INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE

The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Cos...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Ugalde Villalobos, María Eugenia, Canales García, Alba Luz
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541
Aporte de:
id I15-R208-article-541
record_format ojs
spelling I15-R208-article-5412021-03-31T11:54:08Z INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE Ugalde Villalobos, María Eugenia Canales García, Alba Luz Liderazgo pedagógico pedagogía educación comercial comunicación asertiva. Pedagogical leadership Pedagogy Commercial education Assertive communication The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Costa Rica. 2The methodology used is qualitative, a phenomenological type that describes the reality lived around the students’ teaching practice. Subsequently, the data collected is contrasted with the theoretical basis. This academic experience arises from the participation in the course and the development of the practice in different educational institutions.The results highlight the significance of leadership for the practicing student, for the collaborating teacher, as well as for the teachers of the major during the training process. In addition, there are some leadership and motivational characteristics perceived, as well as the influence of pedagogical leadership on the student.Among the most relevant findings are the three types of leadership, motivationand assertive communication among others. El objetivo principal de este artículo consiste en identificar el liderazgo pedagógico y su influencia en la práctica docente desarrollada por los estudiantes de IV nivel de Educación Comercial, carrera compartida entre la Escuela de Secretariado Profesional y la División de Educología de la Universidad Nacional de Costa Rica.La metodología empleada es de tipo cualitativo, tipo fenomenológico dado que describe la realidad vivida en torno a la práctica docente de los estudiantes, posteriormente, se contrastan los datos recolectados con la fundamentación teórica. Esta experiencia académica surge a raíz de la vivencia del curso y del desarrollo de la práctica en diferentes instituciones educativas.Los resultados evidencian el significado de liderazgo para el estudiante practicante, para el profesor colaborador, al igual que los profesores de la carrera durante el proceso de formación. Además, se perciben las características de liderazgo y de motivación, así como la influencia del liderazgo pedagógico en el estudiantado. Dentro de los hallazgos más relevantes están los tres tipos de liderazgo, la motivación y comunicación asertiva entre otros. Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario 2020-12-27 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/html application/pdf https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541 10.35305/rece.v2i15.541 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación; Vol. 2 Núm. 15 (2020); 1-9 2362-3349 spa https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541/540 https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541/351 Derechos de autor 2020 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-208
container_title_str Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación
language Español
format Artículo revista
topic Liderazgo pedagógico
pedagogía
educación comercial
comunicación asertiva.
Pedagogical leadership
Pedagogy
Commercial education
Assertive communication
spellingShingle Liderazgo pedagógico
pedagogía
educación comercial
comunicación asertiva.
Pedagogical leadership
Pedagogy
Commercial education
Assertive communication
Ugalde Villalobos, María Eugenia
Canales García, Alba Luz
INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
topic_facet Liderazgo pedagógico
pedagogía
educación comercial
comunicación asertiva.
Pedagogical leadership
Pedagogy
Commercial education
Assertive communication
author Ugalde Villalobos, María Eugenia
Canales García, Alba Luz
author_facet Ugalde Villalobos, María Eugenia
Canales García, Alba Luz
author_sort Ugalde Villalobos, María Eugenia
title INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
title_short INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
title_full INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
title_fullStr INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
title_full_unstemmed INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
title_sort influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente
description The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Costa Rica. 2The methodology used is qualitative, a phenomenological type that describes the reality lived around the students’ teaching practice. Subsequently, the data collected is contrasted with the theoretical basis. This academic experience arises from the participation in the course and the development of the practice in different educational institutions.The results highlight the significance of leadership for the practicing student, for the collaborating teacher, as well as for the teachers of the major during the training process. In addition, there are some leadership and motivational characteristics perceived, as well as the influence of pedagogical leadership on the student.Among the most relevant findings are the three types of leadership, motivationand assertive communication among others.
publisher Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2020
url https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541
work_keys_str_mv AT ugaldevillalobosmariaeugenia influenciadelliderazgopedagogicoenlapracticadocente
AT canalesgarciaalbaluz influenciadelliderazgopedagogicoenlapracticadocente
first_indexed 2023-05-11T18:48:14Z
last_indexed 2023-05-11T18:48:14Z
_version_ 1765624663867654144