Baudelaire y la fantasmagoría del fin

The poetic and critical work of Charles Baudelaire is instituted on the tension between the imaginary of the "phantasmagoria" (Walter Benjamin) that assaults the daily city life and the poetic imagination that struggles to catch it as an "outline", as a figure - even if it is jus...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: de Moraes, Marcelo Jacques, di Leone, Luciana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020
Materias:
Fin
End
Acceso en línea:https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/24
Aporte de:
id I15-R212-article-24
record_format ojs
spelling I15-R212-article-242020-10-19T19:42:50Z Baudelaire y la fantasmagoría del fin de Moraes, Marcelo Jacques di Leone, Luciana Baudelaire Benjamin Modernidad Fin Fantasmagoría Baudelaire Benjamin Modernity End Phantasmagoria The poetic and critical work of Charles Baudelaire is instituted on the tension between the imaginary of the "phantasmagoria" (Walter Benjamin) that assaults the daily city life and the poetic imagination that struggles to catch it as an "outline", as a figure - even if it is just in passing ("Un éclair ... puis la nuit!") - which is available to remember, as "memory of the present" (Le peintre de la vie moderne). However, what perhaps constitutes Baudelaire's uniqueness - his own way of "awakening" - is the awareness that the work of the poet will find its purpose - and, in a certain sense, its limit and its end - in the staging (more than in the overcoming or in the confrontation) of that impasse between the hypnotic fascination of a world that can no longer be offered but as a spectacle, with its permanent power of oblivion and the desire to turn it into "experience". This article investigates some inflections of the problem, emphasizing how Baudelaire's work offers interesting features for the contemporary debate about the end of the world - and poetry. La obra poética y crítica de Charles Baudelaire se instituye sobre la tensión entre el imaginario de las “fantasmagorías” (Walter Benjamin) que asalta el cotidiano citadino moderno y la imaginación poética que lucha por captarlo como “esbozo”, como figura – aunque sea apenas de paso (“Un éclair... puis la nuit!”) – que se disponga al recuerdo, como “memoria del presente” (Le peintre de la vie moderne). Sin embargo, lo que tal vez constituya sobre todas las cosas la singularidad de Baudelaire –su modo propio de “despertar” – es la consciencia de que el trabajo del poeta encontrará su finalidad –y, en cierto sentido, su límite y su fin – en la puesta en escena (más que en la superación o en el enfrentamiento) de ese impasse entre la fascinación hipnótica de un mundo que ya no puede ofrecerse sino como espectáculo, con su potencia permanente de olvido y el deseo de convertirlo en “experiencia”. Este artículo investiga algunas inflexiones del problema, haciendo énfasis en el modo como la obra de Baudelaire ofrece rasgos interesantes para el debate contemporáneo sobre el fin del mundo – y de la poesía. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/24 10.35305/sa.vi8.24 Saga. Revista de Letras; Núm. 8 (2018): Primer semestre; 188-211 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/24/22 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-212
container_title_str Saga. Revista de Letras
language Español
format Artículo revista
topic Baudelaire
Benjamin
Modernidad
Fin
Fantasmagoría
Baudelaire
Benjamin
Modernity
End
Phantasmagoria
spellingShingle Baudelaire
Benjamin
Modernidad
Fin
Fantasmagoría
Baudelaire
Benjamin
Modernity
End
Phantasmagoria
de Moraes, Marcelo Jacques
di Leone, Luciana
Baudelaire y la fantasmagoría del fin
topic_facet Baudelaire
Benjamin
Modernidad
Fin
Fantasmagoría
Baudelaire
Benjamin
Modernity
End
Phantasmagoria
author de Moraes, Marcelo Jacques
di Leone, Luciana
author_facet de Moraes, Marcelo Jacques
di Leone, Luciana
author_sort de Moraes, Marcelo Jacques
title Baudelaire y la fantasmagoría del fin
title_short Baudelaire y la fantasmagoría del fin
title_full Baudelaire y la fantasmagoría del fin
title_fullStr Baudelaire y la fantasmagoría del fin
title_full_unstemmed Baudelaire y la fantasmagoría del fin
title_sort baudelaire y la fantasmagoría del fin
description The poetic and critical work of Charles Baudelaire is instituted on the tension between the imaginary of the "phantasmagoria" (Walter Benjamin) that assaults the daily city life and the poetic imagination that struggles to catch it as an "outline", as a figure - even if it is just in passing ("Un éclair ... puis la nuit!") - which is available to remember, as "memory of the present" (Le peintre de la vie moderne). However, what perhaps constitutes Baudelaire's uniqueness - his own way of "awakening" - is the awareness that the work of the poet will find its purpose - and, in a certain sense, its limit and its end - in the staging (more than in the overcoming or in the confrontation) of that impasse between the hypnotic fascination of a world that can no longer be offered but as a spectacle, with its permanent power of oblivion and the desire to turn it into "experience". This article investigates some inflections of the problem, emphasizing how Baudelaire's work offers interesting features for the contemporary debate about the end of the world - and poetry.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
publishDate 2020
url https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/24
work_keys_str_mv AT demoraesmarcelojacques baudelaireylafantasmagoriadelfin
AT dileoneluciana baudelaireylafantasmagoriadelfin
first_indexed 2023-05-11T18:51:29Z
last_indexed 2023-05-11T18:51:29Z
_version_ 1765624868507746304