INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE
The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Cos...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541 |
Aporte de: |
id |
I15-R208-article-541 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R208-article-5412021-03-31T11:54:08Z INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE Ugalde Villalobos, María Eugenia Canales García, Alba Luz Liderazgo pedagógico pedagogía educación comercial comunicación asertiva. Pedagogical leadership Pedagogy Commercial education Assertive communication The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Costa Rica. 2The methodology used is qualitative, a phenomenological type that describes the reality lived around the students’ teaching practice. Subsequently, the data collected is contrasted with the theoretical basis. This academic experience arises from the participation in the course and the development of the practice in different educational institutions.The results highlight the significance of leadership for the practicing student, for the collaborating teacher, as well as for the teachers of the major during the training process. In addition, there are some leadership and motivational characteristics perceived, as well as the influence of pedagogical leadership on the student.Among the most relevant findings are the three types of leadership, motivationand assertive communication among others. El objetivo principal de este artículo consiste en identificar el liderazgo pedagógico y su influencia en la práctica docente desarrollada por los estudiantes de IV nivel de Educación Comercial, carrera compartida entre la Escuela de Secretariado Profesional y la División de Educología de la Universidad Nacional de Costa Rica.La metodología empleada es de tipo cualitativo, tipo fenomenológico dado que describe la realidad vivida en torno a la práctica docente de los estudiantes, posteriormente, se contrastan los datos recolectados con la fundamentación teórica. Esta experiencia académica surge a raíz de la vivencia del curso y del desarrollo de la práctica en diferentes instituciones educativas.Los resultados evidencian el significado de liderazgo para el estudiante practicante, para el profesor colaborador, al igual que los profesores de la carrera durante el proceso de formación. Además, se perciben las características de liderazgo y de motivación, así como la influencia del liderazgo pedagógico en el estudiantado. Dentro de los hallazgos más relevantes están los tres tipos de liderazgo, la motivación y comunicación asertiva entre otros. Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario 2020-12-27 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/html application/pdf https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541 10.35305/rece.v2i15.541 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación; Vol. 2 Núm. 15 (2020); 1-9 2362-3349 spa https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541/540 https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541/351 Derechos de autor 2020 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-208 |
container_title_str |
Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Liderazgo pedagógico pedagogía educación comercial comunicación asertiva. Pedagogical leadership Pedagogy Commercial education Assertive communication |
spellingShingle |
Liderazgo pedagógico pedagogía educación comercial comunicación asertiva. Pedagogical leadership Pedagogy Commercial education Assertive communication Ugalde Villalobos, María Eugenia Canales García, Alba Luz INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE |
topic_facet |
Liderazgo pedagógico pedagogía educación comercial comunicación asertiva. Pedagogical leadership Pedagogy Commercial education Assertive communication |
author |
Ugalde Villalobos, María Eugenia Canales García, Alba Luz |
author_facet |
Ugalde Villalobos, María Eugenia Canales García, Alba Luz |
author_sort |
Ugalde Villalobos, María Eugenia |
title |
INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE |
title_short |
INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE |
title_full |
INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE |
title_fullStr |
INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE |
title_full_unstemmed |
INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE |
title_sort |
influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente |
description |
The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Costa Rica. 2The methodology used is qualitative, a phenomenological type that describes the reality lived around the students’ teaching practice. Subsequently, the data collected is contrasted with the theoretical basis. This academic experience arises from the participation in the course and the development of the practice in different educational institutions.The results highlight the significance of leadership for the practicing student, for the collaborating teacher, as well as for the teachers of the major during the training process. In addition, there are some leadership and motivational characteristics perceived, as well as the influence of pedagogical leadership on the student.Among the most relevant findings are the three types of leadership, motivationand assertive communication among others. |
publisher |
Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/541 |
work_keys_str_mv |
AT ugaldevillalobosmariaeugenia influenciadelliderazgopedagogicoenlapracticadocente AT canalesgarciaalbaluz influenciadelliderazgopedagogicoenlapracticadocente |
first_indexed |
2023-05-11T18:48:14Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:48:14Z |
_version_ |
1765624663867654144 |