Martí, Edison y el fonógrafo

In this essay, I analyze José Martí’s chronicles about Thomas Edison and the phonograph within the context of a cultural history of fin-de-siècle technology in Europe and the American hemisphere. According to such critics as Friedrich Kittler, Jeffrey Sconce and Pamela Thurschwell, phonography, amon...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Blanco, María del Pilar
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2014
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/76
Aporte de:
id I15-R206-article-76
record_format ojs
spelling I15-R206-article-762018-02-14T17:27:31Z Martí, Edison y el fonógrafo Blanco, María del Pilar José Martí Thomas Edison fonógrafo espectralidad gótico José Martí Thomas Edison the phonograph spectrality the gothic In this essay, I analyze José Martí’s chronicles about Thomas Edison and the phonograph within the context of a cultural history of fin-de-siècle technology in Europe and the American hemisphere. According to such critics as Friedrich Kittler, Jeffrey Sconce and Pamela Thurschwell, phonography, amongst other new technologies of the period, produced a transformation in the notion of “presence”. In these chronicles, what does it mean to have, or to live with an electronic presence? What effect does this representation of spectrality have on Latin American readers? In addition, how do we read Martí’s and others’ representations of Thomas Edison as a master of the unsettling of past and present, tradition and modernity?  En este ensayo, analizo las crónicas de José Martí sobre Thomas Edison y el fonógrafo dentro del contexto de una historia cultural de la tecnología en el fin de siglo, tanto en Europa como en el hemisferio americano. Entre otras nuevas tecnologías de la época, la fonografía, según críticos como Friedrich Kittler, Jeffrey Sconce y Pamela Thurschwell, produjo una transformación de la idea de la “presencia” y de la espectralidad. ¿Qué significa tener, o co-habitar con una presencia electrónica en estos textos? ¿Qué efecto tiene esta representación de la espectralidad en los lectores latinoamericanos? Por otra parte, ¿cómo leemos la representación de Edison, en las crónicas de Martí y otros textos latinoamericanos, como maestro de una perturbación del pasado y el presente, lo tradicional y lo moderno? CETYCLI 2014-03-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/76 10.35305/b.v3i06.76 Badebec; Vol. 3 Núm. 06 (2014): Marzo 2014 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/76/71
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic José Martí
Thomas Edison
fonógrafo
espectralidad
gótico
José Martí
Thomas Edison
the phonograph
spectrality
the gothic
spellingShingle José Martí
Thomas Edison
fonógrafo
espectralidad
gótico
José Martí
Thomas Edison
the phonograph
spectrality
the gothic
Blanco, María del Pilar
Martí, Edison y el fonógrafo
topic_facet José Martí
Thomas Edison
fonógrafo
espectralidad
gótico
José Martí
Thomas Edison
the phonograph
spectrality
the gothic
author Blanco, María del Pilar
author_facet Blanco, María del Pilar
author_sort Blanco, María del Pilar
title Martí, Edison y el fonógrafo
title_short Martí, Edison y el fonógrafo
title_full Martí, Edison y el fonógrafo
title_fullStr Martí, Edison y el fonógrafo
title_full_unstemmed Martí, Edison y el fonógrafo
title_sort martí, edison y el fonógrafo
description In this essay, I analyze José Martí’s chronicles about Thomas Edison and the phonograph within the context of a cultural history of fin-de-siècle technology in Europe and the American hemisphere. According to such critics as Friedrich Kittler, Jeffrey Sconce and Pamela Thurschwell, phonography, amongst other new technologies of the period, produced a transformation in the notion of “presence”. In these chronicles, what does it mean to have, or to live with an electronic presence? What effect does this representation of spectrality have on Latin American readers? In addition, how do we read Martí’s and others’ representations of Thomas Edison as a master of the unsettling of past and present, tradition and modernity? 
publisher CETYCLI
publishDate 2014
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/76
work_keys_str_mv AT blancomariadelpilar martiedisonyelfonografo
first_indexed 2023-05-11T18:50:01Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:01Z
_version_ 1765624776130297856