The pedagogics of methodologies for knowledge collective production

This article explores the pedagogics of methodologies for the collective production of knowledge within the popular economy field in Argentina. The qualitative methodology applied combined a bibliographic survey in order to identify a corpus of publications, with interviews to a sample of authors of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Palumbo, María Mercedes
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: IRICE (CONICET-UNR) 2024
Materias:
Acceso en línea:https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917
Aporte de:
id I15-R240-article-1917
record_format ojs
spelling I15-R240-article-19172025-03-14T22:04:53Z The pedagogics of methodologies for knowledge collective production La pedagógica de las metodologías de producción colectiva de conocimiento Palumbo, María Mercedes pedagógica metodologías producción colectiva de conocimiento comunidades de investigación pedagogics methodologies collective production of knowledge research communities This article explores the pedagogics of methodologies for the collective production of knowledge within the popular economy field in Argentina. The qualitative methodology applied combined a bibliographic survey in order to identify a corpus of publications, with interviews to a sample of authors of such publications and analysis of supplementary documents. The findings pose two dimensions of pedagogics for these methodologies: education as part of the logic of construction of knowledge with study subjects, and research training in collective production in and into the scientific system. This article concludes that these two dimensions enable the creation of “research communities” as part of dialogical, communitarian, critical and situated pedagogics. Este artículo indaga en la pedagógica de las metodologías de producción colectiva de conocimiento en el campo de la economía popular en Argentina. Se siguió una metodología cualitativa que combinó un relevamiento bibliográfico para la identificación de un corpus de publicaciones, junto a entrevistas a una muestra de personas autoras de dichas publicaciones y el análisis de documentos ampliatorios. Los resultados plantean dos dimensiones de la pedagógica de estas metodologías: la formación como parte de la lógica de construcción de conocimiento con los sujetos de estudio; y, la formación investigativa en producción colectiva en y hacia dentro del sistema científico. El artículo concluye que estas dos dimensiones habilitan la creación de “comunidades de investigación” como parte de una pedagógica dialógica, comunitaria, crítica y situada. IRICE (CONICET-UNR) 2024-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/zip https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917 10.35305/revistairice.vi47.1917 Revista IRICE; Núm. 47 (2024); 8-34 2618-4052 0327-392X spa https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917/3157 https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917/3158 https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917/3159 Derechos de autor 2024 María Mercedes Palumbo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-240
container_title_str Revista IRICE (CONICET)
language Español
format Artículo revista
topic pedagógica
metodologías
producción colectiva de conocimiento
comunidades de investigación
pedagogics
methodologies
collective production of knowledge
research communities
spellingShingle pedagógica
metodologías
producción colectiva de conocimiento
comunidades de investigación
pedagogics
methodologies
collective production of knowledge
research communities
Palumbo, María Mercedes
The pedagogics of methodologies for knowledge collective production
topic_facet pedagógica
metodologías
producción colectiva de conocimiento
comunidades de investigación
pedagogics
methodologies
collective production of knowledge
research communities
author Palumbo, María Mercedes
author_facet Palumbo, María Mercedes
author_sort Palumbo, María Mercedes
title The pedagogics of methodologies for knowledge collective production
title_short The pedagogics of methodologies for knowledge collective production
title_full The pedagogics of methodologies for knowledge collective production
title_fullStr The pedagogics of methodologies for knowledge collective production
title_full_unstemmed The pedagogics of methodologies for knowledge collective production
title_sort pedagogics of methodologies for knowledge collective production
description This article explores the pedagogics of methodologies for the collective production of knowledge within the popular economy field in Argentina. The qualitative methodology applied combined a bibliographic survey in order to identify a corpus of publications, with interviews to a sample of authors of such publications and analysis of supplementary documents. The findings pose two dimensions of pedagogics for these methodologies: education as part of the logic of construction of knowledge with study subjects, and research training in collective production in and into the scientific system. This article concludes that these two dimensions enable the creation of “research communities” as part of dialogical, communitarian, critical and situated pedagogics.
publisher IRICE (CONICET-UNR)
publishDate 2024
url https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917
work_keys_str_mv AT palumbomariamercedes thepedagogicsofmethodologiesforknowledgecollectiveproduction
AT palumbomariamercedes lapedagogicadelasmetodologiasdeproduccioncolectivadeconocimiento
AT palumbomariamercedes pedagogicsofmethodologiesforknowledgecollectiveproduction
first_indexed 2025-03-20T05:02:26Z
last_indexed 2025-03-20T05:02:26Z
_version_ 1827088049890131968