Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura
The present paper, framed in a didactic research, examines how the practice of reading operates within history lessons. We will explore experiences of shared reading relating to a field investigation that consisted in implementing, in four different schools, a teaching sequence regarding the sharp d...
Guardado en:
| Autores principales: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885 |
| Aporte de: |
| id |
I22-R128-article-3885 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I22-R128-article-38852024-07-31T12:44:45Z Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura Aisenberg, Beatriz Lerner, Delia Bavaresco, Patricia Benchimol, Karina Larramendy, Alina Olguín, Ayelén Didáctica Lectura Educación Aprendizaje Didactics Reading Education Learning The present paper, framed in a didactic research, examines how the practice of reading operates within history lessons. We will explore experiences of shared reading relating to a field investigation that consisted in implementing, in four different schools, a teaching sequence regarding the sharp decline of the native population in America as from the conquest of America. The sequence applied includes the work of examining different texts that display dissimilar explanations of the demographic catastrophe. The present analysis is oriented towards understanding the reconstructions performed by students with regards to the explanations unfolded in the texts. It also aims at characterizing the connections between the reconstructions of contents and the circumstances of the reading context within the classroom, i.e., teacher interventions, interactions among students, individual work with the texts. The conclusions arising from this work seem to support the idea that causal thinking is closely linked to specific historical content knowledge. En el presente trabajo, enmarcado en una investigación didáctica que estudia el funcionamiento de situaciones de lectura en la enseñanza y en el aprendizaje de la Historia, analizaremos prácticas de lectura compartida, correspondientes a un trabajo de campo que consistió en la implementación -en cuatro escuelasde una secuencia sobre la brusca disminución de la población aborigen a partir de la conquista de América. La secuencia incluye el trabajo con diversos textos que despliegan diferentes explicaciones sobre la catástrofe demográfica. El análisis está orientado a comprender las reconstrucciones que realizan los alumnos de las explicaciones desarrolladas en los textos así como a caracterizar las relaciones entre dichas reconstrucciones y las condiciones de las situaciones de lectura en el aula –intervenciones docentes, interacciones entre los alumnos, trabajo personal de los alumnos con el texto.-Los avances realizados parecen mostrar que el pensamiento causal se encuentra estrechamente vinculado al conocimiento del contenido histórico específico. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 7 (2009): Octubre; 93-129 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885/60895 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| institution |
Universidad Nacional del Comahue |
| institution_str |
I-22 |
| repository_str |
R-128 |
| container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Didáctica Lectura Educación Aprendizaje Didactics Reading Education Learning |
| spellingShingle |
Didáctica Lectura Educación Aprendizaje Didactics Reading Education Learning Aisenberg, Beatriz Lerner, Delia Bavaresco, Patricia Benchimol, Karina Larramendy, Alina Olguín, Ayelén Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura |
| topic_facet |
Didáctica Lectura Educación Aprendizaje Didactics Reading Education Learning |
| author |
Aisenberg, Beatriz Lerner, Delia Bavaresco, Patricia Benchimol, Karina Larramendy, Alina Olguín, Ayelén |
| author_facet |
Aisenberg, Beatriz Lerner, Delia Bavaresco, Patricia Benchimol, Karina Larramendy, Alina Olguín, Ayelén |
| author_sort |
Aisenberg, Beatriz |
| title |
Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura |
| title_short |
Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura |
| title_full |
Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura |
| title_fullStr |
Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura |
| title_full_unstemmed |
Diferentes explicaciones para un hecho histórico: La enseñanza a través de la lectura |
| title_sort |
diferentes explicaciones para un hecho histórico: la enseñanza a través de la lectura |
| description |
The present paper, framed in a didactic research, examines how the practice of reading operates within history lessons. We will explore experiences of shared reading relating to a field investigation that consisted in implementing, in four different schools, a teaching sequence regarding the sharp decline of the native population in America as from the conquest of America. The sequence applied includes the work of examining different texts that display dissimilar explanations of the demographic catastrophe. The present analysis is oriented towards understanding the reconstructions performed by students with regards to the explanations unfolded in the texts. It also aims at characterizing the connections between the reconstructions of contents and the circumstances of the reading context within the classroom, i.e., teacher interventions, interactions among students, individual work with the texts. The conclusions arising from this work seem to support the idea that causal thinking is closely linked to specific historical content knowledge. |
| publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3885 |
| work_keys_str_mv |
AT aisenbergbeatriz diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura AT lernerdelia diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura AT bavarescopatricia diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura AT benchimolkarina diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura AT larramendyalina diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura AT olguinayelen diferentesexplicacionesparaunhechohistoricolaensenanzaatravesdelalectura |
| first_indexed |
2025-02-05T23:01:57Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:01:57Z |
| _version_ |
1823260297173925888 |