facet Instituciones deportivas
prácticas
entrenadores
lógicas
infancia
juventud
Sports institutions
practices
trainers
logical
children
youth
author Ron, Osvaldo
author_facet Ron, Osvaldo
author_sort Ron, Osvaldo
title Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
title_short Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
title_full Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
title_fullStr Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
title_full_unstemmed Deportes y Enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
title_sort deportes y enseñanza: criterios, principios y lógicas que la estructuran
description This paper presents a study in relation to physical education, sports and sports institutions. More specifically, we will address the teaching of sports with emphasis on childhood and adolescence. We have looked into the discourses and practices of two central actors (coaches and physical education teachers) as well as into the ideas and concepts that coexist in their practice, and the modes of relationship between them. The purpose of this work is to find out the meanings and sense that these actors give to teaching, the reasons for their actions and the “sport knowledge” they put into practice. It also inquires into the relationships that exist in the macro institutional level, the autonomy or dependence on them, and the impact they have on the logic of teaching in the sports institutions.
publisher Centro Regional Universitario Bariloche
publishDate 2023
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistaefei/article/view/4626
work_keys_str_mv AT ronosvaldo deportesyensenanzacriteriosprincipiosylogicasquelaestructuran
first_indexed 2024-08-12T23:08:17Z
last_indexed 2024-08-12T23:08:17Z
_version_ 1807225032391262208