Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura

The present paper, framed in a didactic research, examines how the practice of reading operates within history lessons. We will explore experiences of shared reading relating to a field investigation that consisted in implementing, in four different schools, a teaching sequence regarding the sharp d...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Aisenberg, Beatriz, Lerner, Delia, Bavaresco, Patricia, Benchimol, Karina, Larramendy, Alina, Olguín, Ayelén
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885
Aporte de:
id I22-R128-article-3885
record_format ojs
spelling I22-R128-article-38852024-07-31T12:44:45Z Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura Aisenberg, Beatriz Lerner, Delia Bavaresco, Patricia Benchimol, Karina Larramendy, Alina Olguín, Ayelén Didáctica Lectura Educación Aprendizaje Didactics Reading Education Learning The present paper, framed in a didactic research, examines how the practice of reading operates within history lessons. We will explore experiences of shared reading relating to a field investigation that consisted in implementing, in four different schools, a teaching sequence regarding the sharp decline of the native population in America as from the conquest of America. The sequence applied includes the work of examining different texts that display dissimilar explanations of the demographic catastrophe. The present analysis is oriented towards understanding the reconstructions performed by students with regards to the explanations unfolded in the texts. It also aims at characterizing the connections between the reconstructions of contents and the circumstances of the reading context within the classroom, i.e., teacher interventions, interactions among students, individual work with the texts. The conclusions arising from this work seem to support the idea that causal thinking is closely linked to specific historical content knowledge. En el presente trabajo, enmarcado en una investigación didáctica que estudia el funcionamiento de situaciones de lectura en la enseñanza y en el aprendizaje de la Historia, analizaremos prácticas de lectura compartida, correspondientes a un trabajo de campo que consistió en la implementación -en cuatro escuelasde una secuencia sobre la brusca disminución de la población aborigen a partir de la conquista de América. La secuencia incluye el trabajo con diversos textos que despliegan diferentes explicaciones sobre la catástrofe demográfica. El análisis está orientado a comprender las reconstrucciones que realizan los  alumnos de las explicaciones desarrolladas en los textos así como a caracterizar las relaciones entre dichas reconstrucciones y las condiciones de las situaciones de lectura en el aula –intervenciones docentes, interacciones entre los alumnos, trabajo personal de los alumnos con el texto.-Los avances realizados parecen mostrar que el pensamiento causal se encuentra estrechamente vinculado al conocimiento del contenido histórico específico. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 7 (2009): Octubre; 93-129 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885/60895 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Didáctica
Lectura
Educación
Aprendizaje
Didactics
Reading
Education
Learning
spellingShingle Didáctica
Lectura
Educación
Aprendizaje
Didactics
Reading
Education
Learning
Aisenberg, Beatriz
Lerner, Delia
Bavaresco, Patricia
Benchimol, Karina
Larramendy, Alina
Olguín, Ayelén
Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
topic_facet Didáctica
Lectura
Educación
Aprendizaje
Didactics
Reading
Education
Learning
author Aisenberg, Beatriz
Lerner, Delia
Bavaresco, Patricia
Benchimol, Karina
Larramendy, Alina
Olguín, Ayelén
author_facet Aisenberg, Beatriz
Lerner, Delia
Bavaresco, Patricia
Benchimol, Karina
Larramendy, Alina
Olguín, Ayelén
author_sort Aisenberg, Beatriz
title Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
title_short Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
title_full Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
title_fullStr Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
title_full_unstemmed Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
title_sort diferentes explicaciones para un hecho histórico: la enseñanza a través de la lectura
description The present paper, framed in a didactic research, examines how the practice of reading operates within history lessons. We will explore experiences of shared reading relating to a field investigation that consisted in implementing, in four different schools, a teaching sequence regarding the sharp decline of the native population in America as from the conquest of America. The sequence applied includes the work of examining different texts that display dissimilar explanations of the demographic catastrophe. The present analysis is oriented towards understanding the reconstructions performed by students with regards to the explanations unfolded in the texts. It also aims at characterizing the connections between the reconstructions of contents and the circumstances of the reading context within the classroom, i.e., teacher interventions, interactions among students, individual work with the texts. The conclusions arising from this work seem to support the idea that causal thinking is closely linked to specific historical content knowledge.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885
work_keys_str_mv AT aisenbergbeatriz diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura
AT lernerdelia diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura
AT bavarescopatricia diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura
AT benchimolkarina diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura
AT larramendyalina diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura
AT olguinayelen diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura
first_indexed 2025-02-05T23:01:57Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:57Z
_version_ 1823260297173925888