Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo
Silvina Ocampo’s works have been studied from many different angles, though writing processes remain still unexplored. Some of her plots and characters were developed in more than one piece, in different genres, turning rewriting processes into crucial creative exercises. This article studies three...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40 |
Aporte de: |
id |
I15-R212-article-40 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R212-article-402020-10-28T22:48:00Z Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo Rossi, María Julia Reescritura Géneros literarios Procesos de escritura Incertidumbre Ambigüedad Rewriting Literary genres Writing processes. Uncertainty Ambiguity Silvina Ocampo’s works have been studied from many different angles, though writing processes remain still unexplored. Some of her plots and characters were developed in more than one piece, in different genres, turning rewriting processes into crucial creative exercises. This article studies three cases: “Autobiografía de Irene”, “El diario de Porfiria Bernal”, “Del diario de Porfiria”; “El impostor” and an unpublished version for the big screen. Analysis of particular details in each piece, explain how rewriting processes are deliberately essential parts of Ocampo’s writing work. In addition, Ocampo’s own words on the matter reveal the writer’s early and sustained interest in experimentation with genres and the effects of these attempts over her literary works. Ambiguity within the texts has an echo on her authorial positioning, whose displacement from responsibility gestures towards uncertainty. Si bien las obras de Silvina Ocampo han sido estudiadas desde diversas perspectivas, sus procesos de escritura permanecen aún inexplorados. Algunos de sus argumentos y personajes fueron plasmados en más de una obra, de géneros literarios distintos, haciendo de la reescritura un proceso central de su poética. Este artículo estudia tres de esos casos: “Autobiografía de Irene”, “El diario de Porfiria Bernal”, “Del diario de Porfiria”, “El impostor” y una versión inédita para cine. El análisis de cada uno de los textos permite reconstruir una instancia deliberadamente esencial del proceso creativo de Ocampo, que encuentra una dimensión adicional en varios testimonios de la autora donde expone una suerte de poética de la experimentación y del cruce de géneros como fuente de vitalidad literaria. La ambigüedad de los textos resuena en una posición autoral que se desplaza desde un lugar de responsabilidad en un gesto hacia la incertidumbre. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40 10.35305/sa.vi7.40 Saga. Revista de Letras; Núm. 7 (2017): Primer semestre ; 1-23 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40/37 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-212 |
container_title_str |
Saga. Revista de Letras |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Reescritura Géneros literarios Procesos de escritura Incertidumbre Ambigüedad Rewriting Literary genres Writing processes. Uncertainty Ambiguity |
spellingShingle |
Reescritura Géneros literarios Procesos de escritura Incertidumbre Ambigüedad Rewriting Literary genres Writing processes. Uncertainty Ambiguity Rossi, María Julia Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo |
topic_facet |
Reescritura Géneros literarios Procesos de escritura Incertidumbre Ambigüedad Rewriting Literary genres Writing processes. Uncertainty Ambiguity |
author |
Rossi, María Julia |
author_facet |
Rossi, María Julia |
author_sort |
Rossi, María Julia |
title |
Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo |
title_short |
Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo |
title_full |
Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo |
title_fullStr |
Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo |
title_full_unstemmed |
Una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en Silvina Ocampo |
title_sort |
una “fidelidad involuntaria”: : la reescritura en silvina ocampo |
description |
Silvina Ocampo’s works have been studied from many different angles, though writing processes remain still unexplored. Some of her plots and characters were developed in more than one piece, in different genres, turning rewriting processes into crucial creative exercises. This article studies three cases: “Autobiografía de Irene”, “El diario de Porfiria Bernal”, “Del diario de Porfiria”; “El impostor” and an unpublished version for the big screen. Analysis of particular details in each piece, explain how rewriting processes are deliberately essential parts of Ocampo’s writing work. In addition, Ocampo’s own words on the matter reveal the writer’s early and sustained interest in experimentation with genres and the effects of these attempts over her literary works. Ambiguity within the texts has an echo on her authorial positioning, whose displacement from responsibility gestures towards uncertainty. |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras |
publishDate |
2020 |
url |
https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/40 |
work_keys_str_mv |
AT rossimariajulia unafidelidadinvoluntarialareescrituraensilvinaocampo |
first_indexed |
2023-05-11T18:51:32Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:51:32Z |
_version_ |
1765624871543373824 |