Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo

Silvina Ocampo’s works have been studied from many different angles, though writing processes remain still unexplored. Some of her plots and characters were developed in more than one piece, in different genres, turning rewriting processes into crucial creative exercises. This article studies three...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rossi, María Julia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020
Materias:
Acceso en línea:https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40
Aporte de:
id I15-R212-article-40
record_format ojs
spelling I15-R212-article-402020-10-28T22:48:00Z Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo Rossi, María Julia Reescritura Géneros literarios Procesos de escritura Incertidumbre Ambigüedad Rewriting Literary genres Writing processes. Uncertainty Ambiguity Silvina Ocampo’s works have been studied from many different angles, though writing processes remain still unexplored. Some of her plots and characters were developed in more than one piece, in different genres, turning rewriting processes into crucial creative exercises. This article studies three cases: “Autobiografía de Irene”, “El diario de Porfiria Bernal”, “Del diario de Porfiria”; “El impostor” and an unpublished version for the big screen. Analysis of particular details in each piece, explain how rewriting processes are deliberately essential parts of Ocampo’s writing work. In addition, Ocampo’s own words on the matter reveal the writer’s early and sustained interest in experimentation with genres and the effects of these attempts over her literary works. Ambiguity within the texts has an echo on her authorial positioning, whose displacement from responsibility gestures towards uncertainty. Si bien las obras de Silvina Ocampo han sido estudiadas desde diversas perspectivas, sus procesos de escritura permanecen aún inexplorados. Algunos de sus argumentos y personajes fueron plasmados en más de una obra, de géneros literarios distintos, haciendo de la reescritura un proceso central de su poética. Este artículo estudia tres de esos casos: “Autobiografía de Irene”, “El diario de Porfiria Bernal”, “Del diario de Porfiria”, “El impostor” y una versión inédita para cine. El análisis de cada uno de los textos permite reconstruir una instancia deliberadamente esencial del proceso creativo de Ocampo, que encuentra una dimensión adicional en varios testimonios de la autora donde expone una suerte de poética de la experimentación y del cruce de géneros como fuente de vitalidad literaria. La ambigüedad de los textos resuena en una posición autoral que se desplaza desde un lugar de responsabilidad en un gesto hacia la incertidumbre. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40 10.35305/sa.vi7.40 Saga. Revista de Letras; Núm. 7 (2017): Primer semestre ; 1-23 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40/37 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-212
container_title_str Saga. Revista de Letras
language Español
format Artículo revista
topic Reescritura
Géneros literarios
Procesos de escritura
Incertidumbre
Ambigüedad
Rewriting
Literary genres
Writing processes.
Uncertainty
Ambiguity
spellingShingle Reescritura
Géneros literarios
Procesos de escritura
Incertidumbre
Ambigüedad
Rewriting
Literary genres
Writing processes.
Uncertainty
Ambiguity
Rossi, María Julia
Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
topic_facet Reescritura
Géneros literarios
Procesos de escritura
Incertidumbre
Ambigüedad
Rewriting
Literary genres
Writing processes.
Uncertainty
Ambiguity
author Rossi, María Julia
author_facet Rossi, María Julia
author_sort Rossi, María Julia
title Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
title_short Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
title_full Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
title_fullStr Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
title_full_unstemmed Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
title_sort una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en silvina ocampo
description Silvina Ocampo’s works have been studied from many different angles, though writing processes remain still unexplored. Some of her plots and characters were developed in more than one piece, in different genres, turning rewriting processes into crucial creative exercises. This article studies three cases: “Autobiografía de Irene”, “El diario de Porfiria Bernal”, “Del diario de Porfiria”; “El impostor” and an unpublished version for the big screen. Analysis of particular details in each piece, explain how rewriting processes are deliberately essential parts of Ocampo’s writing work. In addition, Ocampo’s own words on the matter reveal the writer’s early and sustained interest in experimentation with genres and the effects of these attempts over her literary works. Ambiguity within the texts has an echo on her authorial positioning, whose displacement from responsibility gestures towards uncertainty.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
publishDate 2020
url https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40
work_keys_str_mv AT rossimariajulia unafidelidadinvoluntarialareescrituraensilvinaocampo
first_indexed 2023-05-11T18:51:32Z
last_indexed 2023-05-11T18:51:32Z
_version_ 1765624871543373824