La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado
In the work that I share with the reader/a, aboard one of the key aspects in research investigated "Representations and teaching of history recent -present. Case studies of students in initial training and in his first year of teaching" which it was held in the framework of postgraduate st...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3650 |
| Aporte de: |
| id |
I22-R128-article-3650 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I22-R128-article-36502024-08-01T16:42:38Z La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado Jara, Miguel Angel Formación profesorado Historia Reciente/presente Enseñanza Práctica docente Teacher Training Recent History / present Teaching Teaching practice In the work that I share with the reader/a, aboard one of the key aspects in research investigated "Representations and teaching of history recent -present. Case studies of students in initial training and in his first year of teaching" which it was held in the framework of postgraduate studies. It is a research case study combining qualitative logical and quantitative, from an interpretative and critical perspective, and seeks to explain the complex relationship between representations, Initial teacher education and teaching of history, mainly from the Recent History-Present (HRP).I analyze the practices of the / as students in the process of university education as teachers / as in history. Representations and practical perspectives that come into play when building their teaching sequences are those which have guided the analysis. I will try to account for how they plan teaching and how to teach history, mainly the HRP. The instruments used for analysis are: a record of observation of classes, teaching proposals previously made by students, self-evaluations conducted an instance of reflection on tuition given and the final reports of practices. En el trabajo que comparto con el lector/a, abordo uno de los aspectos clave indagados en la investigación “Representaciones y enseñanza de la historia reciente-presente. Estudio de casos de estudiantes en formación inicial y en su primer año de docencia”2 , que ha sido realizada en el marco de los estudios de posgrado. Es una investigación de estudio de caso que combina lógicas cualitativas y cuantitativas, desde una perspectiva interpretativa y crítica, y pretende dar cuenta de la compleja relación entre Representaciones, Formación inicial del profesorado y Enseñanza de la historia, fundamentalmente, de la Historia Reciente Presente (HRP). Analizo las prácticas de los/as estudiantes en su proceso de formación universitaria como profesores/as en historia. Las representaciones y perspectivas prácticas que se ponen en juego a la hora de construir sus secuencias didácticas, son las que han orientado el análisis. Procuraré dar cuenta de cómo planifican la enseñanza y cómo enseñan historia, fundamentalmente la HRP. Los instrumentos que se utilizan para el análisis son: un registro de observación de las clases, las propuestas de enseñanza elaboradas previamente por los estudiantes, las autoevaluaciones realizadas como instancia de reflexión sobre las clases dadas y los informes finales de las prácticas. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3650 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 13 (2015): Septiembre; 51-77 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3650/60712 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| institution |
Universidad Nacional del Comahue |
| institution_str |
I-22 |
| repository_str |
R-128 |
| container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Formación profesorado Historia Reciente/presente Enseñanza Práctica docente Teacher Training Recent History / present Teaching Teaching practice |
| spellingShingle |
Formación profesorado Historia Reciente/presente Enseñanza Práctica docente Teacher Training Recent History / present Teaching Teaching practice Jara, Miguel Angel La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado |
| topic_facet |
Formación profesorado Historia Reciente/presente Enseñanza Práctica docente Teacher Training Recent History / present Teaching Teaching practice |
| author |
Jara, Miguel Angel |
| author_facet |
Jara, Miguel Angel |
| author_sort |
Jara, Miguel Angel |
| title |
La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado |
| title_short |
La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado |
| title_full |
La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado |
| title_fullStr |
La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado |
| title_full_unstemmed |
La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado |
| title_sort |
la práctica de la enseñanza de la historia reciente / presente en la formación inicial del profesorado |
| description |
In the work that I share with the reader/a, aboard one of the key aspects in research investigated "Representations and teaching of history recent -present. Case studies of students in initial training and in his first year of teaching" which it was held in the framework of postgraduate studies. It is a research case study combining qualitative logical and quantitative, from an interpretative and critical perspective, and seeks to explain the complex relationship between representations, Initial teacher education and teaching of history, mainly from the Recent History-Present (HRP).I analyze the practices of the / as students in the process of university education as teachers / as in history. Representations and practical perspectives that come into play when building their teaching sequences are those which have guided the analysis. I will try to account for how they plan teaching and how to teach history, mainly the HRP. The instruments used for analysis are: a record of observation of classes, teaching proposals previously made by students, self-evaluations conducted an instance of reflection on tuition given and the final reports of practices. |
| publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3650 |
| work_keys_str_mv |
AT jaramiguelangel lapracticadelaensenanzadelahistoriarecientepresenteenlaformacioninicialdelprofesorado |
| first_indexed |
2025-02-05T23:01:39Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:01:39Z |
| _version_ |
1823260278404415488 |